همزمان با افزایش سهم مالیات در ترکیب درآمد‌های دولت و تلاش سازمان امور مالیاتی برای تحقق هرچه بیشتر درآمدهای مالیاتی، دیروز این سازمان از جدیت خود در وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری، اداری و مسکونی خبر داده و ضوابط جدید آن را نیز اعلام کرد.
کد خبر: ۸۲۴۷۴۲
دریافت مالیات از اجاره املاک

به گزارش جام‌جم، در این ضوابط شرایط استفاده از معافیت مالیاتی نیز قید شده است. هر چند این معافیت فقط شامل املاک اجاره‌ای مسکونی شده و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند.

در همین حال برخی کارشناسان دریافت مالیات از املاک مسکونی را باعث افزایش اجاره‌خانه ارزیابی کرده و معتقدند در شرایط کنونی نباید این مالیات را اخذ کرد؛ هر چند که سازمان امور مالیاتی کشور ظاهرا با جدیت به دنبال وصول این مالیات است و از لحن تهدیدگونه آن پیداست قصد کوتاه آمدن نیز نداشته و برای اثبات جدیت خود اخذ این مالیات را از تهران شروع کرده است.

اظهارنامه ضروری است

در این باره، رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: همه مالکان املاک اجاره‌ای چه مسکونی و چه تجاری و اداری باید اظهارنامه مالیاتی پرکنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین بنی‌صفار با بیان این‌که در تهران مالکان املاک مسکونی اجاری تا 150 متر معاف از مالیات هستند، افزود: با این حال همه مالکان باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند تا بتوانند از این معافیت استفاده کنند.

وی افزود: از نظر سازمان امور مالیاتی همه موجرها مشمول مالیات نیستند، اما همه آنها موظفند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران، گفت: مالکان باید تا آخر تیر اظهارنامه‌های خود را ارائه می‌دادند و اگر مالکی تاکنون این کار را نکرده می‌تواند همچنان با مراجعه به سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را ارائه دهد. وی افزود: اگر این کار انجام نشود ما پرونده‌ها را رسیدگی و حتماً مالیات را مطالبه خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: از نظر این سازمان املاکی که در اختیار غیرمالک است اعم از مسکونی و تجاری اجاره‌ای تلقی می‌شود، البته املاکی که به بخش تجاری و اداری به اجاره داده شده‌اند شامل معافیت مالیاتی نیستند.

بنی‌صفار گفت: اگر مستاجر شخصیت حقوقی یا مشمولان بند الف یا ادارات باشد در پرداخت مالیات به صورت علی‌الحساب مالیات اجاره را محاسبه و آن را از مبلغ اجاره کم کرده و به نظام مالیاتی خواهند پرداخت. رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: اما خود موجر در پایان سال تکلیف دارد که اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهد.

بنی‌صفار افزود: اگر کسی تاکنون اظهارنامه مالیاتی را نداده می‌تواند خارج از موعد اظهارنامه را ارائه دهد.

قانون موجود چه می‌گوید؟

ماده 52 ـ قانون مالیات‌های مستقیم درباره مالیات بر اجاره املاک می‌گوید: درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک است.

ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم همچنین درآمد مشمول مالیات اجاره املاک را به‌شرح ذیل تعیین کرده است: درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجازه واگذار می‌شود عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر 25 درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

در مراجعه به جدول درجه شده در گزارش، مشخص می‌شود به عنوان مثال، شخصی که 50 میلیون ریال درآمد سالانه ناشی از اجاره دادن ملکش را دارد تا 25میلیون ریال از مالیات معاف است و درنتیجه باید از 25میلیون ریال درآمد مازاد برمعافیت، معادل 45درصد یعنی حدود 12میلیون و 500هزارریال را به عنوان مالیات سالانه املاک پرداخت کند.

مبنای تعیین درآمد اجاره املاک با توجه به مفاد قانون مالیات‌های مستقیم سند رسمی است. براین اساس به استناد ماده 54 قانون مالیات‌ها مال‌الاجاره از روی سند رسمی (سند رسمی سندی است که در دفترخانه و در محاضر رسمی یا در محاکم دادگستری تنظیم و امضاء شود) تعیین می‌شود و در صورتی‌که اجاره‌نامه رسمی وجود نداشته باشد یا از تسلیم سند یا رونوشت آن خودداری شود یا موجر علاوه بر اجاره‌بهاء وجهی به‌عنوان ودیعه یا هر عنوان دیگر از مستأجر دریافت نکرده باشد میزان اجاره‌بهاء براساس املاک مشابه تعیین خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱۳
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
شما چكاری برای این مردم انجام دادین كه این همه مالیات میگیرین مردم رو چی فرض كردین بجای تامین كسری بودجه از دزدی و اختلاس هاتون كم كنین نه پاتونو رو روی شانه های مردم بزارین بیاین بالا. توجه داشته باشین صبر مردمم یه گناجیشی داره
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
بیاد از دستشویی رفتن هم مالیات بگیرید
اینكه اینگونه دولت ها از هر چی مالیات میگیرند نشان دهنده یك سیستم اقتصادی مشكل دار است
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
بیچاره مستاجران كه تنها گناه شان نداری است بعضی مالكان مثل زالو درامد ها ی انان را بعنوان كرایه خانه می مكند واگر دولت از خانه های استیجاری مالیات بگیرد ایا فرقی بحال مالكین خواهد كرد ؟ فقط كرایه ها را گران خواهند كرد وبار گرانی ومالیات اجاره بها به مستاجر تحمیل خواهد شد ایا این انصاف و راه كار است دولت اگر توانش را دارد اجاره بها را ساماندهی كند و نگذارد مالكین به مستاجران زور بگویند
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
واقعا مردم ایران بی خیالن اقا یعنی چه این دیگه چه وضعشه
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
اگه تا حالا تونستید بگیرید از این به بعد هم می تونید بگیرید ! به همین خیال باشید ! لطفا دست از سر مردم بردارید با این كار ما اجاره نشینها رو بدبخت می كنید هم اجاره ها به بهانه مالیات بالا می ره هم موجرهامالیات نمی دن !
Dolatkhah
Denmark
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
Harja dolat kam biyare dast to jibe mardom mikone, dolate ghable ke khazane ro khali kard dolate feli ham dastesho karde to jibe mardom, maliyat male keshavr haye azade, kesi be inha maliyat nemideh
٧٠٤
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
بیچاره ندارها مالكین مبلغ مالیات را به اجاره بها اضافه خواهند كرد اقایان اقتصاددانان این كار بنفع است یا ضرر ؟
karim
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
اگر مالیات از صاحبان ملك بگیرید اجاره ها میشه دوبل و این به ضرره مستاجران خواهد بود نكنید این كارو بابا نكنید این كارو
karim
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
۰
۱
نكنید اینقدر ظلم به این ملت بدبخت به فكر عاقبت خود باشید اقازاده ها اقایونننننننننننننننننننننننننننن نكنیددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد با ملت بسازیددددددددددددددددددددددددد
بیچاره
-
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۱
من بدبخت خودم مستاجر در تهران 5 سال پیش با بدبختی و فروختن طلا و وام یه خونه 47 متری اندیشه كرج خریدم همیشه اجاره هاش پای خرجای خونه رفته حالا در این بازار راكد خونه رو فروختم با وام كه با وام به 60 متری تهران بخرم نجات پیدا كنم از مستاحری حالا كه رفتم دارایی وقت یكماه دیگه داده برای بازدید خونه بیاد تازه خونه رو بازدید كنه بعد من برم مالیات اجاره رو بدم تازه اگر ساختمون تجاری هاش مشكلی نداشته باشن كسی دیگه سود می كنه من باید برای چندر غاز 37 تومن همش دستم رو نیگیره باید اینهمه بدبختی بكشم
امیر
-
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۰
۱
سلام، مگه بر اساس جدول ماده 131 حساب نمیشه؟؟
البته بعد از كسر 25 درصد معافیت
امیر
-
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۱
۰
سلام، مگه بر اساس جدول ماده 131 حساب نمیشه؟؟
البته بعد از كسر 25 درصد معافیت
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
۱
۰
سازمانها یا نهادهای دولتی یا وابسته به دولت اگر ملك تجاری رو اجاره دهند به شخص حقیقی مالیات اجاره یا مستغلات چطوری محاسبه میشود

نیازمندی ها