تفریح خردسالان، آموزش به کودکان و تقویت باورها و تخلیه هیجانی نوجوانان در ساخت انیمیشن‌های مرکز صبا مورد توجه قرار گرفته‌است

قهرمان‌های کارتونی در راه تلویزیون

بزرگ‌ترین مرکز تولید انیمیشن در ایران، بیش از 30 انیمیشن برای پخش از برنامه‌های کودک تلویزیون تولید کرده که از ابتدای فصل پاییز در جدول پخش قرار می‌گیرند و آثار متعددی نیز در دست تولید دارد.
کد خبر: ۸۲۸۷۲۲

با تغییر ساختار مرکز پویانمایی صبا، سه گروه خردسال، کودک و نوجوان در این مرکز ایجاد شده است. به این ترتیب آثاری که تولید آنها از قبل آغاز شده بود، زیر نظر این گروه‌ها ادامه می‌یابد و آثار جدید براساس سیاست‌های جدید تولید می‌شود.

تفریح و سرگرمی برای خردسالان

انیمیشن‌هایی مانند نقاش‌کوچولو، ریرا، شهر عسلی و دوستان جنگل، آخرین مراحل تولید را در گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا پشت سر می‌گذارد و به گفته حسن مهرپویان مدیر این گروه، چند موسیقی تصویری برای این گروه سنی در دست تولید است.

مهرپویان درباره برنامه‌های این گروه توضیح داد: خردسالان را نمی‌توان برای مدت طولانی پای تلویزیون نشاند. آنها ممکن است از یک برنامه خوششان بیاید و یک روز تمام همان یک برنامه را تماشا کنند و ممکن است فقط ده دقیقه پای تلویزیون بنشینند. همچنین این گروه سنی به برنامه‌های شاد و موزیکال توجه زیادی دارد.

آموزش‌های اولیه به کودکان

در گروه کودک مرکز پویانمایی صبا، 13 انیمیشن جدید برای گروه سنی کودک تولید شده است. بر اساس توضیحات مهدی دهقان‌نیری مدیر این گروه، در انیمیشن‌های تولید شده برای کودکان، ارائه اطلاعات عمومی، طرح آموزه‌های اخلاقی و آموزش‌های اولیه به کودکان مدنظر قرار گرفته است.

پسر کاغذی، مجموعه‌ای 13 قسمتی و سه بعدی است که به کارگردانی مجید محمدی ساخته شده و ضمن روایت ماجراهای پسربچه‌ای که از جنس کاغذ است، نکاتی را به دانش‌آموزان کلاس اولی ارائه می‌کند.

بازی‌کنیم، بخندیم در 26 قسمت بازی‌های قدیمی را زنده می‌کند و آنها را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. ابزارماهی‌ها، قصه ماهی‌هایی را به تصویر کشیده که در یک کشتی غرق شده در خلیج فارس زندگی می‌کنند. این انیمیشن 13 قسمتی به کارگردانی علی‌درخشی به صورت دو بعدی تولید شده است . پلانکی به‌کارگردانی مانی وطن‌دوست، داستان پلانکتونی است که در اعماق دریا زندگی می‌کند و برخلاف بقیه پلانکتون‌ها بسیار باهوش است. مجموعه پلانکی در 52 قسمت ساخته شده است.

پیمان و گیل‌بیل‌ها را جمال رحمتی کارگردانی کرده و در 13 قسمت داستان پیمان را نمایش می‌دهد که به کمک یک توپ پلاستیکی وارد دنیای زیرزمینی گیل‌بیل‌ها می‌شود. آنها موجوداتی شبیه به شلغم هستند که زیر زمین زندگی می‌کنند و کارشان تبدیل زباله به کودک است.

با تغییر ساختار مرکز پویانمایی صبا، 3 گروه خردسال، کودک و نوجوان در این مرکز ایجاد شده است. به این ترتیب آثاری که تولید آنها از قبل آغاز شده بود، زیر نظر این گروه‌ها ادامه می‌یابد

داستان‌های ماندنی در 26 قسمت، قصه‌های کوتاه اما آموزنده را روایت می‌کنند که در مکان‌های متنوعی مانند جنگل، شهر، روستا و با حضور شخصیت‌های حیوانی و انسانی روایت می‌شوند. رنگ و نیرنگ، انیمیشنی موزیکال است که براساس اشعار شکوه قاسم‌نیا، شاعر شناخته شده کودکان تولید شده است و قرائت اشعار آن را علیرضا جاویدنیا به عهده دارد. این مجموعه در 17 قسمت به کارگردانی شاهین بهزادی با تکنیک دو بعدی تولید شده و داستان گرگی را تعریف می‌کند که گله گوسفندان را زیرنظر گرفته و قصد شکار بره‌ای کوچک را دارد که هر بار به کمک ببری سگ گله، چوپان و گوسفندان دیگر نقشه‌اش نقش بر آب می‌شود. روباه کلک و خروس زیرک، سری دوم یا ادامه مجموعه «خروس و روباه» است که از شبکه پویا پخش شده و نقش برآب شدن همه نقشه‌های روباه توسط خروس باهوش و دوستانش را نمایش می‌دهد. این مجموعه در 26 قسمت توسط میترا عبدی و علی صمیمی‌زاد کارگردانی شده است.

قند و شکر، انیمیشن دو بعدی به کارگردانی شهرام خوارزمی است که در 26 قسمت تولید شده و در هر قسمت یکی از داستان‌های کهن ایرانی را به کمک شعر تعریف می‌کند. ماجراهای حاکم و حاتم که سری اول آن از شبکه پویا به نمایش درآمده را صمد غلام‌زاده کارگردانی کرده است. در این مجموعه 13 قسمتی، حاتم روحانی فرهیخته‌ای است که تلاش دارد اوضاع را به نفع مردم تغییر دهد.

انیمیشن مغز پسته‌ای در 26 قسمت به کارگردانی سید قاسم هاشم‌زاده تولید شده و عاقبت استفاده ناصحیح از ابزار را آموزش می‌دهد. مینا و دوستان، مجموعه‌ای است که در ادامه فیلم انیمیشنی مینا و پلنگ ساخته شده و در 26 قسمت ماجراهای دختری به نام مینا را نمایش می‌دهد که با یک بچه پلنگ دوست شده است. این مجموعه به صورت سه بعدی توسط علیرضا محمدی نیکجه ساخته شده است.

کلاغ خوش‌شانس، یک فیلم انیمیشنی درباره کلاغی است که با وجود همه بدشانسی‌هایی که داشته خود را موجودی‌ خوش‌شانس می‌داند و از قضا حق با اوست. این انیمیشن به شیوه کات اوت توسط علیرضا قنبری تولید شده است.

تقویت باورها و تخلیه هیجانی نوجوانان

12 انیمیشن مخصوص نوجوانان در گروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا تولید شده که در آنها به تاریخ، مهارت‌های زندگی، داستان‌های کهن و مضامین مناسب برای این گروه سنی توجه شده است.

سید علی‌اکبر محمودی مهریزی، مدیرگروه نوجوان، سیاست‌های تولید برنامه در این گروه را تابع سیاست‌های سازمان ذکر کرد و توضیح داد: نوجوانی سنی است که بچه‌ها به بلوغ می‌رسند. در این سن انتخاب، دانایی، تعهد، باورهای دینی و اعتقادی و تخلیه‌های هیجانی اهمیت بیشتری دارد. بنابراین در تلاشیم در تولیداتمان به مفاهیم مرتبط با این نکات توجه کنیم.

فرهنگ و تمدن ایران و اسلام از جمله انیمیشن‌هایی است که گروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا با هدف معرفی تمدن ایران ساخته شده و به تاریخ و فرهنگ ایران از دوران باستان تا قرن پنجم هجری می‌پردازد. این مجموعه 50 قسمتی به تهیه‌کنندگی امید نجیب‌زاده در مرحله دوبله قرار دارد.

دهقان‌نیری

در انیمیشن‌های تولید شده برای کودکان ارائه اطلاعات عمومی طرح آموزه‌های اخلاقی و آموزش‌های اولیه به کودکان مدنظر قرار گرفته است

قهرمانان مدرسه، انیمیشنی است که سری قبلی آن سال گذشته از شبکه دو و پویا به نمایش درآمد و سری جدید آن در 26 قسمت ساخته شده و مرحله دوبله را پشت سر می‌گذارد. مهارت‌های زندگی در فصل‌های قبل در 300 قسمت به نمایش درآمد و فصل جدید آن در 102 قسمت به تهیه‌کنندگی شهاب کسرایی در مرحله دوبله است. مخاطبان در این انیمیشن ماجراهای بچه‌هایی را تماشا می‌کنند که اهل یک محله‌اند و زندگی را با این بچه‌ها تجربه می‌کنند.

بازمانده، بر اساس فیلمی به همین نام که سال 1373 به کارگردانی سیف‌الله داد ساخته شده بود، تولید شده است. این فیلم انیمیشن به تهیه‌کنندگی الهام ابراهیمی هم در مرحله دوبله قرار دارد و احتمالا بجز پخش از تلویزیون در جشنواره فیلم کودک، فجر و بازار فیلم فرانسه نیز حضور خواهد داشت.

گلستان سرزمین من در 26 قسمت به کارگردانی علیرضا کاویان نژاد تولید شده است و امکان پخش آن در فصل پاییز وجود دارد. این مجموعه انیمیشنی درباره محیط زیست، پارک‌های جنگلی و گونه‌های جانوری است.

ستارگان ایرانی به صورت تلفیقی تولید شده و مجموعه‌ای 13 قسمتی است که بزرگان و مفاخر ایرانی از جمله زکریای رازی و ابن‌سینا را به نوجوانان معرفی می‌کند. این انیمیشن به تهیه‌کنندگی حسن سلطانی تولید شده و مهر ماه آماده نمایش خواهد بود.پهلوانان که سری جدید آن در 13 قسمت آماده شده، داستان‌هایی درباره پهلوان پوریا را با نگاهی به زندگی و شخصیت پوریای ولی روایت می‌کند. این انیمیشن به تهیه‌کنندگی علیرضا گلپایگانی ساخته شده است.

تاریخ از این ور، همچون سری‌ قبل با تکنیک کات اوت به تهیه‌کنندگی مسعود صفوی تولید شده است و باز با همراهی بهادر و خرمن به قلب تاریخ می‌رود و شخصیت‌های تاریخی را به زبان طنز به نوجوانان معرفی می‌کند. سری جدید این مجموعه در 37 قسمت تولید شده است.

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، از دیگر انیمیشن‌هایی است که تولید آن پس از پخش فصل اول تداوم یافته است. سری جدید این مجموعه که بر اساس داستان‌های مهدی آذریزدی و به تهیه‌کنندگی مهدی فرودگاهی ساخته شده، آماده نمایش است.

قصه‌ها و پندها از دیگر انیمیشن‌های گروه نوجوان است که در نوبت دوبله قرار دارد. این مجموعه در 52 قسمت بر اساس حکایت‌های کهن پارسی از کتاب‌های فیه مافیه، مرزبان نامه و دیگر کتاب‌های قدیمی تولید شده است. سمعک، داستان آدم‌هایی است که به طور اتفاقی از یک سمعک جادویی استفاده می‌کنند و ماجراهای متنوعی برایشان رخ می‌دهد. این مجموعه نیز در مرحله دوبله قرار دارد. گالش، انیمیشن کوتاهی است به تهیه‌کنندگی فاطمه پرداختی که تا پایان شهریور آماده نمایش خواهد شد. این انیمیشن از طرف مرکز صبا برای حضور در جشنواره کودک در نظر گرفته شده است.

برندسازی برای شخصیت‌های کارتونی

مرکز پویانمایی صبا تصمیم دارد در آثاری که برای گروه‌های مختلف سنی تولید می‌کند، برخی از آنها را به شخصیت‌های نشان (برند) تبدیل کند. سید علی‌اکبر محمودی مهریزی در این باره گفت: تلاش می‌کنیم در انیمیشن‌های جدید، تجارت جانبی را هم مد نظر قرار دهیم و شخصیت‌هایی را که قابلیت نشان‌سازی و برند دارند، معرفی کنیم.

به گفته مدیر گروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا، برای این گروه از شخصیت‌ها و آثار قبل از ساخت مجموعه‌های انیمیشن از شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی مانند نوشت‌افزار، طراحان نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای دعوت به همکاری شده و طراحی شخصیت‌ها با همفکری آنها انجام می‌شود تا هم شخصیت‌های کارتونی جذابیت‌های نمایشی لازم را داشته باشند و هم وقتی روی محصولات جانبی قرار می‌گیرند، گیرایی لازم را داشته باشند. به گفته محمودی مهریزی، به منظور مقابله با تولید اجناس تقلبی با این نشان‌ها، محصولات جانبی همزمان با پخش انیمیشن‌های مورد نظر از تلویزیون، روانه بازار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها