دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور و مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با جام‌جم:

آمار مراجعه به مراکز‌معاینه فنی‌خنده‌دار است

اشاره: کمتر از دو هفته تا شروع نیمه دوم سال باقی است؛ نیمه‌ای که با کاهش دما و بروز پدیده وارونگی هوا در آن به طور حتم نفس‌کشیدن برای ساکنان کلانشهرها بیش از پیش دشوار خواهد شد در این بین انجام دقیق آزمون‌های معاینه فنی می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، اما مشکل اینجاست در کشورمان این مراکز نتوانسته‌اند اعتماد شهروندان را جلب کنند برای نمونه سال گذشته مالک 560 هزار خودرو برای گرفتن معاینه فنی به این مراکز مراجعه کردند؛ دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور با اشاره به این اطلاعات آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی را در کشور خنده‌دار می‌داند. در این مصاحبه با ولی آذروش درباره دلایل بی‌اعتمادی مردم نسبت به مراکز معاینه فنی و تاثیر این مراکز در کاهش آلودگی هوا حرف زدیم؛ مراکزی که او ادعا می‌کند به دلیل نبود مراجعه‌کننده در شرف تعطیلی هستند.
کد خبر: ۸۳۳۵۰۹

خودروی شما معاینه فنی دارد؟

خودرویم را تازه گرفته‌ام به همین خاطر هنوز به گرفتن معاینه فنی نیاز پیدا نکرده‌ام.

پس باید با تصمیم مجلس برای افزایش زمان معاینه فنی خودروهای صفر به پنج سال موافق باشید.

به نظرم این تصمیم برای راحتی مالک خودرو خوب است، اما از نظر بررسی ایمنی و آلایندگی خودرو قطعا لازم به انجام آزمون معاینه فنی در فواصل کوتاه‌تر است، زیرا ما جزو آدم‌هایی هستیم که به اختیار خود این کار را انجام نمی‌دهیم، به همین دلیل به مقداری تحکم و قانون نیاز داریم.

دلایل شما برای کاهش زمان معاینه فنی برای خودرو‌های صفر کیلومتر چیست؟

استاندارد تولید خودرو در کشورپایین است، چون بالاترین استاندارد در کشورمان یورو 2 است، این در حالی است که در اروپا استاندارد یورو 5 را رعایت می‌کنند، با این حال آنها عمر معاینه فنی برای خودرو را
5/2سال در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این عمر مفید کنیستر و کاتالیست (ابزاری برای کاهش آلایندگی خودرو) حداکثر 5/2سال است، بنابراین وقتی می‌گویند خودروی صفر تا پنج سال به معاینه فنی نیاز ندارد باید دانست کنیستر و کاتالیست این خودرو‌ها برای چند سال نقشی در کاهش آلایندگی خودروها نخواهد داشت.

به نظر شما عمر معاینه فنی برای خودرو‌های صفر چند سال باید باشد؟

باید دو سال باشد، چون قبلا نیز به این شکل بود.

برای رسیدن به این هدف چه کار کرده‌اید؟

دولت بتازگی در لایحه‌ای این موضوع را درخواست کرده است.

این لایحه در چه مرحله‌ای است؟

هنوز در کمیسیون‌های مجلس قرار دارد و بعید می‌دانم تصویبش به عمر این مجلس برسد، چون طرح‌های زیادی در مجلس قرار دارد و این لایحه جزو اولویت‌های مجلس نیست، در حالی که سلامت مردم باید هدف مشترک تمام مسئولان باشد.

برخی شهروندان گرفتار مشکلات عجیبی می‌شوند. برای نمونه افرادی ادعا می‌کنند به دلیل نامناسب بودن خودرویی که در اختیار دارند نمی‌توانند برای خودروی خود معاینه فنی تهیه کنند، چون خودروی آنها با استانداردها همخوانی پیدا نمی‌کند. برای رفع مشکل این افراد چه باید کرد؟

آزمون‌هایی که ما می‌گیریم براساس استانداردهای بین‌المللی است و ممکن است خودروی صفر کیلومتر نیز در پشت‌سر گذاشتن آنها مشکل داشته باشد، اما دلیل این را نمی‌دانم. علاوه براین باید بحث استاندارد را از معاینه فنی خودرو تفکیک کرد، زیرا در مراکز ما حداقل ایمنی خودرو‌ها بررسی می‌شود.

چند مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد؟

حدود 700 مرکز معاینه فنی در کشور فعال هستند.

استقبال مردم از مراکز معاینه فنی سال گذشته 16 درصد کاهش داشت، در چند ماهی که از امسال گذشته این آمار چگونه است؟

وضع مناسبی نداریم، براساس آمار تا نهم شهریور 176 هزار و 884 خودرو به مراکز ما مراجعه کرده‌اند، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر زیادی نداشته‌ایم، اما سال گذشته نیز تعداد مراجعات کم بود، به همین دلیل برای پرداخت حقوق افرادی که در این مراکز فعالیت می‌کنند نیز با مشکل روبه‌رو هستیم، چون مراکز خدماتی هستند و درآمدی ندارند. سال گذشته حدود 560 هزار خودرو به مراکز ما مراجعه کردند اگر در نظر بگیریم همین مقدار نیز خارج از تهران بوده است باید گفت بسیاری از خودرو‌ها برای دریافت معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند.

برآوردی از تعداد خودروهایی که باید به مراکز شما مراجعه کنند دارید؟

حدود 5/2 تا 3 میلیون خودرو در تهران فاقد معاینه فنی هستند. ما در هرشیفت روزانه دست‌کم می‌توانیم به 6000 خودرو خدمات ارائه کنیم و آمادگی داریم در سه شیفت نیز فعالیت داشته باشیم، اما مراجعه‌کننده وجود ندارد و حدود 70درصد ظرفیت ما خالی است. مراکز معاینه فنی رو به تعطیلی است، زیرا در برخی مراکز روزانه به اندازه انگشتان دست نیز مراجعه‌کننده نداریم.

پولی که بابت صدور معاینه فنی گرفته می‌شود چقدر هزینه‌های شما را جبران می‌کند؟

پول ناچیزی (ده هزار تومان) از شهروندان گرفته می‌شود که باید گفت هزینه برق این مراکز را نیز تامین نمی‌کند. این در حالی است که در اروپا هزینه انجام آزمون‌های معاینه فنی 80 یورو است.

آیا آزمون و تجهیزات شما مطابق با استانداردهای جهانی است؟

امسال دستگاه‌های خود را به روز کرده و در حال راه‌اندازی دستگاه‌ها با استانداردهای مناسب هستیم.

بنابراین باید برنامه‌ای برای افزایش بهای صدور گواهی معاینه فنی داشته باشید.

امیدواریم به یک نرخ واقعی برسیم تا خدمات مناسبی ارائه کنیم به همین دلیل مصوبه‌ای در دولت در حال تصویب است.

چقدر افزایش قیمت خواهید داشت؟

برحسب خودروهای سبک و سنگین تصمیم گیری می‌کنیم، اما هنوز تعیین نشده است.

فکر می‌کنید چرا مردم به مراکز معاینه فنی اعتماد نداشته و برای گرفتن معاینه فنی تمایل زیادی ندارند؟

اتفاق‌هایی در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ داده که دغدغه ما نیز هست چون مراکزی هستند که بدون حضور خودرو برگه معاینه فنی صادر می‌کنند، این کار ناپسندی است و‌ باید با این مراکز بشدت برخورد کرد، چون با جان و مال مردم بازی می‌کنند.

برای افزایش مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی و بهبود قانون اجرای آن حتما با نمایندگان مجلس و پلیس رایزنی کرده‌اید. پس چرا گره کار باز نمی‌شود؟

خیلی با مجلس رایزنی کرده‌ام ‌پلیس نیز دغدغه برخورد با این موضوع را دارد.

چرا پلیس بدرستی اعمال قانون نمی‌کند؟

باید این سوال را از خود آنها بپرسید.

هنوز مراکزی هستند که بدون حضور خودرو برگه معاینه فنی صادر می‌کنند؟

در تهران میزان این تخلف از ابتدا صفر بود،چون مراکز تهران به دوربین پلاک خوان مجهز هستند و امکان صدور معاینه فنی بدون خودرو تقریبا صفر است. خوشبتخانه برحسب مصوبه هیات دولت در دی سال گذشته و مصوبه شورای شهر تهران تحت عنوان نظارت و کنترل معاینه فنی خودرو تصویب شد، سامانه ملی معاینه فنی ایجاد شده و این امکان را فراهم خواهد کرد که اطلاعات مراکز معاینه فنی به مراکز پلیس متصل شود به این شکل با افرادی که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی، گواهی معاینه فنی دریافت می‌کنند برخورد خواهد شد.

فکر می‌کنید چرا این سامانه با وجود وعده‌هایی که داده شده بود هنوز فعال نشده است؟

این سامانه خرداد باید عملیاتی می‌شد، اما چون زیرساخت‌هایش آماده نبود اجرایی نشد. اکنون زیرساخت‌ها آماده شده و با عملیاتی شدن سامانه ملی شاهد تحول مناسبی در بحث معاینه فنی کشور خواهیم بود، مقدمات کار فراهم شده است. با هماهنگی‌هایی که با پلیس داشته‌ایم، امیدواریم این سامانه تا مهر در تهران عملیاتی شود. برای اجرایی شدن این سامانه در کل کشور نیز وزارت کشور پیگیر کار است.

اتوبوس‌های برونشهری نیز باید از مراکز شما معاینه فنی بگیرند؟

اتوبوس‌های درونشهری از مراکز ما معاینه فنی می‌گیرند، اما بتازگی خودروهای سنگین و اتوبوس‌های بین شهری معاینه فنی خود را از وزارت راه می‌گیرند.

آمار مراجعه موتورسیلکت‌ها به مراکز شما چگونه است؟

ده خط معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها داریم، اما مشکل اینجاست که مالکان موتورسیکلت به ما مراجعه نمی‌کنند، از 5/3 میلیون موتورسیکلت سال گذشته در کشور حدود یکصد دستگاه به مراکز ما مراجعه کرده‌اند که رقم خنده‌داری است.‌ در حالی ‌‌که می‌گویند موتورسیکلت‌ها تا هشت برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند. بحث موتورسیکلت از بدو تولید باید ساماندهی شود‌.

می‌توانید بگویید کدام سازمان و وزارتخانه بیشتر برای خودروهایش گواهی معاینه فنی می‌گیرد؟

خودرو‌ها براساس پلاک شناخته می‌شوند بنابراین برحسب سازمان و ارگان دسته‌بندی نکرده‌ایم، اما درباره خودروهای دولتی می‌توانم بگویم از ابتدای سال تا نهم اردیبهشت 553 دستگاه خودروی دولتی، 529 دستگاه خودروی نظامی، چهار دستگاه خودروی سیاسی و 20 هزار و 431 تاکسی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

خاطره‌ای از مراجعه مقامات یا افراد شناخته شده به مراکز معاینه فنی دارید؟

خودروی چهره‌ها بیشتر خارجی و مدل بالاست و استاندارد یورو 5 دارد، بنابراین آنها کمتر به ما مراجعه می‌کنند.

دلایل عمده رد شدن خودرو‌ها

براساس اطلاعات ستاد معاینه فنی تهران 27 درصد از مراجعان به دلیل تست آلایندگی، 18 درصد از آزمون همراستایی چرخ‌ها، 5 درصد از آزمون کمک فنر، 11 درصد از آزمون ترمز و 39 درصد از کنترل عیوب ظاهری شامل موارد مربوط به شیشه، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور، کمربند ایمنی، لاستیک‌ها، وضع بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی، وضع دود خودرو جهت تشخیص روغن‌سوزی، وضع بلوری چراغ‌های جلو و تمام طلق‌های چراغ عقب، عملکرد چراغ‌های ترمز، عملکرد چراغ‌دنده عقب و پلاک خودرو در آزمون‌ها مردود شده‌اند.

مهدی آیینی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها