نیروهای پلیس و امنیتی ترکیه روز گذشته حمله گسترده‌ای را در آنکارا انجام دادند که گفته می‌شود هدفشان نه نیروهای پ.ک.ک یا مظنونان به عضویت در داعش، بلکه دفاتر گروه رسانه‌ای «کوزا ایپک» وابسته به فتح‌الله گولن بود.
کد خبر: ۸۳۱۶۲۱

به گزارش منابع خبری ترک، این یورش به 23 دفتر گروه رسانه‌ای کوزا ایپک در شهر آنکارا انجام شده است. گروه رسانه‌ای کوزا ایپک شامل کانال‌های تلویزیونی بوگان و کانال ترک، روزنامه‌های بوگان، ملیت و سورچو، دانشگاه ایپک، شرکا هلدینگ کوزا و پایگاه اطلاع‌رسانی بی‌.جی.ان نیوز است. این حملات گسترده پس از آن صورت گرفت که فؤاد آونی، یک کاربر مشکوک توئیتر که پیش از این ادعاهایی را درخصوص اردوغان منتشر کرده بود، از وقوع یک یورش قریب‌الوقوع توسط پلیس ترکیه علیه رسانه‌های خبری مخالف دولت آنکارا خبر داده بود.

این اقدام نیروهای امنیتی با واکنش احزاب مخالف دولت روبه‌رو شد. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق با بیان این‌که این اتفاق باعث بدنامی ترکیه در جهان می‌شود، افزود: در کشوری که رسانه‌ها خاموش می‌شود، نمی‌توان رد و اثری از دموکراسی را مشاهده کرد. داوود باغچه‌لی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرا نیز با انتقاد از انجام این حملات گسترده گفت: مدت‌هاست که ما شاهد سرکوب و اعمال خشونت علیه رسانه‌های منتقد دولت هستیم. اتفاقات روز سه‌شنبه تنها یک مثال در این زمینه است. محمود تنال، معاون حزب جمهوریخواه خلق در استانبول هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بوگان گفت دستور این حمله مستقیما از سوی رجب طیب اردوغان و حزب حاکم صادر شده و هدف آن افزایش آرای حزب عدالت و توسعه برای انتخابات اول نوامبر است. روزنامه سورچو نیز در اعتراض به این حملات گسترده، شماره دیروز خود را در حالی منتشر کرد که ستون‌های آن به نشانه اعتراض خالی بود و تنها این تیتر در صفحه نخست به چشم می‌خورد: اگر سورچو ساکت بماند، ترکیه نیز خاموش خواهد شد. ارحان باسورت، سردبیر روزنامه بوگان در زمان این حمله توئیت‌های فراوانی منتشر کرد که در یکی از آنها آمده بود: عملیات پلیس برای ساکت کردن گروه‌ ما آغاز شده است. اما به نظر می‌رسد هدف این حمله به یکی از گزارش‌های روزنامه بوگان در چند روز پیش بازمی‌گردد. در این گزارش اعلام شده بود بتازگی محموله‌ای از تسلیحات و مواد منفجره متعلق به داعش از طریق مرز ترکیه در استان جنوب شرقی شانلی عورفا وارد سوریه شده است. تصاویر این گزارش نشان می‌داد، نیروهای امنیتی و مرزی بدون هیچ بازرسی خاصی اجازه عبور به این محموله‌ها را داده و در برخی موارد به آنها کمک هم کرده‌اند. این اولین باری نیست که چنین گزارش‌هایی منتشر می‌شود. در سال 2014 نیز رسانه‌های مخالف دولت تصاویری از کامیون‌های متعلق به سازمان امنیت ملی ترکیه را نشان دادند که تسلیحات نظامی را به داخل سوریه می‌فرستاد. حملات روز گذشته به دفاتر این رسانه‌ها تازه‌ترین حملات علیه نهادهای وابسته به فتح‌الله گولن است. پس از افشای فساد مقامات دولتی در سال 2013، مقامات دولتی این کار را توطئه نیروهای گولن دانسته و شروع به دستگیری و پاکسازی آنها کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها