چند روز پیش بود که توفان، تهران و چند استان دیگر را درنوردید. این توفان با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت، چنان گرد و خاکی به پا کرد که در فاصله چند متری، هیچ شیء و انسانی قابل رویت نبود. این توفان از نوع تندری (منظور از توفان تندری نوعی از آب و هوای آشفته است) بود و نشانه آن، حضور آذرخش با اثر صوتی به نام تندر درجو زمین است که اغلب به همراه باد‌هایی با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، باران شدید، بارش تگرگ و سیل ناگهانی ظاهر می‌شود. البته گاهی بجز رعد و برق، بارشی اتفاق نمی‌افتد. این توفان‌ها بیشتر در بهار و تابستان، وقتی هوا گرم و زمین خشک باشد، رخ می‌دهد و حادثه‌سازترین توفان‌هاست.
کد خبر: ۸۳۲۷۰۴

از آنجا که اغلب توفان‌ها به‌صورت ناگهانی و سریع، در عرض چند دقیقه رخ می‌دهد، همیشه اخبار جوی را پیگیری کنید و به محض آن که هوای غبار‌آلود و آسمان تاریک و ابر بزرگ و سیاه نزدیک به زمین دیدید و تگرگ‌های درشت باریدن گرفت و غرش سنگینی شبیه صدای قطار باری شنیدید...

اقدامات زیر را انجام دهید:

ـ در جهت وزش باد قرار نگیرید.

ـ چشم‌ها و دهان خود را به‌طور کامل بپوشانید. ذرات گرد و خاک، آسیب جدی به چشم و سیستم تنفسی وارد می‌کند.

ـ از قرار گرفتن در نواحی پردرخت دوری کنید، زیر پل‌های هوایی پناه نگیرید، مواظب اشیای پرتابی از ساختمان‌ها و مغازه‌ها باشید. گاهی شدت باد، باعث حرکت و پرتاب کولرهای آبی، کنده شدن شیروانی و تابلوی مغازه‌ها و بیلبوردهای نصب شده در خیابان و جاده‌ها می‌شود.

ـ اگر در یک وسیله نقلیه، تریلر، کاروان ماشینی یا خانه‌های سیار هستید، فورا خارج شده، وارد نزدیک‌ترین ساختمان شوید.

ـ اگر محیط امنی نیافتید، در یک جوی آبراهه یا نقطه‌ای کم‌ارتفاع دراز بکشید و به کمک دست‌ها، سرتان را حفظ کنید.

ـ اگر در خانه‌های شیروانی‌دار یا کلبه بودید و احساس کردید به سقف خانه فشار می‌آید، پنجره‌ای را باز کنید و از آن فاصله بگیرید.

ـ به آرامش پس از توفان اعتماد نکنید و از خانه خارج نشوید، زیرا پس از چند دقیقه توفان دوباره شروع خواهد شد و این بار از جهت مخالف باز خواهد گشت.

توفان‌های تندری اغلب به سمت نواحی کوهستانی حرکت می‌کنند و در بازه زمانی کوتاه، موجب بارش بسیار سنگین می‌شوند. بارش شدید هم موجب رانش زمین و روان شدن گل و لای و مسدودشدن جاده می‌شود، ضمن این که با طغیان رودخانه‌ها و آبراهه‌ها، سیل برق‌آسا ایجاد خواهد شد. خطرات رعد و برق را هم از قلم نیندازید. به آن خواهیم پرداخت.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها