معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ چندین بار مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفت اظهار کرد:توافق هسته‌ای بعد از بیش از 12 سال مناقشه به نتیجه رسید و از یک درگیری نظامی جلوگیری به عمل آمد.
کد خبر: ۸۳۴۷۲۰
از مذاکره در برابر تک تک کلمات توافق تا جلوگیری از درگیری نظامی

به گزارش تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی نوشت: عکس‌ها نشان می‌دهند که در گفتگوها درباره توافق هسته‌ای با ایران همواره چه در وین، لوزان یا ژنو خانم "هلگا اشمیت" حضور داشت.

بر اساس این توافق ایران موظف به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شده و در مقابل قرار شد تحریم‌های غرب علیه این کشور به مرور لغو شود.

"هلگا اشمیت"، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش میانجی را ایفا کرده و رهبری جلسات عمومی را بر عهده داشت و همراه با تیمش توافق هسته‌ای ایران را همراه با جزئیاتش به نتیجه رساند.

اشمیت در گفتگو با "تاگس شاو" آلمان درباره کارش این گونه توضیح داد که من و تیمم هر کلمه روی این توافق 110 صفحه‌ای را مورد مذاکره قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: در ابتدای مذاکرات بی اعتمادی‌های زیادی بخصوص در مناسبات بین ایران و آمریکا وجود داشت. ما این را ممکن ساختیم که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بتوانند به هم نزدیک شوند.

اشمیت همچنین گفت که چندین بار مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفت. البته علاقه شرکای مذاکره کننده بسیار زیاد بود که تحریم‌ها را لغو کرده و ایران با منابع نفت و گاز آن را دوباره در بازارهای جهانی مشارکت دهند.

اشمیت همچنین به نقش اساسی و خوب زنان در مذاکرات اتمی ایران اشاره کرده و در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ایرانی‌ها بسیار آگاه از تاریخ هستند و این همواره از موضوعات بحث‌ها بوده است.

این مقام اروپایی و از اعضای تیم مذاکره کننده با ایران با وجود همه بحث‌ها و تردیدهایی که وجود دارد درباره پایبندی به توافق هسته‌ای ابراز خوش بینی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها