دکتر سرافراز در دیدار با وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکیدکرد

گسترش همکاری‌های رسانه‌ای برای مقابله با جنگ نرم دشمن

دکتر محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی در دیدار وزیر اطلاع‌رسانی سوریه و هیات همراه ضمن تاکید بر حمایت‌های رسانه‌ای از کشور سوریه گفت: در موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از جبهه مقاومت هیچ تغییری حاصل نشده و با همان قدرت و قوت قبلی از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری‌های رسانه‌ای و سیاستگذاری برای مقابله با جنگ نرم و عملیات روانی دشمن است.
کد خبر: ۸۲۶۱۴۹

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس صدا وسیما با اشاره به تجربیات ارزنده ایران در دوران جنگ تحمیلی و تحریم‌ها اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام و طرفدارانش فکر می‌کردند که اگر به ایران حمله کنند، خواهند توانست استان نفت‌خیز خوزستان را از کشور جدا کنند، اما وقتی که به این هدف نرسیدند، بتدریج کشورهای منطقه، اروپایی و آمریکا شروع به کمک به صدام کردند.

وی یادآور شد: کشوری مانند آمریکا در ابتدا اطلاعات نظامی به صدام می‌داد، سپس در ادامه با ناوهای جنگی به کمک صدام آمد. در این میان کشورهایی مانند فرانسه با ارسال موشک و آلمان و هلند نیز با دادن سلاح‌های شیمیایی، هر کدام نقشی در حمایت از صدام ایفا کردند.

تحریم رسانه‌ای و قدرت ایران

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به نقش مردم ایران در شکست دشمن اضافه کرد: مقاومت مردم ایران با اتکای به نیروهای مردمی و بسیجی موجب شد که دشمنان کشور به اهدافشان نرسند چنانچه پس از برقراری آتش‌بس کشورهای عربستان و کویت بلافاصله میزان کمک‌های مالی خود را به صدام اعلام کردند. جنگ تحمیلی باعث شد که موقعیت و قدرت نظام در منطقه تثبیت شود و به همین دلیل دشمنان ما به هیچ یک از اهدافشان نرسیدند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌‌هایی که تاکنون بر مردم و کشور ایران تحمیل شده است، تصریح کرد: با مقاومت مردم در دوران تحریم و حتی در زمانی که تحریم‌ها تشدید شده بود، دشمن کاری از پیش نبرد.

از جمله تحریم‌های آنها، تحریم رسانه‌ای بود، در واقع با افزایش قدرت رسانه‌ای ایران در سطح بین‌المللی و گسترش انتشار پیام ایران در دنیا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه و شرکت‌هایی که خدمات ماهواره‌ای اجاره می‌دادند، به این نتیجه رسیدند که شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران را از ماهواره حذف کنند، اما چون این مساله را پیش‌بینی کرده بودیم، راه‌های جایگزین در ماهواره و فضای مجازی و اینترنت را مورد توجه قرار دادیم. دکتر سرافراز با اشاره به بهره‌گیری رسانه ملی از کمپین‌های تبلیغاتی در دفاع از خود یادآور شد: راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در کشور‌های غربی برای این‌که دنیا بداند غربی‌ها چقدر با آزادی رسانه‌ها و بیان مخالف هستند، از دیگر فعالیت‌های رسانه ملی علیه تحریم رسانه‌ای بود.

به گفته سرافراز بر اثر تحریم‌ها شبکه‌های صدا و سیما از جهت پوشش ماهواره‌ای دچار مشکلاتی شدند، اما اجازه ندادیم هیچ‌وقت قطع شوند. در واقع به شکل قدرتمند و گسترده‌ای از طریق فضای مجازی، پخش شبکه‌ها ادامه پیدا کرد، به همین دلیل وقتی متوجه شدند که نمی‌توانند به اهدافشان برسند و تحریم‌ها اثری ندارد، تا حد زیادی تحریم‌های رسانه‌ای را برداشتند.

تقویت جبهه مقاومت

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد، توضیح داد: به‌دنبال توافقات هسته‌ای، هر دولتی برداشت خود را از این توافقات خواهد داشت و در داخل کشور نیز این توافق در مسیر قانونی و بررسی ابعاد آن قرار گرفته است، همان‌طور که در آمریکا نیز مورد بررسی است و مخالفان جدی دارد و اکثریت کنگره با آن مخالف‌اند. دولت آمریکا اکنون چنین القا می‌کند که به دنبال این توافق، توافقات منطقه‌ای نیز شکل می‌گیرد که از آن جمله مقابله با تروریست است که البته مقصود آنها تضعیف جبهه مقاومت است.

وی با اشاره به موضع رهبر معظم انقلاب درخصوص این‌که در موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از جبهه مقاومت هیچ تغییری حاصل نشده است، گفت: با همان قدرت و قوت قبلی از جبهه مقاومت حمایت می‌شود.

رئیس صدا وسیما با بیان این‌که در سوریه نیز همانند جنگی که در ایران به راه انداخته بودند، این جنگ را آغاز کردند، اما چون در بخش نظامی موفق نشدند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و دخالت بیشتر و مستقیم عوامل بیرونی و کشورهایی چون ترکیه را رقم زده‌‌اند. وی با تاکید بر ادامه همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و سوریه، افزود: باید وظیفه رسانه‌ای و تبیینی و افشا‌گرانه خود را با قوت ادامه دهیم و امیدواریم که دشمنان در این مرحله نیز به اهدافشان نرسند.

وی تصریح کرد: صدا و سیما تا امروز تلاش گسترده‌ای را برای پوشش اخبار جنگ سوریه و تحولات منطقه داشته است تا جایی که چند نفر از خبرنگارانمان در این مسیر شهید یا مجروح شده‌اند.

دکتر سرافراز با بیان این‌که جبهه گسترده رسانه‌ای در مقابلمان قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که همچنان به رسالت تاریخی خود ادامه دهیم و آماده‌ایم همکاری‌های خود را نیز گسترش دهیم. رئیس رسانه ملی یادآور شد: در گذشته صحبت‌هایی برای همکاری رادیو و تلویزیون‌های دو کشور از جمله تولیدات رسانه‌ای و ساخت سریال شده بود که اکنون نیز آمادگی داریم این همکاری‌ها را افزایش دهیم. دکتر سرافراز با تاکید بر این‌که در گذشته دانشگاه صدا وسیما پذیرای دانشجویان سوری بوده است گفت: هم‌اکنون نیز آمادگی داریم آموزش لازم را برای نیروهای رسانه‌ای کشور سوریه داشته باشیم. وی با اشاره به موفقیت‌های رسانه ملی در حوزه تکنولوژی رسانه‌ای، آمادگی صدا و سیما را در آموزش در بخش‌ فناوری، دیجیتال و فضای مجازی اعلام کرد.

نیازمند حمایت هستیم

در ادامه این جلسه، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در سخنانی گفت: با توجه به تجربیات صدا و سیما در حوزه‌های مختلف، به حمایت و همکاری‌های مستقیم رادیو و تلویزیون ایران نیاز داریم تا بتوانیم از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنیم.

عمران الزعبی افزود: انتظار داریم از تجربیات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و تحریم نیز استفاده کنیم.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان این‌که بخش رسانه‌ای ما در دو بخش دولتی و خصوصی مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: پس از نهاد نظامی، بیشترین هجمه و ضربات را بخش رسانه‌ای سوریه متحمل شده است، به گونه‌ای که زیر ساخت‌های ارتباطاتی سوریه منهدم شد حتی به انبارهای آرشیو ملی تلویزیون ما حمله و آن را منهدم کردند.

وی افزود: شهادت برادران ما در رسانه جمهوری اسلامی ایران در سوریه و برادران سوریه در این مسیر نشان‌دهنده این است که سرنوشت ما در راه مبارزه یکسان است.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان این‌که در این میان ما انتظار کمک از رسانه جمهوری اسلامی ایران داریم افزود: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در این زمینه کمک‌های زیادی به ما کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها