برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد

اجرای قانون جدید پیش‌فروش ساختمان در تبریز

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی از اجرایی شدن قانون جدید پیش‌فروش ساختمان برای نخستین بار در کشور در شهر تبریز خبر داد.
کد خبر: ۸۲۷۹۰۲

رضا مسعودی‌فر گفت: قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال 1389 است اما تاکنون آیین‌نامه اجرایی آن تهیه نشده بود که با تهیه و تصویب این آیین‌نامه معاملات پیش‌فروش بر اساس این قانون جدید اجرا می‌شود.

به گزارش جام‌جم، وی افزود: بر این اساس اولین شناسنامه فنی ساختمان که توسط شهرداری تبریز تنظیم شده بود به خریدار تحویل و اولین معامله طبق قانون پیش‌فروش ساختمان هم به شکل رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی ثبت شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: این قانون به نفع خریداران بوده و امکان سودجویی برخی مالکان از جمله فروش به بیش از یک نفر منقطع و در کنار آن تمام جزئیات بیان می‌شود تا امکان هرگونه اختلافی از بین برود.

وی افزود: با اجرای این آیین‌نامه امکان سودجویی و فروش ساختمان به بیش از یک نفر از بین می‌رود و راه وقوع جرایمی مثل کلاهبرداری و فروش مال غیر بسته می‌شود. مسعودی‌فر اضافه کرد: در این شیوه معاملات در سامانه ثبت اسناد و املاک ثبت می‌شود و از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در شناسنامه فنی ساختمان تمامی اوصاف ساختمان جزء‌به‌جزء مشخص شده و برای هر واحد نیز باید شناسنامه فنی مجزا صادر و معاملات نیز بر اساس شناسنامه فنی انجام شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم یادآور شد: شناسنامه ساختمان با همکاری شهرداری تبریز در دفاتر ثبت اسناد تهیه می‌شود و با توجه به هزینه‌های این دفاتر، میزان پرداختی شهروندان چندان قابل توجه نخواهد بود و در مقابل میزان اطمینان از معاملات بسیار بالا خواهد بود. مسعودی‌فر گفت: بر اساس قانون جدید پیش‌فروش ساختمان، دخالت بنگاه‌های معاملاتی املاک در حد انجام مذاکره برای معامله خواهد بود و سندی در این خصوص تنظیم نخواهند شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان، وی اضافه کرد: بر اساس این قانون، تنظیم اسناد عادی برای پیش‌فروش ساختمان جرم محسوب خواهد شد و تبلیغات پیش‌فروش ساختمان بدون اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی جرم است و مجازات‌هایی را در پی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها