مجارستان؛ شرق اروپا

سفر به پاریس شرق

لیبی؛ شمال آفریقا

سفر به سرزمین ممنوع!

سفر لذت خاصی دارد که تا پا در راه نگذارید، آن را حس نمی‌کنید. این صفحه برای شما از سفر و بویژه جهانگردی می‌گوید؛ مناظر شگفت و آثار تاریخی هر کشور را برایتان فهرست می‌کند تا برای دیدن چهارگوشه دنیا ترغیب شوید. با این حال در این چند هفته دست روی هر کشوری که می‌گذاریم، جنگ است که این خود کار را سخت کرده است! گرچه می‌گویند «شنیدن کی بود مانند دیدن» اما برای مقصد این هفته، تنها باید به شنیدن (خواندن) اکتفا کرد!
کد خبر: ۸۳۶۷۳۸
سفر به سرزمین ممنوع!

لیبی، کشوری که حدود 40 سال زیر سایه معمر قذافی روزگار می‌گذراند، میزبان این هفته ما خواهد بود. گردشگری در لیبی یکی از صنایعی بود که بشدت از جنگ داخلی این کشور ضربه دید. سال 2007 نزدیک به 180 هزار نفر گردشگر خارجی از لیبی دیدن کردند که این رقم به یک میلیون نفر نیز رسید. اما کشور ویرانه‌های به یادگار مانده از یونان و روم باستان و صحرای بزرگ، از سال 2011 و همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها، از لحاظ صنعت توریسم روزگار خوشی ندارد. با این حال لیبی، مقاصد گردشگری جذابی دارد.

در لیبی، پنج اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است که در این میان، سه عدد از آنها خرابه‌های باستانی هستند. شهرهای رومی سابراسا و لپتیس گامنا در غرب لیبی و ویرانه‌های یونانی سیرن در شرق، از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند.

بندر قدیمی سابراسا در سال 500 قبل از میلاد توسط فنیقی‌ها ساخته شد. در قرن دوم و سوم میلادی رومی‌ها کنترل این بخش را در دست گرفته و بناهایی که امروزه، تنها بخش‌هایی از آنها باقی مانده را ساختند. قسمت‌های به جامانده از آن دوران شامل یک تئاتر سه طبقه از اواخر قرن سوم و چند بنا از زمان ایسیس و لیبر است.

سیرن یکی از زیباترین شهرهای تاریخی جهان است که در سال 630 قبل از میلاد به عنوان یکی از مستعمره‌های یونان ایجاد شد. البته بعدها به عنوان بخشی از امپراتوری رومی‌ها درآمد؛ برای همین است که آثاری از مصر، یونان و روم باستان در آن دیده می‌شود. این منطقه باستانی در نزدیکی روستایی به نام شحات قرار گرفته که به هنگام شروع جنگ داخلی، از اولین مناطقی بود که تحت کنترل شورشیان درآمد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه سیرن، وجود معبد آپولو است که اوایل قرن هفت قبل از میلاد ساخته شده و همچنین معبد زئوس که هنوز به صورت کامل حفاری نشده است. میان سیرن و دروازه‌های منطقه باستانی آپولونیا یک گورستان بزرگ قرار گرفته که حال و هوای مرموزی را به منطقه بخشیده است.

از مناطق باستانی که بگذریم، طرابلس پایتخت لیبی نیز زمانی برای خود شکوهی داشته است. این شهر که در گذشته به عروس سفید مدیترانه شناخته می‌شده، در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است. دوران استعمار ترک‌ها و ایتالیایی‌ها، تاثیر بسزایی در معماری شهر داشته که امروزه در گوشه و کنار آن مشهود است. یکی از اماکن بسیار معروف شهر، قلعه سرخ است که موزه‌ای بزرگ در آن قرار دارد. این موزه که با مشارکت یونسکو ساخته شده آثاری از پنج هزار سال قبل از میلاد تا انقلاب استقلال را در بر دارد. طرابلس در منطقه شمال غربی لیبی و در حاشیه صحرای بزرگ قرار گرفته است.

این صحرا که 92 درصد از خاک لیبی را اشغال کرده، یکی از مقاصد مهم گردشگری این کشور شناخته می‌شود. در سال‌های پیش از درگیری، تلاش زیادی برای فراهم نمودن امکانات مناسب گردشگری و همچنین فعالیت‌های علمی، در این منطقه صورت گرفت که تا حدی نیز موفق بود.

چطور برویم؟

کشوری که حالا دو دولت مستقر دارد؛ در حال حاضر ویزای توریستی صادر نمی‌کند. مرزهای این کشور با چاد، نیجر، سودان و الجزایر نیز بسته شده است. از سال 2013، برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان، اتریش و موارد بسیار دیگر، شهروندان خود را از رفتن به این منطقه، جز در موارد ضروری، منع کرده‌اند. گرچه این کشور در ایران سفارتخانه دارد، اما اوضاع آنچنان نابسامان است که حداقل تا مدتی باید قید سفر به این نقطه از قاره سیاه را زد!

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه پنجشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها