رژیم سعودی بهای سنگینی بابت تجاوز به یمن می پردازد

عربستان؛ از گرفتن وام تا حذف یارانه ها

الراجح در گفت‌وگو با جام‌جم:

عربستان و امارات هزینه‌های بیشتری می‌پردازند

متجاوزان به یمن روز جمعه، روزی خونین را تجربه کردند. حمله موشکی ارتش یمن به مقر نیروهای اماراتی خسارت سنگینی را بر متجاوزان وارد کرد. در رابطه با جزئیات این عملیات و آینده مذاکرات سیاسی برای حل بحران یمن با عبدالرحمن الراجح مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن، سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم» گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۳۲۶۹۳

اول از همه درباره جزئیات عملیات ارتش و نیروهای مردمی یمن توضیحاتی ارائه می‌دهید؟

ارتش و نیروهای مردمی یمن به پایگاه و مرکز فرماندهی نیروهای امارات، عربستان سعودی و مزدوران عربستانی در شهر مارب در یمن حمله مو شکی کردند که این مناطق تحت کنترل طرفداران منصور هادی است. یمنی‌ها همچنین دو هواپیما و هزاران مهمات و مخازن اسلحه را منهدم کردند که این عملیات باعث کشته شدن 50 سرباز اماراتی شد. عملیات ارتش یمن در مارب که تلفات بسیار سنگینی را برای نیروهای اماراتی در پی داشت، بسیار موفقیت‌آمیز بود، چرا که این نیروها توانستند پایگاه نظامیان بیگانه در یمن را نابود کرده و نقشه خود را پیاده کنند.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که امارات در پی خارج کردن نیروهایش از یمن است، آیا این قضیه صحت دارد یا خیر؟

این خبر هنوز صحت ندارد، چرا که سیاستمداران امارات همواره بر ادامه عملیات تاکید دارند. به هر حال این عملیات ضربه سنگینی به امارات بود و این کشور دیگر توانایی و قدرت لازم را برای ادامه جنگ ندارد. متجاوزان تنها می‌توانند صنعا را بمباران کرده و کودکان را بکشند. یمنی‌ها نیز از این حملات با گل و شیرینی استقبال نمی‌کنند، بلکه از سرزمین خود دفاع خواهند کرد.

چرا امارات می‌خواهد پسر عبدالله صالح را اخراج کند؟

مدت ها بود که از احمدعلی عبدالله‌صالح خبری منتشر نمی‌شد و معلوم نبود آیا وی به گروگان گرفته شده یا اسیر است و یا پناهنده. امارات روزگذشته در واکنش به ضربه‌ای که در یمن خورده بود از او خواست ظرف 48 ساعت امارات را ترک کند . اما به نظر می‌رسد این یک شگرد تبلیغاتی باشد . درواقع امارات می‌خواهد از این طریق بر پدرش یا فرمانده‌های ارتش وابسته به علی عبدالله صالح فشار وارد کند .

در پایان آیا مذاکرات سیاسی پیشرفتی داشته است؟

مذاکرات سیاسی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که توپ در زمین عربستان باشد . انصارالله و احزاب وابسته به یمن اعلام کردند اهل صلح بوده و به دنبال مصالحه سیاسی هستند. اگر کشورهای قدرتمند خواهان پایان جنگ در یمن باشند، حتما این گفت‌وگوها به نتیجه می‌رسد اما اگر غرب همچنان به کمک و یاری متجاوزان علیه یمن ادامه دهد، این جنگ طولانی‌تر خواهد بود. به اعتقاد من گفت‌وگوهای سیاسی به نتیجه می‌رسد چون جنگ، راه‌حل بحران نیست و قاطعانه می‌گویم عربستان و امارات توانایی تسخیر یمن را ندارند و تنها باید هزینه‌های مالی و مادی بیشتری بپردازند.

مریم کاظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها