یکی از مهمترین تاثیرهای کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش قدرت خرید مردم این اقتصاد مطرح بینالمللی، در کشور همسایه هنگکنگ به عنوان قلب اقتصاد آسیا دیده شده است. به طوری که بلومبرگ از کاهش شدید ورود هیاتهای تجاری، بازرگانان و گردشگران به هنگکنگ به واسطه کند شدن رشد اقتصادی سرزمین مادری و ریزش بورسهایش میگوید.
در گزارش بلومبرگ آمده است: پس از ناآرامیهای سیاسی هنگکنگ که باعث کاهش شدید رشد اقتصاد این بخش از آسیای جنوب شرقی شده بود، امروز مشکلات اقتصادی برادر بزرگتر ـ چین ـ و سیاستهای رضایتی اقتصاد این کشور توانسته تاثیر عمدهای در بازار خردهفروشی و درنهایت اقتصاد هنگکنگ داشته باشد به گونهای که تمامی آمارها حکایت از تنزل سیر توسعه اقتصاد این کشور دارد.
براساس نتایج گزارشها و آمارهای بهدست آمده از روند ورود گردشگران تجاری و گردشگران چین به هنگکنگ، این کشور طی شش ماهه ابتدای سال 2015 میلادی شاهد کاهش چشمگیر ورود این گروه گردشگران بوده است به طوری که این سیر نزولی، شدیدترین کاهش از سال 2009 میلادی در هنگکنگ بوده و توانسته سیستم خردهفروشی هنگکنگ را به چالش بکشد.
کاهش خرده فروشی
تحلیلگران اقتصادی معتقدند درحالی که هنوز هم هنگکنگ به عنوان یکی از جاذبههای سفر برای تجار و گردشگران چینی شناخته میشود، اما روند نزولی ورود گردشگران درکنار تغییر مسیر آنها به دیگر نقاط میتواند برای اقتصاد خردهفروشی هنگکنگ غیرقابل تحمل باشد و خسارات عمدهای به آن وارد کند.
این کارشناسان همچنین با اشاره به کاهش مدت اقامت گردشگران در هتلهای هنگکنگ میگویند: اگر به تغییر مسیر ورود هیاتهای تجاری و گردشگرانی که برای خرید ارزان به هنگکنگ سفر میکردند، نگاه کنیم درمییابیم اکنون این گروهها به سمت کرهجنوبی و تایلند تغییر مسیر دادهاند، بنابراین جای تردید نیست بزودی شاهد خاموش شدن چراغهای برخی فروشگاههای زنجیرهای در هنگکنگ خواهیم بود.
رایان وارنر، تحلیلگر اقتصادی منطقه آسیا درباره مشکلات خردهفروشی هنگکنگ میگوید: اگر از ابتدای سال جاری میلادی به روند کاهش تعداد قرعهکشیهای شبانه و همچنین برگزاری جشنوارههای خرید مراکز بزرگ فروشگاهی یا حتی تخفیفهای اعمال شده درآن توجه داشته باشیم متوجه میشویم این مراکز شاهد رکودی غیرقابل تصور شده و اکنون دوران سختی را تجربه میکنند که این معضل در بازار برخی کالاهای لوکس مثل ساعت، جواهر و کفش کاملا مشهود است.
کسادی برندها
کانگ میسان، مدیر یکی از مراکز خرید هنگکنگ ـ که محصولات برند معروف بربری و تیفانی را عرضه میکندـ در گفتوگو با بلومبرگ میگوید: در این فروشگاه کیف دستیهای 2400 دلاری برندهای معروف و پوشاک گرانقیمت برای مشتریان تدارک دیده شده است، اما اگر میزان فروش سال جاری را با سال گذشته میلادی مقایسه کنیم میبینیم شیب نزولی فروش بیشتر از 15 درصد بوده است که این کاهش ما را برای تامین هزینههای اجاره و پرسنل دچار مشکل کرده است. به همین دلیل تصمیم مدیریت براین است که فروشگاه را برای فروش اجناس ارزانقیمتتر مهیا کنیم یا این که برای مدتی تعطیل باشیم.
این در حالی است که اگر به اخبار موجود از میزان فروش یا سودآوری شرکتهای بزرگ بینالمللی مثل شرکت رمی، آئودی، پرادا یا دیگر برندهای موجود در هنگکنگ توجه کنیم همگی کاهش فروش خود را اعلام میکنند به صورتی که برخی از آنها نسبت به کاهش تعداد فروشگاهها و کارمندان خود اقدام کردهاند و به دنبال راهکاری برای جبران زیانهای احتمالی آینده نیز هستند، چون هیچکدام از مدیران آنها به ایجاد تغییراتی در آینده نزدیک امید ندارند.
این پیشبینیها با ارائه گزارش سازمان گردشگری هنگکنگ قوت گرفته است؛ چون مسئولان این سازمان از رشد 4/6 درصدی ورود گردشگران و هیاتهای تجاری به هنگکنگ در سال جاری خبر دادهاند، در حالی که سال گذشته یعنی 2014 میلادی این کشور رشد 12درصدی ورود گروههای یاد شده را تجربه کرده است. آمار یاد شده مشخص کرده ورود گردشگران سرزمین مادری (چینی) به هنگکنگ در سال جاری نصف شده و معادل 8 درصد است.
سیلویا لیو، اقتصاددان هنگکنگی درباره معضلات موجود اقتصاد این کشور میگوید: به طور کلی در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی اقتصاد این کشور 5/1 درصد ضعیفتر از سال گذشته بوده که پیشبینی میکنیم در نیمه اول سال جاری این میزان به 4/2 درصد افزایش یابد.این اقتصاددان میافزاید: با توجه به وابستگی اقتصادی هنگکنگ به چین اینگونه تصور میکنیم اگر اقتصاد چین تب کند و دچار بیماری شود؛ این لرزههای هنگکنگ است که نمایانگر بحران اقتصادی در منطقه خواهد بود، بنابراین تا اقتصاد چین اصلاح نشود هنگکنگ در امان نخواهد بود.
منبع: بلومبرگ 27 جولای 2015
عماد عزتی
اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد