اعترافات ناخواسته

همزمان با ادامه رجزخوانی مقامات آمریکایی درخصوص جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، ناخواسته اطلاعاتی بر زبان برخی از آنان جاری می‌شود که با تعمق در آنها می‌توان به عمق سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن بهتر پی برد.
کد خبر: ۸۲۰۰۲۶
اعترافات ناخواسته

برای نمونه جان کری در جریان سخنرانی در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و پرسش و پاسخ چهار ساعته با اعضای شورا به بودجه نظامی 160 میلیارد دلاری دوستان آمریکا در خلیج‌فارس اشاره و اعلام کرد این رقم بیش از 10 برابر بودجه دفاعی ایران است.

همین‌طور اوباما در آستانه سفر به آفریقا و در جریان مصاحبه با خبرنگار بی.‌بی.‌‌سی اعلام کرد بودجه دفاعی شرکای ما در خلیج‌فارس 10 برابر بودجه دفاعی ایران است.

هدف از طرح این موضوع کالبدشکافی اتهامات چهارگانه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته است که براساس آن واشنگتن‌ایران را به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، کارشکنی در روند صلح خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند.

روسای جمهور آمریکا اعم از جمهوریخواه و دموکرات با این اتهامات چهارضلعی سعی کرده‌اند با دامن زدن به ایران‌هراسی چهره‌ای منفی از ایران در منطقه و جهان ترسیم کنند.

پیگیری این راهبرد در سطوح سیاسی و رسانه‌ای از سوی واشنگتن در حالی است که در پی جمع‌بندی مذاکرات وین و صدور بیانیه مشترک ایران و 1 + 5 و در دستورکار قرار گرفتن متن هسته‌ای در مراجع تصمیم‌گیری ایران و آمریکا و در نتیجه حاکم شدن فضای بحث و جدل میان مقامات آمریکایی با یکدیگر، افکار عمومی دنیا اعترافات ناخواسته‌ای را از زبان آنها شاهد است.

در واقع مقامات آمریکا و اسرائیل‌ سال‌هاست ایران را به نظامیگری و برهم زدن نظم خاورمیانه متهم می‌کنند اما اکنون با اعلام بودجه 160 میلیارد دلاری نظامی دوستان آمریکا در منطقه که بزرگ‌ترین خریداران سلاح‌های مرگبار از آمریکا و اروپا هستند، این سوال مطرح است که آیا ریشه‌های اصلی ناامنی منطقه و تشکیل و تقویت گروه‌های تروریستی با این سلاح‌ها به سیاست‌های غلط آمریکا و دوستان منطقه‌ای‌اش باز نمی‌گردد؟ تردیدی نیست که بخشی از سلاح های انباشته شده در زرادخانه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در اختیار گروه‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده، احرار الشام، الشباب، النصره و بوکوحرام قرار می‌گیرد.

گروه‌هایی که به هیچ یک از اصول انساندوستانه پایبند نبوده و کشورهای سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و نیجریه را به نمایشگاه جنایات جنگی، جنایت علیه صلح و نسل‌کشی تبدیل کرده‌اند.

اما این همه ماجرا نیست چرا که کشورهای خریدار تسلیحات خود نیز دست به کار شده، دست به اقدمات تجاوزکارانه زده‌اند.

اکنون بیش از 100 روز است عربستان و امارات با انواع سلاح‌های مدرن خریداری شده از آمریکا و فرانسه و انگلیس مردم بی‌گناه یمن را قتل عام می‌کنند.

به این ترتیب ریشه اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه و تولید و تکثیر گروه‌های تروریستی به همین خرید بیمارگونه سلاح از آمریکا و اروپا بازمی‌گردد، اما در سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که به اعتراف رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا بودجه دفاعی‌اش 15 میلیارد دلار است.

کشوری با جمعیت 80 میلیونی که به استناد شواهد تاریخی در 200 سال اخیر هیچ گاه دست به ماجراجویی نزده همواره از پیشگامان صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی بوده است حتی در موضوع فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز نیز به‌‌رغم جنجال‌آفرینی‌ها و تبلیغات سوء، همواره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که فعالیت هسته‌ای ایران دچار انحراف نشده است.

اکنون نیز با تلاش طرفین برای تبدیل جمع‌بندی مذاکرات به توافق، به نظر می‌رسد جهانیان بیش از هر زمانی به قدرت منطق و حقانیت ایران اسلامی پی برده، دریافته‌اند تهران برخلاف آدرس غلط غربی‌ها و برخی دوستان منطقه‌ای آنها، نه‌تنها همواره دنبال عادی‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی بوده که از پیشگامان مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود.

به این ترتیب با دقت در اعترافات ناخواسته اوباما و جان کری می‌توان نتیجه گرفت بودجه 160 میلیارد دلاری نظامی دوستان آمریکا در خلیج فارس بودجه دفاعی نیست بلکه تبدیل به بودجه تجاوزگری و حمایت از تروریسم شده که خاورمیانه را دچار آشوب و بی‌ثباتی کرده است.

آشوب و جنایاتی که هزینه آن را مردم مظلوم یمن، عراق و سوریه می‌پردازند و سود آن به جیب کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا و اروپا سرازیر می‌شود و این همه یعنی حداقل نزد افکارعمومی منطقه و وجدان‌های بیدار جهان پروژه ایران هراسی از سکه افتاده و خریداری ندارد لذا دوران اتهامات چهارضلعی به ایران سپری شده و معماران عملیات روانی ‌باید به‌دنبال آدرس اصلی بروند.

آدرسی که یافتن آن دشوار نیست؛ چرا که عربستان و اسرائیل رسما هم از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و هم از بی‌ثباتی خاورمیانه ابایی ندارند.

هر دو ناقض حقوق بشر بوده، یکی دارای سلاح‌های هسته‌ای است و دیگری نیز به در و دیوار می‌زند تا آن را تهیه کند که این هم بر کسی پوشیده نیست.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها