آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی

آخر هفته با فرهنگ و هنر

از این هفته گفتیم به قول غربی‌ها یک آپشن جدید هم به آخر هفته فرهنگی‌مان بیفزاییم، زیرا هرچه فیلم و سریال ببینید و موسیقی گوش کنید و پای تماشای تئاتر بنشینید، باز هم لذت و تعمقی که در مطالعه است در هیچ اثر هنری دیگری نیست.
کد خبر: ۸۲۱۴۷۷
آخر هفته با فرهنگ و هنر

برای همین با پیشنهاد مطالعه یک کتاب تازه این آخر هفته را آغاز می‌کنیم.

خواندنی

«اعترافات» تازه‌ترین کتاب محمدرضا زائری شامل مجموعه یادداشتی از اوست که همین دو سه روز پیش رونمایی شد. این کتاب گزیده‌ای از یادداشت‌های زائری است که پیش از این در قالب دو کتاب با عنوان «حکایت بیرونی» و «محرمانه مستقیم» منتشر شده بود و به گفته زائری به‌دلیل تصمیم ناشران آن بر تجدید چاپ نشدن آنها، خودش گزیده‌ای از آنها را در قالب کتابی جدید گردآوری کرده است.

زائری در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «ورق زدن این نوشته‌ها بیش از هر کسی برای خود من آزاردهنده است که می‌بینم سال‌ها جوانانه و از سر خوش‌باوری به جای علم‌آموزی و فضیلت‌اندوزی، سرگرم فریاد کردن‌هایی بوده‌ام که حتی به اندازه دلخوشی امروز نویسنده‌اش خاصیت نداشته است! آیا پشیمانم؟ راستش نه، با وجود همه خستگی‌ها و آزردگی‌ها و بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها هرگز از نوشتن و گفتن و فریاد کردن پشیمان نیستم زیرا از یک طرف این بخشی از هویت من بوده است که گفت: «گر نروم، نیستم» و از طرف دیگر هنوز رمقی اندک از امید در دلم باقی است که شاید روزی، جایی، کسی این ورق پاره‌ها را بخواند و صداقت و حسن‌نیت و سوز جان نویسنده در دلش اثر کند و برخیزد و بشتابد و فریادی برآورد و فریادها در هم بتابد و اندک‌اندک قدرتی بشود برای حرکت و بیداری و تغییر...»

در این کتاب زائری ۴۶ یادداشت با موضوعات مختلف فرهنگی را گنجانده است. برای تهیه این کتاب سراغ نشر آرما بروید که یادداشت‌های زائری را با قیمت 9000 تومان منتشر کرده است.

دیدنی

«سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» پیشنهاد ویژه این هفته ما در بخش تئاتر است. هر چند این نمایش تلخ است مثل قهوه بدون شکر، اما تماشای یک نمایش با متن ایرانی و داستانی برآمده از جامعه ایرانی با همه تلخی‌اش برای مخاطب آشنا بوده و می‌تواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند.

فهیمه امن‌زاده‌، پونه عبدالکریم‌زاده، فرزین صابونی، مریم باقری، ستاره اسکندری، مهدی سلطانی‌ سروستانی و شهرام حقیقت‌دوست بازیگران این نمایش هستند که به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی محسن علیخانی در تماشاخانه باران روی صحنه است و یک نکته مهم این که در کل اجراهای تماشاخانه باران را از دست ندهید! اغلب نمایش‌های این تماشاخانه فرصت خوبی برای تئاتردوستان خواهند بود.

شنیدنی

اگر به دنبال تجربه حضور در یک اجرای متفاوت هستید، بهترین گزینه این است که راهی فرهنگسرای نیاوران شده و پای دوئت لیلی افشار، نوازنده گیتار و فیروز نوایی، نوازنده فلوت نشسته و نخستین تجربه اجرای مشترک این دو هنرمند برجسته کشورمان را که هر دو خارج از کشور زندگی می‌کنند، نظاره گر باشید.

آنها در این اجرا قطعات خاطره‌انگیزی از موسیقی ایران و جهان را برایتان خواهند نواخت. این کنسرت امشب و فردا شب ساعت 21 اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها