نکته دوم این است که سیستم آموزشی دانشگاه با مدرسه متفاوت بوده و بهتر است ورودیهای جدید هر دانشگاه از همان اول با این سیستم آموزشی آشنا شوند، آیین نامههای آموزشی را به خوبی مطالعه کنند و طوری جلو بروند که باعث موفقیت در طول دوران تحصیلشان شود.
نکته بعدی بحث دانشجوهای غیربومی است؛ دانشجوهایی که در شهری غیر از محل زندگی خودشان در دانشگاه پذیرفته شدهاند و علاوه بر ورود به دانشگاه باید مدتی را هم دور از خانواده در خوابگاه بگذرانند. یکی از بحثهایی که درباره این دانشجوها باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث حمایت عاطفی از آنهاست، چون ورودیهای جدید بیشترشان سن کمی داشته و تجربه استقلال را هم ندارند و جوانهایی هستند که یکباره از محیط خانواده و جمع فامیل دور شدهاند و ارتباطشان با خانواده کمرنگ شده و ممکن است از نظر عاطفی این تنهایی به آنها لطمه بزند. به این دانشجوها توصیه میکنیم مشکلاتشان را با مشاوران مختلفی که در سطح دانشگاه و خوابگاه وجود دارند، در میان بگذارند.
در این مراکز مشاوره افراد باتجربهای هستند که میتوانند کمک حال آنها باشند. در نهایت به خانوادهها توصیه میکنیم در جریان پیشرفت تحصیلی و اوضاع زندگی فرزندانشان باشند و تصور نکنند حالا که بچههایشان دانشجو شدهاند، دیگر مسئولیتشان با دانشگاه است. درست است که ما هم در قبال دانشجوها مسئولیم، اما بهتر است این همراهی با کمک خانوادهها صورت بگیرد تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم. متاسفانه گاه میبینیم خانوادهها فرزندانشان را به امان خدا رها میکنند و در این بیخبری، اتفاقات ناگواری برای فرزندان رخ میدهد. از این نظر ارتباط خانواده با فرزندی که تازه دانشجو شده، نباید قطع شود و همچنان باید بر کارهایش نظارت داشته و حامیاش باشند.
دکتر محمدعلی برخورداری
رئیس دانشگاه علم و صنعت
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد