جرمی کوربین در نهایت با کسب حدود 60 درصد آرا به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس و رهبر حزب مخالف انتخاب شد. در همین رابطه با دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه، گفت‌وگو کرده ایم که آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۳۶۰۵۷

انتخاب جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر سر و صدای زیادی را در انگلستان و دیگر کشورهای جهان به راه انداخته، دلیل این سرو صداها چیست؟

آنچه مردم انگلستان را آزار می‌داد حمایت بی‌چون و چرای وی از آمریکا در نظام بین‌المللی بود. از سوی دیگر تسلیم کامرون برای خروج از اتحادیه اروپا، جداسازی سیاسی کشورش از وضعیت سیاسی این اتحادیه، افزایش بحران اقتصادی، بالا رفتن سطح بیکاری و مالیات‌ها باعث شد تا جامعه میانه انگلستان دیدگاهش را در قبال کامرون تغییر دهد. از طرف دیگر، حزب محافظه کار خاستگاه اشرافی دارد اما اکثریت مردم انگلستان همانند مردم اروپا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از این رو شرایط موجود باعث شد تا کوربین در انتخابات پیروز شود.

تصور می‌کنید کوربین با این شیوه‌ای که در پیش گرفته بتواند روزی به نخست‌وزیری انگلستان برسد؟

جرمی کوربین از میان توده‌های مردم بلند شده و به احتمال زیاد در انتخابات آینده نخست وزیری رای خواهد آورد. هم‌اکنون مساله بر سر این است که آیا کوربین توانایی تشکیل کابینه مستقل را دارد یا خیر. اگر وی با محافظه‌کاران ائتلاف کند، آن قدرتی که کوربین به‌دنبال آن است تحقق نخواهد یافت اما نکته مهم این است که به هرحال آمدن کوربین تغییراتی را در سیاست داخلی و خارجی انگلیس به وجود خواهد آورد.

این تغییر سیاست‌هــا چه چیــزی می‌تواند باشد؟

این موضوع هم اکنون قابل پیش‌بینی نیست اما یکی فاصله گرفتن انگلیس از آمریکا در سطح بین‌المللی و اصلاح روابط با کشورهای جهان در حال توسعه به‌دلیل مشکلات اقتصادی کشورش است؛ زیرا از این طریق می‌تواند با تسلط بر بازارهای کشورهای جهان سوم تا حدودی اقتصاد خود را احیا کند. وی در ارتباط با اتحادیه اروپا هنوز سیاست مشخصی را اعلام نکرده اما به احتمال زیاد کاری نمی‌کند که انگلیس از اتحادیه اروپا بیرون برود و دچار انزوای سیاسی شود.

کوربین چه دیدگاه‌های متفاوتـــی بخصوص نسبت به کل منطقه خاورمیانه و تحولات آن دارد؟

هم‌اکنون فضا خیلی به نفع صهیونیست‌ها و یهودی‌های انگلیس نیست. جلوگیری از شهرک‌سازی یهودی‌ها جزو سیاست منطقه‌ای آمریکا بود که به دلیل اختلافات نتانیاهو و اوباما بر سر پرونده هسته‌ای ایران، اوباما نتوانست جلوی نقشه شهرک‌سازی را بگیرد. هم‌اکنون احتمال می‌رود با روی کار آمدن حزب کارگر، معادلات منطقه خاورمیانه را تا حدودی برهم زند اما مساله مهم این است که در شرایط کنونی تنها آشتی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین اهمیت دارد و بحران عراق، سوریه و یمن الان مساله‌ای نیست که برای انگلیسی‌ها مهم باشد.

مریم کاظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها