بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با رسانه‌های روسی:

فقط درصورت درخواست مردم کنار می‌روم

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با بیان این‌که ائتلاف ضد داعش یک ائتلاف شکست خورده‌ است، تاکید کرد: مشکل پناهجویان سوری در اروپا فقط از طریق مبارزه با تروریسم حل خواهد شد. وی این سخنان را در شرایطی بیان می‌کند که مشکل مهاجران فشارهای تازه‌ای را متوجه اروپا کرده و برخی رهبران کشورهای اروپایی برای حل این مشکل می‌گویند پیش از آن باید بحران سوریه را حل کرد .
کد خبر: ۸۳۶۶۰۸

به گزارش ایسنا، بشار اسد در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی که متن کامل آن روز سه‌شنبه توسط شبکه روسیا الیوم منتشر شد، اعلام کرد: اگر شما نگران بحران پناهجویان هستید باید دست از حمایت تروریسم بردارید. اگر از هر سوری سوال کنید که اکنون چه می‌خواهد، پاسخ خواهد داد امنیت برای خود و خانواده‌اش. اسد در ادامه تاکید کرد: برخورد غرب با آوارگان از طریق تبلیغات رسانه‌ای که به راه انداخته طوری است که کشورهای غربی با یک چشم برای آوارگان گریه می‌کنند اما چشم دیگر تفنگشان را به سمت آنها نشانه می‌رود.

بشار اسد در خصوص روند سیاسی در سوریه نیز گفت: ما باید به توافق دست یابیم اما تا زمانی که تروریسم را در سوریه شکست نداده‌ایم، نمی‌توانیم هیچ چیزی را اجرایی کنیم. ما باید تروریسم و نه فقط داعش را شکست دهیم. درخصوص تقسیم قدرت هم باید بگویم که ما در اساس چند سال پیش قدرت را با گروهی از مخالفان تقسیم کردیم و آنها به دولت پیوستند.

همکاری ایران

اسد درخصوص همکاری کشورهای خارجی برای حل و فصل بحران سوریه گفت: روابط میان ما و ایران قدیمی است. ما اعتماد زیادی به هم داریم و معتقدیم ایران نقش مهمی دارد. ایران در کنار سوریه و مردم این کشور ایستاده است. ایران از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی از دولت سوریه حمایت کرده است. البته منظور از حمایت نظامی این نیست که برخی رسانه‌های غربی منتشر می‌کنند. آنها می‌گویند ایران ارتش یا نیرو به سوریه می‌فرستد؛ اما این اظهارات درست نیست. ایران برای ما تجهیزات نظامی می‌فرستد و کارشناسان نظامی میان سوریه و ایران رد و بدل می‌شوند. کاملا طبیعی است که این همکاری با شرایط جنگ، میان دو کشور افزایش یابد. در اصل حمایت ایران برای کمک به سوریه برای مبارزه با تروریسم است.

رئیس‌جمهور سوریه درباره آمادگی برای همکاری با برخی کشورها علیه تروریسم نیز عنوان کرد: مطمئنا آماده‌ایم با کشورهای دوست و در راس آن روسیه و ایران همکاری کنیم. با عراق نیز همکاری می‌کنیم؛ زیرا عراق هم با تروریسم مقابله می‌کند. در مورد کشورهای دیگر نیز به شرطی حاضریم همکاری کنیم که اراده لازم برای مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد. البته نه مثل ائتلاف ضد داعشی که هیچ اقدام مناسبی برای ممانعت از پیشروی تروریست‌ها انجام نداده است.

ائتلاف به رهبری روسیه

رئیس‌جمهور سوریه درخصوص دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص تشکیل ائتلاف منطقه‌ای مبارزه با تروریسم افزود: این ائتلاف باید از کشورهایی تشکیل شود که به مبارزه با تروریسم ایمان داشته باشند. در زمان کنونی نمی‌توان با کسی ائتلاف کرد که خود حامی تروریسم است. این مساله در مورد عربستان، ترکیه و اردن صدق می‌کند که تظاهر می‌کنند بخشی از ائتلاف ضد تروریسم در شمال سوریه هستند.

اسد درباره درخواست برخی طرف‌ها برای برکناری وی نیز گفت: ما باید این را بدانیم که رئیس‌جمهور از طریق مردم و انتخابات روی کار آمده است و در نتیجه باید از طریق مردم پست خود را ترک کند. رئیس‌جمهور با تصمیم آمریکا یا شورای امنیت یا از طریق کنفرانس یا بیانیه‌ ژنو کنار نمی‌رود. اگر مردم بخواهند او همچنان باقی خواهد ماند و اگر مردم بخواهند فورا کنار خواهد رفت.

ادامه فشارها

طی روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای درباره حضور نظامی روسیه در سوریه به راه افتاد که همچنان ادامه دارد. در همین رابطه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد این کشور پیش از آن‌که رئیس‌جمهور روسیه از حضور نظامی کشورش در سوریه خبر دهد، از این موضوع آگاه بود. از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت روسیه نباید از دولت سوریه حمایت نظامی انجام دهد؛ زیرا به انزوای مسکو در سطح جهانی منجر خواهد شد .

این درحالی است که گفته می‌شود وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای سومین بار به صورت تلفنی در این باره گفت‌وگو کرده‌اند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در خبری نوشت با توجه به اقدامات اخیر روسیه در سوریه، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه دیدار با همتای روس خود در خصوص بحران سوریه است .

اگر اوکراین و سوریه، مهم‌ترین مناطق جنگی در جهان باشد، برخی مقامات استدلال می‌کنند که راه‌حل هر دو مشکل در نهایت از طریق مسکو حل می‌شود و همین امر گفت‌وگو با این کشور را ضروری می‌کند. برخی دیگر نگران هستند که موافقت با دیدار اوباما با پوتین فقط به نفع پوتین است و پاداشی برای یک فرد قلدر بین‌المللی محسوب می‌شود.

توافق برای انتخابات زودهنگام در سوریه

منابع روسی از توافق مسکو و دمشق برای انجام انتخابات پارلمانی زودهنگام در سوریه و تشکیل دولت ائتلافی با حضور نمایندگان دولت و مخالفان خبر دادند. به گزارش شبکه خبری المیادین، این منابع اعلام کردند دو طرف بر مشروعیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و اولویت مبارزه با تروریسم تاکید کردند. روسیه از چندی قبل آمادگی خود را برای حل سیاسی بحران سوریه و برگزاری نشست مسکو - 3 میان دولت و مخالفان اعلام کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها