DirectX :دایرکت‌ایکس را می‌توان به‌عنوان یک لایه واسط میان سخت‌افزار رایانه و نرم‌افزار یا بازی‌های رایانه‌ای به‌شمار آورد.
کد خبر: ۸۲۹۶۰۰
فرهنگ واژگان

در حقیقت دایرکت‌ایکس مجموعه‌ای از APIهای توسعه‌یافته از سوی مایکروسافت است که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا براحتی از امکانات سخت‌افزاری یک رایانه، صرف‌نظر از مدل‌های مختلف قطعات سخت‌افزاری برای اجرای روان و سریع برنامه‌ها و بازی‌های خود استفاده کنند.

دایرکت‌ایکس یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت بازی‌های رایانه‌ای به‌شمار می‌رود، زیرا در ساخت بازی‌های رایانه‌ای برخلاف کنسول‌های بازی که قطعات سخت‌افزاری مشخص و محدود هستند.

قطعات مختلف و متعددی وجود دارد و بازی‌سازها ‌باید بازی‌های خود را طوری طراحی کنند که نه‌تنها با قطعات متنوع موجود در رایانه‌ها سازگار باشد بلکه با قطعات سخت‌افزاری که در آینده تولید و عرضه می‌شوند نیز سازگار باشند.

Offline : متضاد کلمه آشنای آنلاین است که این روزها مدام استفاده می‌شود. آفلاین به معنای نبود اتصال است. به‌عنوان مثال ممکن است چاپگر شما روشن باشد، اما در وضعیت آفلاین قرار گرفته باشد.

به آن معنا که می‌توانید از چاپگر برای تست چاپ و... کمک بگیرید، اما نمی‌توانید فرمان چاپ را از رایانه برای چاپگر ارسال کنید. در ارتباطات اینترنتی نیز آفلاین بودن به معنای متصل نبودن به شبکه است.

هنگامی که ارتباط وای‌ ـ فای یا شبکه دیتای تلفن همراه شما غیرفعال باشد و به اینترنت دسترسی نداشته باشید، ارتباط اینترنتی شما در وضعیت آفلاین قرار دارد. (در این شرایط ممکن است ارتباط با اپراتور شبکه تلفن همراه در وضعیت آنلاین قرار داشته باشد)

Uninstall : هنگامی که یک نرم‌افزار روی رایانه نصب می‌شود، فایل‌های مختلفی در هارد‌دیسک رایانه کپی شده و اطلاعات متعددی در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل ثبت می‌شود.

برای حذف کامل نرم‌افزار (انجام عملیات معکوس فرآیند نصب) از ویندوز به‌اصطلاح برنامه را uninstall می‌کنند. با uninstall کردن نه‌تنها فایل‌های ایجاد شده هنگام نصب، بلکه فایل‌ها و اطلاعات ذخیره شده در مدت استفاده از نرم‌افزار نیز از روی رایانه حذف می‌شود.

البته گاهی با اجرای فرآیند uninstall نیز برخی ردپاها و فایل‌ها از نرم‌افزار موردنظر روی سیستم‌عامل باقی می‌ماند که این ردپاها از طریق نرم‌افزارهای مختلفی از جمله CCleaner قابل حذف است.

کلیک (ضمیمه یکشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها