رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت‌وگو با جام‌جم:

2000 تخت بیمارستانی کم داریم

کمبودهای اورژانسی برای تخت‌های خاص

کمبود تخت بیمارستانی در هر بخش بیمارستان که اتفاق بیفتد، قطعا تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت و سلامت جامعه را مختل می‌کند، اما بعضی کمبودها به قدری آسیب زننده است که براحتی می‌تواند حتی موجب مرگ بیمار شود.
کد خبر: ۸۳۴۳۶۰

براساس آمارهای وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۵۷۰۰ تخت مراقبت ویژه ICU در کشور داریم، اما به همین تعداد هم کمبود تخت در این حوزه داریم. کمبود تخت در این بخش به این معنی است که مثلا بیماری که ضربه مغزی شده و نیاز به درمان فوری دارد، اگر نتواند به این خدمات اورژانسی دسترسی پیدا کند و تخت خالی برای او وجود نداشته باشد، در آن شرایط مرگ او حتمی خواهد بود. برای بخش‌های NICU یا همان مراقبت‌های ویژه نوزادان و همچنین بخش CCU که اغلب برای بیماران مبتلا به عارضه قلبی استفاده می‌شود، این کمبود تخت‌ها نیز خودنمایی می‌کند و جان این بیماران اورژانسی را به مرگ می‌رساند.

برای تخت‌های روانپزشکی هم این شرایط اورژانسی حکمفرماست. به گفته وزیر بهداشت، هم‌اکنون با کمبود 40 هزار تخت روانپزشکی روبه‌رو هستیم. کمبود تخت برای بیمارانی که به اختلال شدید روانی مبتلا هستند، اوضاع بیماری آنها را وخیم‌تر خواهد کرد. کمبود تخت‌های سوختگی هم بحران دیگری است که هر سال جان افراد زیادی را می‌گیرد. گفته می‌شود سالانه 3000 نفر در کشور ما بر اثر سوختگی از دنیا می‌روند، در حالی که در پایتخت کشور فقط کمتر از 150 تخت سوختگی داریم.

در تخت‌های اورژانس هم کمبودها بشدت به چشم می‌آید زیرا وقتی بیمار اورژانسی که حیاتش به مویی بند است، نتواند از خدمات فوریتی درمان بهره‌مند شود، احتمال مرگ او احتمال دور از ذهنی نخواهد بود. متاسفانه اکنون با کمبود 2000 تخت اورژانس در بیمارستان‌های سراسر کشور مواجه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها