پس از 52 سال از معرفی نخستین مدل این اتومبیل، فیس لیفت 2016 پورشه 911 پر است از بهسازی و بازطراحی، چه در حوزه فنی و چه در حوزه طراحی داخلی و خارجی. اما ببینیم 911 در برابر رقبای سرسختی همچون مرسدس AMG GT، آئودی R8 و جگوار F-type R چه چیزی برای ارائه دارد؟
مهمترین خبر در مورد مدل 2016 پورشه 911، موتور این اتومبیل است. از این پس توربینهای سیستم توربوشارژر در قلب تمامی 911 ها مشغول چرخیدن خواهد بود.
پورشه اعلام کرده در این مدل از یک موتور جدید دوتوربو و شش سیلندر تخت 3.0 لیتری استفاده شده که قادر است نیرو و راندمان بهتری در قیاس با موتورهای قبلی به خریداران ارائه کند.
این موتور قادر است تا در مدل پایه کاررا 370 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر تورک تولید نماید و با افزودن تجهیزاتی از قبیل اگزوزهای بهتر و تغییر در راندمان ECU قدرتی معادل 420 اسب بخار و تورکی معادل 500 نیوتن متر تولید نماید.
این اعداد نشان میدهد 911 در قیاس با مدل قبلی بهبود یافته و در هردو مدل بیش از 20 اسب بخار بر قدرت و 54 نیوتن متر بر گشتاورش اضافه شده و در عین حال تا 12 درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کرده است.
موتور جدید 911 میتواند تا 7500 دور در دقیقه دوران یابد و در طیفی گستره، فرمان انتقال نیروی خود را از طریق پدالهای آلومینیومی و براق دریافت نماید.
لازم به یادآوری است که قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده PKD دوکلاچه و اتوماتیک به چرخهای 911 انتقال مییابد و به کمک این گیربکس جدید توانسته تا به میزان 0.2 ثانیه در شتاب 0 تا 96 کاهش زمان داشته باشد و در 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت تا 295 کیلومتر در ساعت، سرعت بگیرد.
نمونه کاررا S نیز با همین میزان بهبود میتواند در ظرف 3.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به بیشینه 307 کیلومتر در ساعت فائق آید.
با آنکه اصلاحات انجام گرفته نشانهای از محافظهکاری پورشه در توسعه مدل 911 است اما نباید فراموش کرد که پورشه 911 در مدل 2012 خود که به یک جعبهدنده دستی مجهز بود به زمان 4.4 ثانیه برای شتاب 0 تا 100 کیلومتر احتیاج داشت و تنها تا سرعت 290 کیلومتر در ساعت سرعت میگرفت.
علاوه بر طراحی جدید در چراغهای جلو و عقب، کابین 911 نیز با تغییراتی همراه بوده و مهمترین این تغییرات به صفحه نمایشگر کنسول مرکزی برمیگردد که کاربردیتر و بزرگتر شده است.
همچنین علاوه بر سیستم کروز کنترل تطبیقی، سیستم نشاندهنده نقاط کور، سیستم ترمز post collision، سیستم حرکت/توقف، کاسه چراغهای LEDجلو، اگزوزهای دوبل عقب و بخشهایی از کابین که تغییر کرده و بهبود یافتهاند، دریچه خنککننده موتور در بخش عقب نیز با تغییراتی مواجه شده است.
کابین با بزرگتر شدن صفحه نمایشگر لمسی، به سیستم Apple CarPlay مجهز شده است و میتوان با استفاده از صفحه لمسی و 7 اینچی کنسول مرکزی از سیستم ناوبری به راحتی استفاده کرد.
از نکات جالب مدل 2016 پورشه 911 میتوان به استفاده از سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) به صورت استاندارد اشاره کرد که پیش از این تنها در مدلهای کاررا S 911 وجود داشت.
همچنین این مدل از فنرهای فعال با توان تغییر در ارتفاع تا 1.02 سانتیمتر نیز سود می برد که تا پیش از این تنها در گونه های بالاتر 911 موجود بود.
همچنین این مدل به یک سلکتور مجهز است که میتواند سیستم اتومبیل را روی یکی از 4 حالت نرمال، ورزشی، فوق ورزشی و حالت انتخاب فردی تنظیم نماید و با این کار عملکرد اتومبیل را با حال و هوای راننده و مکان اتومبیل سازگار نماید.
قیمت این مدل از 90هزار دلار شروع میشود و با توجه به نوع مدل های کاررا S، کابریوله و … به سقف 116 هزار دلار در مدل کابریوله کاررا S میرسد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: