دادستان کل کشور آلودگی هوای تهران را مسالهای فرابخشی و معضلی اضطراری و حیاتی خواند و از نهادهای مسئول خواست این وضعیت هشدار را جدی بگیرند و ضمن اتخاذ یک استراتژی علمی و عزمی راسخ ، مقطعی به مساله ننگرند.
کد خبر: ۸۳۷۲۸

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، دری نجف آبادی در جلسهای که به منظور بررسی عملکرد ارگانهای مسئول و مرتبط با موضوع آلودگی هوای پایتخت ، در دادستانی کل کشور تشکیل شده بود گفت: زیبنده میهن اسلامی و ملت مسلمان ما نیست که هوای پایتخت کشورشان در فهرست آلودهترین شهرهای جهان باشد.
با ادامه این روند علاوه بر تهدید سلامت عمومی شهروندان ، اعتبار بینالمللی جمهوری اسلامی نیز لکه دار میشود.
دادستان کل کشور، بعنوان مدعیالعموم ، از همه ارگانهای ذیربط خواست با درایت، همت و جدیت، تمام توان خود را بسیج کنند تا مردم از حق طبیعی برخورداری از محیط پاک و عنایت خدادای هوای سالم محروم نشوند و از سلامت و نشاط لازم برای ترقی و تعالی بهرهمند شوند.
وی مقابله با آلودگی هوا را یک مساله همگانی خواند و تصریح کرد: رسانهها و مطبوعات، مقاطع مختلف آموزشی و گروههای مرجع اجتماعی میباید با فرهنگ سازی صحیح و مؤثر، مردم را به سمت مشارکت فعال در پاکیزه نگه داشتن هوا ترغیب کنند و اذهان را معطوف به این کنند که عدم توجه به نکات زیست محیطی استفاده بی مورد از خودروهای شخصی و غیره اسباب خسران مستقیم خودشان و همشهریانشان خواهد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر فوریت و اهمیت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص آلودگی هوای تهران افزود: در شرایط کنونی تدوین استراتژی جامع و راهگشا در مقاطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت، با توجه به واقعیات عینی (گستره 20 هزار کیلومتری تهران، توابع و جمعیت 12 میلیون نفری آن) ضرورت دارد.
وی با اشاره به حیاتی بودن بحران آلودگی هوا از دستگاههای ذیربط خواست فوریت و حساسیت و ضرورت حل این مساله را درک کنند و وظایف حوزه مسئولیت خود را وفق قوانین و مقررات بدرستی انجام دهند و از بخشی نگری و موازی کاری اجتناب ورزند.
دری نجف آبادی عبرت از تجربههای موجود را راهگشای جهت گیریها و برنامه ریزیهای آتی دانست و اضافه کرد: با استفاده از نظر کارشناسان و ارائه طریق متخصصان امر و بهرهمندی از تجربیات پیشین ، در صورت لزوم آیین نامهها بازخوانی و اصلاح شود.
اگر قانون نیازمند بازنگری است در قالب طرح یا لایحه تقدیم به مجلس شود تا هم قوانین کارساز و مطلوبی داشته باشیم و هم در مقام اجرا کوتاهی نشود.
وی بر توانمندسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: باید ضمن ترغیب مردم برای کاهش استفاده از خودروی شخصی، در جهت افزایش و ارتقاء کمی و کیفی خدمات عمومی شرکت واحد، مترو و تاکسیرانی تلاش کرد.
وی اضافه کرد: تخصیص اعتبارات لازم و حمایت مؤثر و مصمم از بخش حمل و نقل عمومی،پیش نیاز اعمال محدودیت تردد خودروهای شخصی و ترغیب مردم به استفاده از وسایل جمعی است که بدنبال خود کاهش حجم ترافیک و به تبع آن کاهش چشمگیر آمادگی هوا را در پی خواهد داشت.
به گفته وی در نهایت منافع مادی و معنوی که با این تدبیر عاید ملت و دولت میشود بمراتب بیشتر از هزینهای است که اختصاص می یابد.
دادستان کل کشور کیفیت پایین سوخت را یکی از عوامل مهم آلودگی هوا عنوان و تصریح کرد: امروز کیفیت سوخت مصرفی خودروهای سبک و سنگین در دنیا شاخص معین و ضابطه مشخصی دارد، لازم ست وزارت محترم نفت و ارگانهای ذیربط جهت انطباق سوخت گازوئیل و بنزین مصرفی داخل کشور با استانداردهای مقبول و مطلوب اهتمام جدی ورزیند.
وی از کارخانههای تولیدکننده خودرو خواست در جهت ارتقاء کیفی محصولات خود تلاش فزونتری مبذول دارند تا شاهد حداقل میزان آلایندگی خودروهای جدید باشیم.
دری نجف آبادی نقش برجسته و رسالت حساس شورای عالی محیط زیست را یادآور شد و خاطرنشان کرد: کوتاهی ما در حفظ و حراست از محیط زیست، دامنگیر خود ما و نسلهای آینده خواهد بود ، مقتضی است متولیان و مسوولان امر، ضمن پیگیری تخصیص بودجه به موارد ضرور، تذکرات لازم را به دستگاههای ذیربط بدهند و با جدیت و صلابت پاسدار حقوقی زیست محیطی مردم باشند، دستگاه قضایی نیز حمایتهای لازم را از این بخش خواهد داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها