رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

جای نگرانی نیست، اسرار کشور حفظ می‌شود

رئیس‌جمهور، دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که بعد از خبر ساعت 21 شبکه اول سیما پخش شد، درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌ای، برنامه‌های دولت برای مدیریت اقتصاد و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی سخن گفت.
کد خبر: ۸۲۲۵۷۳

حسن روحانی در ابتدای این گفت‌وگو که از شبکه‌ اول سیما، پرس‌ تی‌وی و رادیو سراسری پخش شد، در پاسخ به این‌که چقدر آنچه را در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌دست آمده با وعده‌های انتخاباتی خودتان منطبق می‌دانید؟ ابتدا از ایستادگی و مقاومت مردم قدردانی کرد و گفت: من در زمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کردم که پیروزی در سایه حمایت مردم، راهنمایی و حمایت رهبر معظم انقلاب و تدبیر دولت، امکان‌پذیر است و این اتفاق افتاد. وی توانمندی‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و مقاومت مردم ایران را رمز آمدن کشورهای مقابل، پای میز مذاکره دانست و گفت: در سفری که یک ماه بعد از پیروزی در انتخابات سال92 به نیویورک داشتم، پیشنهاد جهان عاری از خشونت را مطرح کردم و در همان مقطع اولین دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیران خارجه کشورهای 1+5 صورت گرفت و کلید مذاکرات در دور جدید زده شد.

رئیس‌جمهور در ارزیابی خود از دستاورد فعلی گفت: دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است و اگرچه دو سال پیش به موفقیت امیدوار بودم، اما امروز احساس می‌کنم بیش از آنچه تصور می‌کردم محقق شده است که حاصل حمایت مردم، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و مهارت‌های تیم مذاکره‌کننده است. وی تاکید کرد: این راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد. روحانی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی عملکرد ایران در مقابل عهدشکنی طرف مقابل گفت: هر گفت‌وگویی بر پایه چارچوب و اهدافی است و مذاکرات، قدم به قدم قابل سنجش است.

وی تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی را رمز موفقیت دانست و گفت: توافق باید برد ـ برد باشد که ما به اهدافمان دست یابیم و طرف مقابل هم به هدف معقولی که دارد، برسد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که طرف مقابل، پیروزی خود را در این می‌داند که میان ایران و ساخت بمب اتم، یک سال فاصله انداخته است، گفت: اساسا مساله هسته‌ای که به یک معضل تبدیل شد به دلیل این بود که طرف مقابل احساس کرد ما به دنبال ساخت بمب هستیم.

وی اظهار کرد: مردم ایران همواره از خودشان دفاع کرده‌اند، اما این کار را از روش‌های شرافتمندانه انجام می‌دهند و به دنبال سلاح کشتارجمعی نمی‌روند ضمن این‌که طبق فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب، ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی و سلاح اتمی، حرام است. بنابراین اگر آنها این را دستاورد خود می‌دانند ما هیچ مشکلی نداریم.

روحانی در تشریح دستاوردهای ایران در مذاکرات، به قطعنامه‌های پیشین علیه ایران که ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده است، اشاره کرد و گفت: ما تا قبل از قطعنامه 2231، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی شناخته می‌شدیم، اما اکنون برنامه صلح‌آمیز ما به رسمیت شناخته شده است. ما بدون جنگ، بدون خواهش و بدون تسلیم، از طریق مذاکره کاری کردیم که سازمان ملل، قطعنامه‌های قبلی خودش را لغو کرد.

روحانی این کار را بی‌نظیر دانست و گفت: سابقه نداشته که کشوری ذیل فصل هفت بدون جنگ یا تسلیم از این بند خارج شود. رئیس‌جمهور درباره بازرسی‌ها هم گفت: هیچ‌کس در دنیا امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند و ما نخواهیم گذاشت کوچک‌ترین اسرار این کشور در هیچ حوزه‌ای، فاش شود و اگر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم در همان چارچوبی است که بسیاری دیگر از کشورهای جهان پذیرفته‌اند.

روحانی با تاکید بر این‌که هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: قدرت دفاعی ما به‌هیچ‌وجه کاسته نخواهد شد و کاری که دولت در دو سال گذشته در زمینه تسلیحات و امور دفاعی انجام داده به اندازه 80 درصد اقداماتی است که در ده سال گذشته انجام شده است.

بخش دیگری از گفت‌وگوی زنده دیشب رئیس‌جمهور به مسائل اقتصادی اختصاص داشت. رئیس‌جمهور در این بخش با بیان این‌که اگر ما در دو سال گذشته و در دوره مذاکره نمی‌توانستیم در زمینه اقتصادی، گام مثبتی برداریم و تورم را کنترل کنیم، دشمن امیدوار می‌شد و حاضر نبود امتیازی بدهد، گفت: یک عامل موفقیت ما در دوره مذاکرات، حرکت درست در عرصه اقتصادی بود. وی با تاکید بر این‌که تحریم هرگز موفق نبوده و نخواهد بود، گفت: البته تحریم تاثیرگذار بود و مشکلاتی را به‌دلیل نیاز به واسطه‌ها پیدا کردیم و هزینه‌ها زیاد شد و حتی در حمل و نقل، 10 درصد حق پرچم می‌دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: اجناسی که وارد می‌کردیم گاهی 20 درصد، گاهی 25 و 30 درصد و گاهی هم حتی 40 درصد گران‌تر وارد می‌شد. اینها از جیب مردم می‌رفت و البته برای کاسبان تحریم که در دبی، چین و تهران و جاهای دیگر بودند سود داشت و آنها اکنون خیلی عصبانی هستند. روحانی، یکی از اهداف مذاکرات را بازشدن دروازه‌های دنیا برای صادرات و وارد کردن سرمایه‌های خارجی دانست و گفت: بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام، تمام تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود.

وی با بیان این‌که در این 23 ماه، لحظه‌ای در موفقیت تردید نکردم و ناامید نشدم، گفت: تمام مشکلات سیاست داخلی را هم به کمک مردم و رهبری حل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: همه دنیا بجز عده‌ای جنگ‌طلب و صهیونیست‌ها از توافق خوشحالند و ما توانستیم بر توطئه‌ای که علیه ما طراحی شده بود فائق آییم. روحانی، توکل به خدا و اتحاد و انسجام زیر خیمه رهبری را راه پیروزی در ادامه راه دانست.

مشروح مصاحبه رئیس‌جمهور را در جام‌جم آنلاین بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها