وزیر امور خارجه با برشمردن منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران، خودباوری و سلطه‌ناپذیری را از مهم‌ترین منابع قدرت کشورمان دانست.
کد خبر: ۸۲۸۷۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف که دیروز در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران در دانشگاه علامه طباطبایی صحبت می‌کرد با تبیین ابزار و مبانی قدرت در دوران معاصر گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار قدرت جدید در عرصه بین‌الملل به قدرتی قابل‌توجه در منطقه تبدیل شده که مبتنی بر روندی طولانی است. وی افزود: از نخستین کسانی که درک تحول در عرصه جدید بین‌الملل را یافت امام راحل بود که فهمید ابزاری فراتر از قدرت‌های مادی در اختیار دارد وگرنه با چه استنادی فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. ظریف گفت: این فرموده امام بر اساس قدرت نظامی که نبود، بلکه بر اساس فهم این حقیقت بود که منابعی را به عنوان منابع قدرت در اختیار دارد که بسیار فراتر از قدرت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی است.

وی با طرح این پرسش که منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران چیست، افزود: یکی از مهم‌ترین این منابع خودباوری است که بر اساس آن باید بپذیریم می‌توانیم برای خودمان حرف و دیدگاه متفاوت داشته باشیم. وزیر امور خارجه حضور مؤثر کشورمان در منطقه را از دیگر ابزارهای قدرتمان دانست که دشمنان انقلاب اسلامی با پروژه ایران‌هراسی در پی از بین بردن این منبع قدرت بودند. ظریف گفت: فناوری هسته‌ای از دیگر زمینه‌ها و ابزارهایی بود که به منبع قدرت علمی ما تبدیل شده بود و این دو منبع یعنی قدرت منطقه‌ای و قدرت علمی به زمینه‌ای برای ابزار ایران‌هراسی طرف مقابل تبدیل شده بود. وی افزود: هدف ما ناکارآمد کردن این ابزارهای ایران‌هراسی بدون از دست دادن منابع قدرتمان بود. وزیرامور خارجه اظهار کرد: ما نمی‌خواستیم درباره مسائل منطقه‌ای در کنار مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کنیم زیرا نمی‌خواستیم برای حفظ حقوق هسته‌ای از منابع قدرت منطقه‌ای مان هزینه شود و موفق شدیم. وزیرامور خارجه اظهار کرد: ما نمی‌خواستیم درباره مسائل منطقه‌ای در کنار مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کنیم زیرا نمی‌خواستیم برای حفظ حقوق هسته‌ای از منابع قدرت منطقه‌ای مان هزینه شود و موفق شدیم. ظریف با طرح این سوال که چرا پس از سقوط طالبان و صدام، جمهوری اسلامی ایران به بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: چنین مسائلی ناشی از یک معجزه که نبوده است بلکه حاصل تصمیم سیاسی هوشمندانه کشور ما در طول چند دهه پس از انقلاب بویژه پس از پایان جنگ بود. وی گفت: برخی تصور می‌کنند چون این موضوعات هزینه‌هایی را بر کشورمان تحمیل کرده است پس آن را مبانی آسیب‌پذیری تلقی می‌کنند در حالی که همین‌ها مبنای نفوذ ماست.

اکثر دلواپسی‌ها از سر دلسوزی است

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم در این مراسم با بیان این‌که اکثر دلواپسی‌های اظهار شده از سر دلسوزی است، گفت: وظیفه ما پاسخگویی است.

وی تاکید کرد: اکثر نقدهای صورت گرفته مخالفان از سر حسن نیت برای دفاع از منافع ملی است، اما برخی انتقادها هم وارد حیطه لجاجت شده است. وی با اشاره به برخی انتقادها از برجام اظهار کرد: برخی مواقع متن برجام توسط کسانی که ادعا می‌کنند آن را خوانده‌اند نیز خوانده نشده است و ادعا می‌کنند قرار است مواد غنی شده به زباله تبدیل شود. معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما قبول کردیم مواد غنی شده را که می‌تواند برای مقاصد دیگری استفاده شود به سوخت تبدیل کرده یا بفروشیم یا وارد بازار بین‌المللی کنیم و این جای تعجب ندارد.

وی همچنین به یکی از موضوعات برجام یعنی بتن‌ریزی اراک اشاره کرد و افزود: این ماجرا شاهکار تبلیغاتی آمریکایی هاست که بر فضای ما نیز حاکم شده است. معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اراک یک بازی صد درصد باخت برای آمریکا و صد در صد برد برای ماست. عراقچی افزود: آمریکایی‌ها علنا گفته بودند ما به ایران آب سنگین نخواهیم داد و در دو سال اخیر فشار آوردند ولی الان خودشان هم در مورد آب سنگین ایران صحبت می‌کنند. وی با انتقاد از این که بتن‌ریزی در مخزن قبلی رآکتور اراک به خاطر تبلیغات به موضوع روز ایران تبدیل شده است، گفت: متأسفانه آمریکایی‌ها بازی صد درصد باخت را در فضای روانی برعکس کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها