پرسه در «نیروی هوایی»

شهرسازی منظم خیابان‌های مرتب

چادرش را به دندان گرفته چند کیسه را با یک کیف بزرگ همراه خود می‌کشد. خستگی تمام چهره‌اش را پوشانده است. قطار که می‌آید با عجله در حالی که مسافران را کنار می‌زند سوار می‌شود. در‌های قطار که بسته می‌شود شال‌هایی را که برای فروش با خود آورده از ساکش خارج می‌کند و با صدایی‌رسا از کیفیت و قیمت پایین اجناسش می‌گوید. البته او تنها نیست، خانم‌های دیگری هم هستند که مانند یک ویترین سیار اجناس مختلفی مانند لباس و لوازم آرایش و آدامس و لوازم آشپزخانه و بدلیجات را در این مکان می‌فروشند. به ایستگاه نیروی هوایی که می‌رسد پیاده می‌شود و بسختی وسایلش را با کمک پله‌برقی بالا می‌کشد و در شلوغی خیابان پنجم نیروی هوایی گم می‌شود.
کد خبر: ۸۳۴۲۴۲

ایستگاه مترو نیروی هوایی در خیابان پیروزی قبل از خیابان پنجم قرار دارد. در کنار مترو ایستگاه کرایه دوچرخه و پارکینگ قرار دارد. می‌توانید پرسه زدن در این محله را با دوچرخه‌سواری به شکل متفاوتی تجربه کنید. محله نیروی هوایی با داشتن خیابان‌های عریض محل مناسبی برای این ورزش مفرح است.

محله نیروی هوایی یکی از محلات نه چندان قدیمی تهران است که زمان شکل‌گیری آن با زمان ساخت پادگان و فرودگاه دوشان تپه پیوند خورده است، بخش‌هایی که در حال حاضر در بین ساختمان‌ها و خیابان‌های محله محصور شده‌ است. تاریخچه این محله به تاریخ دوشان تپه برمی‌گردد، منطقه‌ای که زمانی جزو شکارگاه و تفرجگاه شاهان قاجار بوده و در واقع تپه‌های شرقی تهران و جنوب سرخه حصار را شامل می‌شده است. میدان شهدا دروازه دوشان تپه و خیابان پیروزی جاده این منطقه خوش و آب و هوا بوده است. بعد از حکومت قاجار یعنی در زمان رضاشاه با ساخته شدن فرودگاه نظامی دوشان تپه و استقرار خانواده‌های نظامی در اطراف این مکان، محله نیروی هوایی با بافتی منسجم و منظم شکل می‌گیرد. محله‌ای که در حال حاضر پذیرای اقشار مختلفی از هر بخش کشور است و نسبت به مناطق همجوار خود دارای خیابان‌ها و کوچه‌های منظم و شطرنجی است که بعضی از آنها بن‌بست است و اکثر آنها به یکدیگر راه دارد به همین دلیل دسترسی به بخش‌های مختلف آن بسیار آسان است.

محله نیروی هوایی از شمال با محله قاسم‌آباد و از جنوب با محله پیروزی و از شرق با امامت و حافظیه و از غرب با خیابان شهید اسدی همسایه است. این محله دارای هشت خیابان اصلی است. که مهم‌ترین آنها خیابان‌های پنجم، دوم، ششم، 30 متری نیروی هوایی است. اکثر این خیابان‌ها با اعداد نامگذاری شده است. این خیابان‌ها با وجود قرار گرفتن در دل محله‌هایی که جزو مناطق گرانقیمت تهران محسوب نمی‌شود، خانه‌هایی دارد که تقریبا گران قیمت است، شاید در حد برخی مناطق مرکزی تهران. خیابان‌های اول تا ششم نیروی هوایی از بافت قدیم‌تری نسبت به بخش‌های دیگر برخوردار است. اما خیابان پنجم و دوم آن از بقیه خیابان‌های دیگر این محله متمایزتر است چون بافت تجاری آنها باعث شده که مرکز خرید اصلی اهالی محل باشد با چند میدانی که هر کدام مغاز‌ه‌هایی را در اطراف خود دارند. داخل میدان ‌ها هم با فضای سبز و وسایل ورزشی در حقیقت مانند بوستان‌های کوچکی است. که محلی‌ها زمانی را به استراحت و تفریح در آن می‌گذرانند. چون در این محله از بوستان‌‌های محلی خبری نیست وتنها بوستان آن سیمرغ است که انتهای 30 متری قرار دارد. در حال حاضر خیلی از رستوران‌ها وخوراکی فروشی‌های محله در این دو خیابان قرار دارد. فلکه دوم خیابان پنجم نیروی هوایی یک مکان استراتژیک برای شکم‌بازهاست. یک طرفش فلافلی قدیمی ابوعلی قرار دارد که طرفداران زیادی دارد، طرف دیگرش هم آبمیوه و معجون فروشی یخکده که با نوشیدنی‌‌های ترش ترکیبی، دل خیلی‌ها را ربوده است. اما بستنی فروشی‌ها را فراموش نکنید که تعدادشان هم در این خیابان کم نیست بخصوص بستنی فروشی نعمت که مشتریان زیادی دارد. مسجد انصارالحسین که از جمله قدیمی‌ترین مساجد این محله است هم در خیابان پنجم قرار دارد. مشخصه بارز این محله خیابان‌‌های پهن و خلوت و خانه‌های بزرگ و نوساز با کوچه‌های بن‌بست است که از نیروی هوایی محله‌ای با بافت منظم ساخته است. انتهای خیابان پنجم و خیابان‌های دیگر به پادگان و فرودگاه دوشان تپه یا نیروی هوایی ختم می‌شود، مکانی که باعث نامگذاری این محله به نام نیروی هوایی شده است. خیابان 30 متری هم از جمله خیابان‌های مهم این محله است که بیشتر تکایا، مساجد و حسینیه‌ها را در خود جای داده است و همین امر باعث شده که بافت مذهبی‌تری نسبت به بخش‌های دیگر داشته باشد.

پادگان نیروی هوایی ارتش در انتهای محله از قدیمی‌ترین مکان‌ها است که زمان انقلاب نام این محله را بر سر زبان‌ها انداخت و باعث شده نام این محله در تاریخ انقلاب ثبت شود. درگیری بین گارد شاهی و مردم در بهمن 57 از این پادگان آغاز شد. شورش افراد پادگان نیروی هوایی و حمایت مردم از آنها باعث می‌شود پادگان به دست مردم سقوط کند. هنوز هم افراد قدیمی محل خاطرات آن روز‌ها را خوب به یاد می‌آورند.

محله نیروی هوایی بر خلاف محله‌های همجوارش خطوط مستقیم اتوبوسرانی برای خودش ندارد اما با وجود خیابان‌ها و محله‌های اطرافش به نظر می‌رسد راه‌های دسترسی به آن خیلی هم مشکل نباشد؛ بخصوص خط متروی ارم سبز ـ شهید کلاهدوز که در ابتدای خیابان پنجم نیروی هوایی ایستگاه دارد. خط اتوبوس تندرو خاوران ـ دانشگاه علم و صنعت هم در خیابان 30 متری نیروی هوایی ایستگاه دارد. اما تاکسی‌هایی هم که در این خیابان تردد می‌کنند شما را در رسیدن به این محل کمک می‌کند.

اکرم بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها