وزیر امور خارجه آمریکا:

ایران می توانست 10 تا 12 بمب اتمی بسازد ولی نساخت

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه دوران تحریم علیه ایران سپری شده است، گفت: ایرانیها مواد لازم برای ساخت 10 تا 12 بمب را داشتند ولی سلاح اتمی نساختند.
کد خبر: ۸۲۳۵۳۱
ایران می توانست 10 تا 12 بمب اتمی بسازد ولی نساخت

جان کری امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با ماهنامه «آتلانتیک» گفت: ایرانی ها اکنون اختلاف بنیادین ایدئولوژیک با اسرائیل دارند و پاسخ به این سوال که آنها به دنبال نابودی اسرائیل هستند را نمی دانم. هیچ شاهدی برای این امر ندیده ام،‌ آنها 80 هزار راکت حزب الله راکه به سمت اسرائیل نشانه رفته است دارند، آنها زمانی که مواد لازم برای ساخت 10 تا 12 بمب را داشتند سلاح اتمی نساختند. اینگونه فرض می کنم که ایران یک خطر اساسی است، آنها در فعالیت های منفی در منطقه دست دارند،‌مناطقی را بی ثبات می کنند.

وزیر خارجه آمریکا خطاب به منتقدانی که می‌پرسند 15 سال بعد چه اتفاقی می‌افتد گفت: این اتفاق اکنون افتاده است. آنها بر چرخه سوخت هسته ای اشراف پیدا کرده اند، آنها مواد هسته ای برای ساخت 10 تا12 بمب را دارند،‌آنها می دانند چگونه غنی سازی کنند، آنها 19 هزار سانتریفیوژ دارند، کاری که ما کردیم که هیچ کسی موفق به انجام آن نشده بود به عقب راندن این برنامه است.

بنابراین اگر کنگره توافق را رد کند، ایران به بازرسان آژانس اجازه ورود نمی‌دهد، و تصور کنید آنها ساخت یک تاسیسات دیگر را در زیر کوهها شروع کنند و با دقت بیشتری و در عمق بیشتری آن را بسازند به حدی که بمب های سنگر شکن ما هم به آن دسترسی نخواهد داشت. در صورت انجام اقدامی نظامی ما حمایت سازمان ملل و حقوق بین الملل را با خود نداریم، ما حمایت متحدانمان را ندارم، فرانسه هم فکر می کند این توافق خوبی است.

وی با بیان اینکه دوران تحریم علیه ایران سپری شده است، گفت: دلیل همراهی کشورهای جهان با واشنگتن این است که ما وارد فرآیند مذاکره شدیم و خلف وعده از سوی واشنگتن یا رد توافق از سوی کنگره، باعث تداوم تحریم علیه ایران نخواهد شد.

کری افزود:ما از هیچ گزینه ای روی گردان نبوده ایم. تحریم ها اکنون نخ نما شده اند. ما مواضع مان را با پافشاری مطرح کرده ایم و دلیل اینکه مردم با ما همراه شدند، این بود که ما وارد مذاکره شدیم. مردم با آنچه در مذاکرات رخ می داد، موافق بودند. اگر ما به صورت یکجانبه مذاکره را ترک کنیم و به همکاری پشت کنیم، آنها هم خواهند رفت. من می دانم که آنها خواهند رفت.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که روسیه و چین نیز با آمریکایی که از میز مذاکره برود، همکاری نخواهند کرد.

کری با رد نظر خبرنگار آتلانتیک که گفته بود ایران بیش از ما به مذاکره نیاز دارد و می شد با تهدید به ترک مذاکره، امتیازهای بیشتری از ایران گرفت، گفت: آنها هم به دلایل زیادی می توانند مذاکره را رها کنند. این یک تصور نیست؛ این اطلاعات است. شما باید با منابع اطلاعاتی گفت و گو کنید. اطلاعات موثق به ما می گوید که واقعیت چیست و ظرفیت بازار چیست.

کری افزود: من پس از ساعت ها مذاکره با ظریف و از طریق منابع دیگر، فهمیدم که مذاکرات بسیار شکننده است.

وی تاکید کرد: مذاکره با آمریکا و 1+5، ریسک بزرگی بود که حسن روحانی رییس جمهوری ایران پذیرفت و اگر این توافق به نتیجه نرسد، هیچ امکانی برای احیای آن وجود نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین یادآور شد که بخش بزرگی از دارایی های ایران در کنترل آمریکا نیست؛ بلکه حدود 55 میلیارد دلار دارایی ایران در هند، چین و ابوظبی است که به درخواست و پافشاری آمریکا در این کشورها مسدود شده بود و اگر ما بخواهیم از فرآیند کنونی کنار بکشیم و اگر کنگره بخواهد آن را کنار بگذارد، رییس جمهوری آمریکا توان مسدود نگه داشتن این دارایی ها را نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها