اقتصاد جهان

چین و فرار سرمایه‌ها اژدها به خواب می‌رود؟

هفته گذشته با افت شدید شاخص‌های بورس چین ـ که باعث شد رسانه‌ها و اقتصاددانان از آن به عنوان دوشنبه سیاه یاد کنند ـ بسیاری از بورس‌های بین‌المللی در دیگر نقاط جهان نیز نزولی شدند، اما با وجود نگرانی‌ اقتصادی نسبت به وضعیت بازارهای مالی چین و ادامه افت شاخص‌های اصلی سهام این کشور، دیگر بازارها بخصوص در اروپا روند روبه بهبود را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۹۹۰۸

پس از انتشار اخبار نگران‌کننده از انفجار در یک منطقه اقتصادی چین و همچنین کاهش ارزش پول ملی این کشور، بازارهای سهام چین دوشنبه گذشته سقوطی بی‌سابقه را طی 8 سال اخیر تجربه کردند.

این در حالی است که اقتصاد چین در سال‌های اخیر و با وجود بحران اقتصادی جهانی، آهنگ رشد سریعی را دنبال می‌کرد و از سلامت بالایی برخوردار بود، اما اینک داده‌های اقتصادی، یکی پس از دیگری، از کند شدن رشد اقتصادی و فعالیت‌های تولیدی در این کشور حکایت دارند.

تحولات در بازارهای چین از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت نرخ بهره را به میزان 0.25 درصد کاهش دهد و از میزان ذخایر مورد نیاز بانک‌های چینی نیز بکاهد؛ موضوعی که منجر به تزریق قابل توجه نقدینگی به بازار شد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی با وجود افت 7.6 درصدی بازار مالی کامپوزیت شانگهای، نشانه‌هایی از افزایش و بهبود اوضاع مالی در قاره سبز و همچنین آمریکا دیده می‌شود که همین موضوع، می‌تواند روند حرکت سرمایه‌ها را از شرق به غرب آغاز کند.

روبرت هالور، رئیس مرکز تحقیقات بازار در بادر بانک آلمان با اشاره به بهبود اوضاع بورس‌های اروپایی گفت: چهارشنبه هفته گذشته، شاخص سهام در بورس فوتسی لندن 3.56 درصد و شاخص سهام بورس فرانکفورت 4.61 درصد افزایش یافت. این در حالی است که شاخص سهام در بورس آتن نیز ـ که دوشنبه گذشته با کاهش 11 درصدی مواجه شده بود ـ در روز چهارشنبه 7.68 درصد رشد داشت، اما بازارهای مالی نزدیک به چین مثل بازار بورس هنگ‌کنگ، تحت تاثیر تحولات اقتصادی در سرزمین اژدها تنها 0.72 رشد به خود دید.

وی درباره اوضاع اقتصادی چین می‌گوید: در آینده چین، یکی از قدرت‌های اقتصادی باقی می‌ماند، اما چینی‌ها باید بپذیرند اقتصاد این منطقه رشد دو رقمی به خود نمی‌بیند تا بتوانند اقتصاد خود را احیا کنند. در غیر این صورت، هرگز نمی‌توانند کنترل اوضاع را دردست گیرند و آن را به سمت و سوی صحیح هدایت کنند.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: اگر مسئولان و سیاستگذاران چین خوب توجه کنند، کاهش تقاضا در سراسر جهان بخصوص در اتحادیه اروپا کاملا محسوس است. به عنوان مثال، دو سال است که در فرانسه و اسپانیا تقاضای خرید خودروی نو به حداقل رسیده و تقریبا به صفر نزدیک شده است. بنابراین کشوری همانند چین که سیاست‌های اقتصادی خود را بر صادرات تعیین کرده‌است، نمی‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد، چون تقاضای جهانی کاهش یافته است.

اژدها به خواب رفته است؟

دونا کووک، اقتصاددان ارشد چینی با اشاره به تحولات اقتصادی در این سرزمین می‌گوید: اگر خوب به داده‌های اقتصادی در سرزمین اژدها توجه کنیم، در می‌یابیم این اژدها به خواب فرورفته و نمی‌توان به آینده ‌آن دل بست چون داده‌های اقتصادی منفی و اطلاعات نگران‌کننده از رشد اقتصادی چین در آینده کم‌کم نشانه‌هایی از فرار سرمایه در چین را نمایان کرده است.

وی افزود: براساس اطلاعات موجود در ماه ژوئیه (خرداد)، رشد اقتصادی چین به 6.6 درصد کاهش پیدا کرده بود و اینک نیز در ماه آگوست (مرداد) شاخص خرید مدیران (PMI) در چین بار دیگر کاهش یافته است.

وی با اشاره به سیاست‌های ناکافی مقامات چینی برای جلوگیری از خروج سرمایه گفت: دولتمردان و بانک مرکزی چین از همان روزهای آغازین بحران، اقدام به انتشار اخبار مثبت و ارائه راهکارهای اقتصادی برای کنترل بحران داشتند، اما این امیدواری و همچنین سیاست‌های کنترل سرمایه نتوانست جلوی ریزش و کاهش رشد اقتصادی چین را بگیرد.

دونا کووک تصریح کرد: سرمایه‌گذاران طی چند هفته‌ گذشته و در پی انتشار داده‌های تولید خصوصی امیدوار بودند، بانک مرکزی چین و دولت این کشور، اقداماتی جدی برای اطمینان بخشی به بازار انجام دهند، اما دولت چین تنها به اعلام اعطای اجازه سرمایه‌گذاری در بخش سهام برای صندوق بازنشستگی این کشور اکتفا کرد.

منبع: بلومبرگ‌/ ‌22 آگوست 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها