معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مناقشات مربوط به رفع مرحله‌ای و یا یکباره تحریم‌ها علیه ایران پس از امضای توافق نهایی گفت: مطابق آنچه در بیانیه مشترک موگرینی و ظریف آمده اتحادیه اروپا اجرای تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را همزمان با راستی‌آزمایی آژانس از پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهد کرد.
کد خبر: ۷۸۸۷۶۹
اشمیت: همه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران لغو می‌شوند

«هلگا اشمیت»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اینترفکس» به اظهارنظر درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در این مصاحبه که روز جمعه قبل از سفرش به مسکو انجام شده به ارتباط ‌های دائمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره مسائل مختلف از جمله اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد.

اشمیت درباره ایران گفت: «مثلاً مذاکرات ایران را در نظر بگیرید؛ ما با روسیه و سایر شریکان خود همکاری‌های کرده‌ایم تا به تفاهم لوزان در ماه جاری برسیم.»

وی در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: «تفاهم سیاسی به دست آمده بر سر راه‌حل ‌های اصلی، گامی مهم رو به جلو بود که به ما اجازه می‌دهد برای رسیدن به توافق جامع تلاش کنیم.»

خانم اشمیت تأکید کرد اتحادیه اروپا به نقش خود به عنوان «تسهیل‌کننده» و تضمین رسیدن به توافق نهایی تا تاپان ژوئیه (تیرماه) ادامه خواهد داد.

وی درباره تصمیم روسیه برای اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 به ایران هم گفت که این اقدام نقض قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت تلقی نمی‌شود.

اشمیت گفت: «اتحادیه اروپا متوجه تصمیم روسیه برای انتقال سامانه اس ـ 300 به ایران شده است. این موضوع جدیدی نیست و قبلاً هم مطرح شده است. حسب اطلاع اتحادیه اروپا، این اقدام با قطعنامه تحریمی سازمان ملل مغایرت ندارد اما ما همچنان با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه و تأثیرات بی‌ثبات‌کننده تحویل این موشک‌ها از این بابت نگران هستیم.»

این مقام اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره تغییر احتمالی موضع این اتحادیه در قبال دولت سوریه با توجه به ظهور گروه‌های تروریستی، «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری قانونی این کشور را به نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت: «واقعیت تغییر نکرده است.»

اشمیت خواستار ایجاد انتقال سیاسی در این کشور از طریق یک فرایند سیاسی به رهبری سوریه برای پایان دادن به بحران‌های این کشور شد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها