اخذ مالیات از درآمد، قانونی بسیار کارآمد در تمام دولت‌هاست که برای انجام امور مختلف دولت دریافت شده و در نهایت طبق اصول و قوانین خاصی هزینه خواهد شد. از این‌رو موضوع دریافت مالیات از املاک استیجاری یا اجاره‌بها که بتازگی از سوی مقامات امور مالیاتی کشورمان مطرح شده و با جدیت در دستور کار قرار گرفته، نیز در این راستا بوده و خارج از موارد قانونی نیست. چون در این باب درآمدی برای مالک منزل یا مغازه حاصل شده است و طبق قانون باید از محل این درآمد مالیات گرفته شود.
کد خبر: ۸۲۴۶۹۹

اما باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که برای رسیدن قانون به هدف اصلی خود باید زیرساخت‌های مناسب اجرایی‌اش فراهم باشد تا قانونی که برای آسایش و رفاه جامعه تدوین شده است در جهت عکس خود عمل نکرده و آنچنان که دیده شده، مفید فایده باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن وجه مثبت دریافت مالیات از اجاره بهای املاک مسکونی و تجاری، حال که دولت تصمیم به اجرای این قانون گرفته ابتدا بهتر است کمی به پیش زمینه‌های اجرایی این موضوع بنگریم و با استفاده از آنها نسبت به فراهم کردن شرایط برای اجرای قانون اقدام کنیم تا به قول معروف خطر افتادن از آن سوی بام را به حداقل برسانیم. بنابراین باید قبل از هرگونه اعمال مالیات برای اجاره بهای املاک، چهار مرحله را درنظر بگیریم:

1. ابتدا با استفاده از دیتابیس‌ها یا همان بانک‌های اطلاعاتی که در وزارت مسکن و شهرسازی وجود دارد نسبت به شناسایی واحدهای مسکونی وتجاری و کدگذاری دقیق آنها اقدام شود تا از هرگونه سوء استفاده جلوگیری کرده باشیم.

2. همواره سودجویان به‌دنبال استفاده از خلأ‌های قانونی هستند و در خوشبینانه ترین حالت بحث قراردادهای غیر واقعی در این زمینه به میان خواهد آمد. به همین دلیل با اصلاح قانون تنظیم قراردادهای اجاره برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مالکان، گام مناسبی برداریم.

3. یکی از راهکارهای مالیاتی بحث مشوق‌هایی است که قانون برای افراد درنظر گرفته است؛ بنابراین لازم است قبل از این‌که از الزام پرداخت مالیات بر اجاره بهای املاک سخن بگوییم، به بحث تشویق‌ها نیز بپردازیم تا ضمن فرهنگسازی، مالکان خانه‌ها و املاک تجاری استیجاری را به اهمیت اظهار دقیق اطلاعات ملک خود وتبعات عدم اظهار صحیح مالیات واقف کنیم.

4. برای جلوگیری از انتقال این مالیات به مستاجران و البته افزایش قیمت اجاره‌بها باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا کارکرد صحیح این قانون مالیاتی به عکس نشده و باعث ایجاد بحران‌های گوناگون نباشد.

حال با درنظر گرفتن جمع موارد یاد شده و آماده شدن زیرساخت‌های لازم در اخذ مالیات از اجاره بهای املاک می‌توانیم با خیالی آسوده، این قانون کارآمد مالیاتی را برای واحدهای استیجاری ابلاغ و نسبت به پیامدهای مثبتش خوشبین باشیم.

علیرضا خسروی - عضو کمیسیون عمران مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها