رئیس سازمان صدا وسیما در دیدار وزیر اطلاع رسانی سوریه و هیئت همراه با تاکید بر ادامه مستحکم همکاری های رسانه ای گفت: باید وظیفه رسانه ای، تبیینی و افشاگرانه خود را ادامه دهیم.
کد خبر: ۸۲۵۹۲۸
وظیفه تبیینی و افشاگرانه رسانه ملی را ادامه می دهیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد سرافراز درباره تجربیات ایران در دوران جنگ و تحریم گفت: ‌بعد از پیروزی انقلاب ، صدام و طرفدارانش فکر می کردند با توجه به شرایط انقلاب می توانند در ظرف چند روز استان نفت خیز خوزستان را اشغال کنند وقتی که نتوانستند به این هدف برسند به تدریج کشورهای منطقه ، اروپایی و بسیاری ازکشورهای دیگر نیز شروع به کمک به صدام کردند .

وی با بیان اینکه امریکا نخست فقط اطلاعات نظامی می داد اما در پایان جنگ با ناوهای جنگی به کمک صدام آمد افزود: فرانسه ‌با موشک و آلمان و هلند با سلاح های شیمیایی هر کدام نقشی در حمایت از صدام داشتند .

رئیس سازمان صدا و سیما گفت :مقاومت مردم ایران با اتکا به نیروهای مردمی و بسیجی موجب شد آنها به اهداف نظامی خود نرسند چنانچه بلافاصله بعد از برقراری آتش بس ، کشورهای عربستان و کویت هم اعلام کردند که چه رقم های زیادی برای کمک به صدام هزینه کرده اند.

وی افزود: این جنگ موجب شد موقعیت و قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه تثبیت شودو ‌آنها به هیچ کدام از اهدافشان نرسند .

سرافراز با اشاره به مقاومت مردم در دوران تحریم و تشدید آن در سال های گذشته گفت: از جمله تحریم های آنها تحریم های رسانه ای است و وقتی قدرت رسانه ای ایران در سطح بین المللی گسترش یافتُ آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیدند که شبکه های ایران را از روی ماهواره ها حذف کنند.

وی افزود: دولت هایی که ماهواره های اصلی داشتند از جمله امریکا ،‌ فرانسه و انگلیس و همه شرکت های که خدمات ماهواره ای اجاره می دادند ، خواستند و یا تهدید کردند که سرویس های ما را قطع می کنند اما چون این مسئله را پیش بینی کرده بودیم از قبل راه های جایگزین در ماهواره ها و فضای مجازی و اینترنت پیدا کردیم.

وی گفت: راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در کشورهای غربی برای اینکه دنیا بداند آنها چقدر با آزادی رسانه ها و آزادی بیان مخالف هستند، از دیگر فعالیت های ما علیه تحریم رسانه ای بود .

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه شبکه های ما از جهت پوشش ماهواره ای دچار مشکل شدند اما هیچگاه قطع نشدند گفت : شبکه های ما به شکل قدرتمند و گسترده از طریق فضاهای مجازی پخششان ادامه یافت تا جایی که دیدند نمی توانند به اهداف خود برسند و تا حد زیادی تحریم ها را برداشتند .

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در شرایط حساس منطقه ای و بین المللی قرار دارد گفت: بدنبال توافقات هسته ای، هر دولتی برداشت خود را از این توافقات دارد . در داخل کشور نیز این توافق در مسیر قانونی و بررسی ابعاد خود قرار گرفته است همانطور که در داخل آمریکا نیز اکثریت کنگره با این توافق مخالفند.

سرافراز گفت: از همین حالا دولت امریکا اینگونه القا می کند که بدنبال این توافق ، توافقات منطقه ای نیز شکل خواهد گرفت که از ان جمله مقابله با تروریست است که البته مقصود آنها تضعیف جبهه مقاومت است.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند در موضع گیری جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از جبهه مقاومت هیچ تغییری حاصل نشده است و با همان قدرت و قوت قبلی از جبهه مقاومت حمایت می شود .

سرافراز با بیان اینکه بنظر می رسد در سوریه نیز مانند جنگ علیه ایران ؛جنگ براه انداخته اند گفت: وقتی در بخش نظامی موفق نشدند ، برنامه ریزی دارند که عوامل بیرونی یعنی دخالت بیشتر و مستقیم تر ترکیه را وارد کنند .

رئیس سازمان صدا وسیما با تاکید بر ادامه مستحکم همکاری های رسانه ای افزود: باید وظیفه رسانه ای و تبیینی و افشاگرانه خود را ادامه دهیم و امیدواریم در این مرحله نیز به هدفشان نرسند.

وی گفت: تا امروز تلاش گسترده ای برای پوشش اخبار جنگ سوریه و تحولات منطقه در رسانه ملی ایران انجام شده است تا جایی که چند نفر از خبرنگاران شبکه های مختلف نیز در این مسیر مرحوم یا شهید شده اند.

سرافراز با بیان اینکه می دانیم یک جبهه گسترده رسانه ای مقابل ما قرار دارد اما همچنان به رسالت تاریخی خود ادامه می دهیم گفت: ما آماده هستیم همکاری های خود را گسترش دهیم .

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: در گذشته نیز صحبت هایی برای همکاری رادیو و تلویزیون های دو کشور شده است از جمله تولیدات رسانه ای و سریال های ایران که در سوریه فعال هستند و ما آمادگی داریم تا این همکاری ها را تعمیق ببخشیم .

وی با تاکید بر مهمترین بخش رسانه ای فعالیت های خبری صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: به شکل های مختلف آمادگی گسترش اعزام خبرنگاران برای استفاده از رسانه های مجازی و آموزش آنان را داریم .

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: در گذشته دانشگاه صدا و سیما پذیرای دانشجویان سوری بوده است و هم اکنون نیز آمادگی داریم آموزش لازم برای نیروهای رسانه ای را داشته باشیم.

سرافراز اضافه کرد: همچنین در زمینه های مختلف تکنولوژی صدا و سیما که درحال گسترش سریع است امادگی اموزش در بخش فناوری و دیجیتال و همکاری در حوزه های رادیو و تلویزیونی وجود دارد.

رئیس سازمان صدا و سیما در پایان گفت :صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین اماده همکاری های رسانه ای و سیاستگذاری برای مقابله با جنگ نرم و عملیات روانی دشمن است .

به حمایت رادیو و تلویزیون ایران نیاز داریم

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: به حمایت و همکاری های مستقیم رادیو و تلویزیون ایران نیاز داریم تا بتوانیم از تجربیات این کشور در این زمینه استفاده کنیم .

عمران الزعبی و هیات رسانه ای جمهوری عربی سوریه در دیدار با سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما‌ افزود: انتظار داریم از تجربیات ودستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و تحریم استفاده کنیم .

وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه بخش رسانه ای ما در دو بخش دولتی و خصوصی مورد هجمه قرار گرفته است گفت : پس از نهاد نظامی ، بیشترین هجمه و ضربات را بخش رسانه ای سوریه متحمل شده است .

عمران الزعبی با اشاره به اینکه تروریست ها قصد داشتند بخش رسانه ای سوریه ای را هدف قرار دهند ، افزود : بخش رسانه ای خصوصی و دولتی در شهرهای مختلف سوریه مورد حمله تروریست ها قرار گرفت و بدنبال آن بخش های زیر ساخت های ارتباطاتی سوریه منهدم شد حتی به انبارهای آرشیوهای ملی تلویزیون ما حمله و آن را منهدم کردند .

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود : ساختمان های مربوط به پخش برنامه های زنده همچون رادیو الاخباریه‌ سوریه هدف قرار گرفت و شماری از برادران ما که در آنجا فعالیت می کردند زخمی و شهید شدند.

وی گفت : حتی به ساختمان مرکزی رادیو و تلویزیون سوریه که پخش زنده برنامه ها از آنجا مخابره می شد حمله شد و علاوه بر ضررهای مادی فراوان بسیاری از همکاران رسانه ای شامل خبرنگار ‌و گوینده‌ شهید و زخمی شدند البته رسانه جمهوری اسلامی ایران در داخل سوریه نیز شهدایی تقدیم کرده که شهید مایا ناصر خبرنگار پرس تی وی از آن جمله است .

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود : شهادت برادران ما در رسانه جمهوری اسلامی ایران در سوریه و برادران سوریه در این مسیر نشان دهنده این است که سرنوشت ما در راه مبارزه یکسان است.

وی افزود: شبکه رادیو و تلویزیونی سوریه از جانب امریکا و اتحادیه اروپا و بخشی از کشورهای عربی تهدید و بخش های ماهواره ای ما روی نیل ست، ‌عرب ست ‌و هات برد تحریم شده است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت : البته ما متوجه شده ایم وجود این تحریم ها و نگرانی های آنها به علت میزان بالای قدرت رسانه ای کشورمان است که آنچه در میدان می گذرد به گوش جهانیان می رساند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه اگر از رسانه ما ترس نداشتند آن را تحریم نمی کردند ، افزود : با همه هجمه ها یی که برضد رسانه های سوری شده است متوجه شده ایم که رسانه ها هنوز می توانند به فعالیت خود در زمینه پوشش اخبار ادامه دهند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه در این میان ما انتظار کمک از رسانه جمهوری اسلامی ایران داریم افزود: اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در این زمینه کمک های زیادی به ما کرده اند .

وی گفت : مایه مباهات است که برادران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی به گونه ای رفتار می کنند که عملکرد خود را نوعی وظیفه می دانند و به فعالیت خود در این شرایط ادامه می دهند .

وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه وظیفه ماست به خاطر این جانفشانی ها از شما تقدیر کنیم که برادروار با ما رفتار می کنید افزود : نه به صورت ظاهر همچون قطر و عربستان که مدعی برادری در کشورهای عربی هستند هر چند می دانستند مسئله ما به حق است.

وی ادامه داد : آن زمان هم که مرحوم حافظ اسد تصمیم گرفت در کنار جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بایستد گمان نمی کرد جمهوری اسلامی ایران به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شود و هرگز به دلیل منافع مادی برای آینده دست به این اقدامات نزد بلکه تصمیم وی بر مبنای اصول اخلاقی و متحدانه گرفته شده بود و این نشان می داد که ایشان چه درک عمیقی از اصول جمهوری اسلامی ایران داشته است و از همان ابتدا مواضع شفاف و خلاقانه جمهوری اسلامی ایران را دریافته بود .

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: خللی در این موضع دولت و ملت سوریه ایجاد نشده است و هرگز هم تغییر پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: در راستای فعالیت های رادیو و تلویزیونی ، ما نهادهای دو سویه نیستیم؛ ما نهادهای برادر هستیم از این رو عقد پروتکل معنی ندارد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه ادامه داد : نهادهای رسانه ای و رادیو و تلویزیونی سوریه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و بعد از سالها تحریم هایی که به ویژه علیه رسانه های سوریه انجام شده است ما حتی نمی توانیم یک قطعه کوچک برای فناوری رسانه ای مان وارد سوریه کنیم .

وی افزود : در طول جنگ نیز بسیاری از تجهیزات رسانه ای از جمله دوربین ها را از دست داده ایم لذا نیاز به حمایت و همکاری های مستقیم رادیو و تلویزیون ایران داریم تا بتوانیم از تجربیاتتان در این زمینه استفاده کنیم .

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه به موفقیت های رادیو و تلویزیون سوریه اشاره کرد و گفت:‌ درخصوص اطلاع رسانی ، رسانه دولتی ما موفق شده است وارد گینس شود آن هم در دوران جنگ که توانسته است در شبکه تلاقی سوریه 72 ساعت بدون هیچ گونه قطعی برنامه زنده روی آنتن ببرد .

وی افزود: در بخش سریال نیز هنوز برغم جنگی که در سوریه وجود دارد، سریال ما از بخش های فعالی است که آمادگی فعالیت مشترک با ایران دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها