زنگنه: ایران خواهان تغییر راهبرد عربستان در اوپک است

وزیر نفت با تاکید بر این که راهبرد عربستان برای حفظ سهم اوپک در بازارهای جهانی کارساز نبوده، گفت ایران خواستار بازنگری این راهبرد است.
کد خبر: ۸۳۲۰۲۷

به گزارش شانا، بیژن نامدارزنگنه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا با تاکید بر برنامه ایران برای افزایش تولید و عرضه نفت خود پس از تحریم‌ها، افزود: آیا پس از لغو تحریم‌ها ما می‌توانیم منتظر بمانیم و تولید نفت خام خود را افزایش ندهیم؟ به نظر شما ایران خواهد پذیرفت که تولید نفت خام خود را افزایش ندهد و سهم خود را در بازارهای جهانی به دیگران واگذار کند؟ این عادلانه نیست.

براساس آمارهای کارشناسان، ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت خام جهان است و هم اکنون روزانه دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که ایران به محض لغو تحریم‌ها روزانه ٦٠٠ هزار تا یک میلیون بشکه به تولید نفت خام خود می‌افزاید، اما زنگنه رقمی فراتر از این را مدنظر دارد. ایران در نظر دارد تولید نفت خام خود را تا پایان سال ٢٠١٦ روزانه یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه افزایش دهد و مجموع تولید نفت خام این کشور را به روزانه چهار میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه برساند. وزیر نفت ادامه داد: پس از گذشت یک سال از واکنش بازار و تولیدکنندگان «شیل اویل» به راهبرد حفظ سهم، ما دریافتیم که در پیش گرفتن این راهبرد تاثیر مهمی ندارد؛ به نظرم داریم به مرحله‌ای می‌رسیم که تصمیم بگیریم چگونه بازار را مدیریت کنیم.

زنگنه تصریح کرد: اوپک باید قیمت‌های جهانی نفت خام در سطوح ٧٠ تا ٨٠ دلار برای هر بشکه را به‌عنوان هدف خود در نظر گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها