وزیر امور خارجه گفت: به فاصله زمانی ده سال پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت مختومه و از دستور کار حذف می شود.
کد خبر: ۸۲۴۵۳۶
پرونده هسته ای ایران طی ۱۰ سال مختومه می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ابعاد برجام در مؤسسه روزنامه اطلاعات افزود : مذاکره ظرف 12 - 13 سال به طور واقعی شکل گرفت به طوری که ما و طرف مقابل هرکدام داده هایی داشتیم .

وزیر امور خارجه گفت: داده طرف مقابل ما وضعیت نسبی پروژه امنیتی سازی ایران بود که در شش یا هفت قطعنامه تحت فصل هفت ، ابتدا با ماده 40 و سپس با ماده 41 شروع شد.

ظریف توان ذخیره علمی و فنی را داده ایران معرفی کرد و گفت: البته باید از تلاش آقای صالحی رئیس و همکاران سازمان انرژی اتمی و آقایان تخت روانچی و عراقچی به عنوان نمایندگان ایران در گروه مذاکرات که دو سال شب و روز نداشتند ، تقدیر کرد.

وزیر امورخارجه در ادامه سخنان خود متن نهایی را متن متوازن دانست و اظهار داشت : این متن این طور نیست که تمام خواسته های ما را به طرف مقابل تحمیل کند چرا که چنین چیزی توافق نیست بلکه سند تحمیل است و البته طرف مقابل هم نتوانست این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: بی سابقه است که شش قطعنامه شورای امنیت بدون اجرا لغو شود .

ظریف ادامه داد: اگر به صورت فرامتنی به متن توافق نگاه کنیم خودش توازن ایجاد می کند و حتی داخل متن هم توازن قابل توجه وجود دارد .

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: در فاصله زمانی 10 ساله، شورای امنیت پرونده هسته ای ایران را مختومه می کند .

وی ادامه داد: قطعنامه جدید شورای امنیت برخلاف قطعنامه های قبلی این شورا ممنوعیت ندارد بلکه محدودیت دارد به طوری که در قطعنامه های قبلی ممنوعیت داشت یعنی کشورها مجاز نبودند در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند ولی در حال حاضر تشویق شده اند .

ظریف در مورد تحریم های موشکی نیز تاکید کرد: پیش از این در این زمینه ممنوعیت بود که به محدودیت آن هم برای مدت مشخصی تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این توازنی است که در برجام بعد از قطعنامه به صورت نسبی وجود دارد .

وی گفت: در فاصله زمان بندی ده ساله پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت نه تنها مختومه می شود بلکه موضوع از دستور کار حذف می شود.

وزیر امورخارجه ادامه داد: از روز پایانی مذاکرات برخورد دنیا با ایران براساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است.

ظریف وضعیت پرونده هسته ای ایران را استثنایی خواند و گفت: در سال 2003 که بنده نماینده ایران در سازمان ملل و آقای صالحی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود شورای حکام وضعیت پرونده هسته ای ایران را استثنایی اعلام کرد و 12 سال است که این وضعیت استثنایی بوده و برای خروج از این موضوع باید مراحلی را طی کند .

وی تاکید کرد: از روز اول اجرای توافق ، برنامه هسته ای ایران دیگر تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست و کلیت موضوع هسته ای ایران از دستور کار حذف می شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات صورت گرفت اضافه کرد : زمانی ما حضور مردم در انتخابات را شعاری فرض می کنیم ولی در واقع حضور مردم در انتخابات که منجر به ثمر رسیدن توافق شد شعاری نیست.

ظریف گفت: اگر به متون علمی در مورد تحریم ها نگاه کنیم هدف تحریم ها فشار اقتصادی صرف نیست بلکه تغییر سیاستهاست تا از این طریق به مردم فشار وارد کنند تا مردم از حاکمیت جدا شوند.

دکتر ظریف ادامه داد: به همین دلیل عرض می کنم مردم با حضور در انتخابات نشان دادند که تحریم ها اثری ندارد و 73 درصد مردم پای صندوق های رای رفتند و گفتند می خواهند با دولت خود از طریق صندوق تعامل کنند و این باعث شد که طرف مقابل از تحمیل خواسته های خود از طریق تحریم به ایران ناامید شود و به مذاکره روی بیاورد.

شکست تلقی کردن برجام، خیانت است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام دستاورد بسیار بزرگی است و اگر به مردم بگویند در این زمینه شکست خورده‌ایم بزرگ‌ترین خیانت است.

ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص محدودیت برنامه موشکی افزود: قطعنامه 1929 هر گونه فعالیت در عرصه موشک های بالستیک را که توان حمل کلاهک هسته ای داشت در ذیل فصل هفتم با عبارت الزام‌آور ممنوع کرده بود.

وی گفت: بر این اساس هر گونه فعالیتی هم که بتواند در این زمینه به قابلیت حمل کلاهک هسته ای برسد ممنوع بود و کشورها موظف شده بودند نه فقط در حوزه اقتدار حاکمیتی، بلکه حتی در خارج از این حوزه، هر اقدامی در ممانعت از این موضوع انجام دهند.

ظریف افزود: این در حالی است که در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکل غیرالزام‌آور از ایران خواسته شده است در حوزه موشک‌های بالستیک که در این زمینه طراحی شده‌اند تا 8 سال فعالیت نکند.

وی گفت: این در حالی است که هیچ موشکی در کشور ما برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است و ما هم در اعلامیه ای که صادر کردیم این مطلب را گفتیم، پس این بند در قطعنامه سالبه به انتفای موضوع است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اختلاف در متن برجام و قطعنامه اظهار داشت: متن برجام تبعات دارد در حالی که متن قطعنامه تبعات برجامی ندارد پس در برجام هیچ محدودیت موشکی نیست و ما نیز اعلام کرده‌ایم که توان موشکی ما بدون محدودیت و تلاشمان علیه تروریسم در منطقه و جهان ادامه خواهد یافت.

ظریف گفت: به آنان گفتیم که اگر ایران مقابل تروریست‌ها نایستاده بود معلوم نبود که اکنون بسیاری از پایتخت‌ها در اختیار داعش نباشد.

وی تصریح کرد: زمانی که قطعنامه 1929 تصویب شد و آن خطرها را علیه کشور ایجاد کرد هیچ صحبتی نبود اما اکنون فریاد وا اسلاما از برخی دوستان شنیده می شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه شرایط کشور از نظر حقوقی زیر و رو شده است اظهار داشت: با 36 سال سابقه مطالعه، تدریس و فعالیت در شورای امنیت، قطعنامه 1929 را بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت و قطعنامه 2231 را عجیب‌ترین قطعنامه این شورا می‌دانم.

ظریف همچنین با اشاره به آثار برجام بر اقتصاد کشور گفت: دولت و ما در وزارت خارجه معتقدیم که مهم‌ترین تضمین اجرای برجام، در هم تنیدن روابط اقتصادی است چیزی که سبب خواهد شد هیچ کشوری آن را نقض نکند.

وی افزود: مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم نوعی از روابط همه‌جانبه و حتی روابط برای مبارزه با تروریسم را در منطقه و جهان ایجاد کنیم تا برای هیچ کس صرف نکند که برجام را بر هم بزند.

ظریف گفت: در دولت و وزارت خارجه این موضوع را بررسی کرده‌ایم که از آن هم برای تقویت بنیه اقتصادی کشور و هم برای جلوگیری از بر هم خوردن برجام استفاده کنیم.

وی افزود: آنچه در مذاکرات هسته ای برای آن هزینه دادیم سانتریفیوژ نبود، بلکه به دنیا اعلام کردیم که نمی‌توانند حرفی را بر ما تحمیل کنند.

وزیر امور خارجه گفت: امروز مبانی قدرت در دنیا چندوجهی است و فقط مبتنی بر مؤلفه اقتصاد نیست بلکه آنچه به عنوان مبانی قدرت مطرح می شود، قدرت معنایی است؛ ما در این عرصه هزینه زیادی دادیم، البته شاید بشود سیاست را به شکل بهتری انجام داد و معتقد نیستم که به بهترین شکل عمل کردیم.

ظریف افزود: اگر توافق برجام موفقیت بود بر این مبناست که در وین ثابت شود پارادایم حذف و محروم کردن ناکارآمد است؛ موضوعی که مبتنی بر حاصل جمع صفر است، یعنی اگر بخواهید بر این اساس بازی کنید یک نفر حتماً باید ببازد.

وی اضافه کرد: این بازی مبنائاً به جنگ می انجامد، باید تاریخ بین الملل را بررسی کرد که چند بحران به جنگ نینجامیده است؛ اگر مبنا را بر این بازی می گذاشتیم به جنگ می انجامید.

ظریف گفت: اگر می گوییم مذاکرات بر اساس برد - برد باشد برای این است که می خواهیم با روش جدیدی با دنیا تعامل کنیم و دنیا نیز ناگزیر از آن است.

وی افزود: برنامه ای که گفتگوی تمدن ها به عنوان پارادایم جدید در روابط بین الملل به جهان عرضه کرد برای این بود که باید بازی برد - باخت را کنار بگذاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این بازی برای هیچ کس منفعت ندارد و حتی برای بزرگ‌ترین قدرت دنیا به 11 سپتامبر انجامید تا چند روز پس از آن در خیابان های نیویورک قدم می زدید، مردمان ساکن بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان را در حال لرزیدن می دیدید.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: بر این اساس من اصرار دارم که در این معادله همه بازیگران به استثنای جنگ‌طلبان پیروز شدند، نه اینکه فقط ما برده‌ایم یا طرف مقابل، بلکه هر کسی در پی راه حل معقول بود پیروز شد و کسانی که در پی جنگ، تنش و درگیری بودند شکست خوردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها