معاونت خبر صدا و سیما از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه بیش از ده‌ها هزار دقیقه خبر، گزارش و تحلیل درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای به روی آنتن بوده است.
کد خبر: ۸۲۴۶۷۱

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، براساس آمار‌های موجود از آغاز امسال تا پایان تیر ماه، 42 هزار و 265 مطلب و برنامه در معاونت خبر رسانه ملی درباره موضوع هسته‌ای تولید و از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش شده است که ده‌ها هزار دقیقه برنامه را شامل می‌شود. این برنامه‌ها گستره‌ای از خبر، پژوهش‌های خبری، گزارش‌های تولیدی و خبری، گفت‌وگو‌های تلویزیونی و رادیویی، خبرهای زیرنویس، گزارش‌های تصویری، ارتباط‌های مستقیم تلویزیونی و رادیویی و مستند‌های خبری را شامل می‌شود که از این میان می‌توان 35 هزار و 863 دقیقه اخبار مکتوب،
1500 دقیقه گزارش‌های تلویزیونی و رادیویی و 13 هزار و 431 دقیقه تحلیل خبر‌های مربوط به این مذاکرات فقط در خبرگزاری صدا و سیما اشاره کرد.

رصد کامل اخبار

گزارش‌هایی که در این بازه زمانی به مخاطبان ارائه شد، مقاطع مختلف را پوشش می‌داد؛ از شادی مردم از صدور بیانیه مشترک هسته‌ای و استقبال از دکتر ظریف گرفته تا گزارش‌هایی از نظر مردم در باره مذاکرات.در گزارش‌هایی نظر نمایندگان مجلس در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات هسته‌ای تشریح شد و در گزارشی دیگر نظر کارشناسان مختلف درباره مذاکرات هسته‌ای پخش شد. در برخی از این گزارش‌ها، بیانیه لوزان از نگاه کارشناسان واکاوی و نقد و دفاع اعضای تیم هسته‌ای در این باره منعکس شد. (نشست خبری دکتر عراقچی درخصوص ابعاد حقوقی توافق لوزان) برخی گزارشگران نیز نگاهی انداختندبه تبعات این مذاکرات، آثار تحریم‌ها بر کشور در بخش‌های مختلف، تبعات مثبت پایان تحریم‌ها و باز شدن راه کشورهای صنعتی به ایران پس از رفع تحریم‌ها .

بخشی از توان معاونت خبر نیز در این دوره به انعکاس بی‌واسطه سخنان اعضای تیم هسته‌ای و رئیس‌جمهور درباره مذاکرات اختصاص یافت. پوشش سخنرانی‌های دکتر ظریف در مجلس، گفت‌وگو‌های مطبوعاتی آنان در قبل و بعد از مذاکرات، گفت‌وگو‌های اختصاصی وزیر امور خارجه و معاونانش در حین مذاکرات درباره جلسات و گفت‌وگو‌ها و نتایج آن، مصاحبه‌های مطبوعاتی و سخنرانی‌های رئیس‌جمهور درباره موضوع هسته‌ای، حاصل تلاش این معاونت بود. در برخی گزارش‌ها نیز نظرات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف درباره مذاکرات و اعضای تیم هسته‌ای همچنین درباره انتقاد‌ها و دفاعیات گروه‌های مختلف از این تیم، پخش شد.

سنگ تمام شبکه خبر

شبکه خبر نیز در این زمینه تلاش کرده است با اختصاص 24 هزار و 695 دقیقه از زمان پخش خود به موضوع هسته‌ای، بیش از 9560 دقیقه برنامه تلویزیونی، 6849 دقیقه خبر مکتوب، 1239 دقیقه ارتباط مستقیم و به‌طور کلی در بیش از 411 ساعت با مخاطب خود در باره موضوع گفت‌وگو‌های هسته‌ای همراه شود. این آمار در اداره کل اخبار سیما به حدود 118 ساعت برنامه و در معاونت صدا به 125 ساعت برنامه با موضوعات مشابه ثبت شده است .

در این میان شبکه خبر با رویکردی جدید و بیطرفانه درویژه برنامه‌هایی نظیر«تیتر شب» تلاش کرد با کنار هم گذاشتن نظرات موافق و منتقد گفت‌وگو‌های هسته‌ای، نقطه تاریکی برای مخاطبان رسانه ملی باقی نگذارد و آنان را در معرض یک قضاوت عادلانه درباره این تصمیم سرنوشت‌ساز در کشور قرار دهد.

تولید و پخش ده‌ها گفت‌وگوی ویژه با حضور صاحب‌نظران در موضوع هسته‌ای نظیر «تبیین بیانات مهم رهبری درباره مذاکرات»، «رویکرد رسانه‌های غربی در باره بیانیه لوزان»، «بررسی روند مذاکرات»، «جلوگیری از ترور دانشمندان هسته‌ای» و «بررسی عملکرد رسانه‌ها در مورد مساله هسته‌ای» از جمله موضوعاتی بود که در برنامه‌های تبیینی ـ تشریحی این شبکه به آنها پرداخته شد. این شبکه همچنین بخش‌های مختلفی برای بررسی اخبار منتشر شده در سایت‌ها و روزنامه‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران و گفت‌وگو‌های ایران و 1+5 تهیه و پخش کرده است. عدل آمریکایی، نه تهدید نه تحریم، در لوزان چه گذشت؟، لبخند گرگ، فصل مظلومیت و در ایستگاه آخر چه گذشت؟ از جمله موضوعات ویژه برنامه‌های این شبکه به‌شمار می‌رود.

پوشش کامل سخنرانی‌های رئیس‌جمهور، نشست‌های مطبوعاتی آقای ظریف و خانم موگرینی پس از گفت‌وگو‌های لوزان و وین، پخش زنده سخنرانی باراک اوباما و جان کری رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا و کنفرانس خبری وزیر امور خارجه کشورمان نیز از اقداماتی است که این شبکه در این دوره در جدول کاری خود دارد .

گفت‌وگوهای ویژه هسته‌ای

بخش «صبح با خبر» یکی از فعال‌ترین بخش‌های شبکه خبر در این ایام بوده است،‌طوری که صد‌ها عنوان موضوع در این برنامه درباره مذاکرات هسته‌ای مطرح و روی آن کار شده است تا هیچ‌یک از زوایای این اتفاق تاریخی از نگاه مردم پنهان نماند .

اداره کل اخبار سیما هم در این مدت در 25 برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» صرفا به موضوع هسته‌ای پرداخته است و مهمانان این ویژه برنامه‌ها را به منظور تبیین و تشریح موضوع هسته‌ای و گفت‌وگوهای ایران و کشورهای گروه 1+5 دعوت کرده است. این مهمانان شامل معاونان وزیر امور خارجه کشور، رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری، استادان دانشگاه و صاحب‌نظرانی بوده‌اند که اطلاعات مورد نیاز جامعه را در باره این موضوع به مخاطب ارائه کرده‌اند.

به عبارتی معاونت خبر رسانه ملی، جدای از بخش‌ها و برنامه‌های خبری ذکر شده، بیش از 1380 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی برای تحلیل این موضوع ارائه کرده است. این میزان برنامه در قالب 85 برنامه تنظیم و تدوین و در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش شده است.

نگاه یک، هفت روز، متن حاشیه، سپهر سیاست، کنکاش و جهان سیاست برنامه‌هایی است که برای ارائه نظرات صاحب نظران مختلف به این موضوع پرداخته‌اند.

رضایت 74 درصدی مخاطبان

نظرات تماس‌گیرندگان با امور مخاطبان صداوسیما پس از تعطیلات نوروز 94 درخصوص عملکرد رسانه ملی نسبت به پوشش خبری و برنامه‌ای، نشانگر رضایت آنها از این عملکرد بوده است. بررسی نظرات 4156 تماس گیرنده تهرانی و شهرستانی با تلفن‌های امور مخاطبان حاکی از تشکر و قدردانی از پوشش خبری مذاکرات توسط 74 درصد مخاطبان بوده است.

نکته‌ای که مورد اشاره برخی تماس گیرندگان پس از توافق بود، توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب و حرکت پشت سر ایشان را مورد تأکید قرار می‌داد. نحوه و میزان ابزار شادمانی مردم و رسانه جزو موضوعاتی بود که موافقان و مخالفانی را از بین تماس‌گیرندگان داشت. قرائت کامل متن پیش‌نویس توافق و بررسی دقیق و موشکافانه آن، برگزاری مناظره در این‌خصوص با دعوت از مذاکره‌کنندگان، تشریح وضعیت تحریم‌ها پس از توافق، و... از موضوعات مورد درخواست مخاطبان بود. حضور آقای دکتر صالحی و توضیحات دقیق ایشان درباره بیانیه لوزان و طرح سوالات مناسب و چالشی درخصوص بیانیه از دیگر موارد مورد تقدیر تماس گیرندگان بوده است.به‌طور کلی آنچه بیش از همه تماس‌های مردمی به امور مخاطبان مشهود بود، نگاه غیرتمندانه به موضوع مذاکرات و درخواست نتیجه‌ای عزتمندانه و همراه با شوکت برای کشور بود که در نهایت مکرر از رسانه به‌واسطه پوشش خبری کامل مذاکرات هسته‌ای قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان روی خط

باشگاه خبرنگاران جوان به کمک گزارش‌های تلویزیونی، مستندهای خبری، تولیدات خبری و اخبار مکتوب بخشی از وظیفه تبیین موضوع هسته‌ای را در رسانه ملی به عهده گرفته است. این باشگاه خبری در طول مدت مذکور (ابتدای سال تا پایان تیر) بیش از 10 هزار دقیقه از کنداکتور پخش شبکه‌ها را به خود اختصاص داد .

«جزئیات 9 روزه مذاکرات لوزان و نظر مردم درباره مذاکرات سوئیس»، «عملکرد رسانه ملی در پوشش مذاکرات هسته‌ای لوزان»، «کشاورزی هسته‌ای»، «بازرسان چشم بسته» ،«فکت شیت روایت آمریکایی‌ها از مذاکرات لوزان» و «حاشیه‌های مذاکرات لوزان به روایت ظریف»، «پزشک هسته‌ای رادیو داروها»، «پی ام دی»، از جمله موضوعات گزارش‌های خبرنگاران این باشگاه است که در این روزها تولید و پخش شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها