یکی از مسائلی که روند بهبود افراد را هنگام بیماری تحت تاثیر قرار می‌دهد روحیه افراد است. برخی بیماری‌ها به محض اتفاق افتادن فرد را دچار وحشت می‌کنند و با این که نتایج آزمایش‌های پزشکی حاکی از بهبود یافتن بیماری است، اما فرد مبتلا احساس ناامیدی می‌کند و ممکن است دچار استرس بیش از حد و ناراحتی و ناامیدی شود. یکی از این اتفاقات، فلج عصب هفتم صورت یا بلزپالسی است که در این اختلال، صورت فرد به صورت نیمه یا گاهی به صورت کامل فلج می‌شود و از خفیف تا شدید ادامه پیدا می‌کند و فرد ابتدا تصور می‌کند سکته کرده است.
کد خبر: ۸۱۸۷۸۹

این ناهنجاری در سنین مختلف رخ می‌دهد و درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی و روانشناختی نیاز دارد. براساس شدت بیماری فرد ممکن است روحیه خود را ببازد و با توجه به این که طول مدت درمان از سه هفته تا یک سال متغیر است، اولین تمرین برای فرد صبوری و پذیرش شرایط موجود است. به دلیل نداشتن تقارن یا حتی بسته نشدن پلک و کج شدن دهان، فرد ممکن است به صورت وسواس گونه جلوی آینه بایستد یا حتی از نگاه کردن به صورت خود اجتناب کند.

پژوهش‌ها حاکی است، نداشتن استرس در روند بهبود بیماری تاثیر مستقیم دارد و هرچه فرد ناامیدتر و افسرده‌تر باشد، بدن و عصب دیرتر بهبود می‌یابد. درصد بسیار زیادی از این افراد، سلامت خود را با گذشت زمان به طور کامل به دست می‌آورند و با توجه به‌شدت آسیب، ممکن است فرد درصدی از کارکرد ضعیف عصب را مادام‌العمر همراه داشته باشد. برای ارتقای روحیه و کاهش استرس و افزایش اعتماد به‌نفس این افراد لازم است علاوه بر درمان‌های پزشکی و پیراپزشکی از درمان‌های حمایتی نیز استفاده شود و بخصوص اطرافیان می‌توانند روی بیمار تاثیر زیادی بگذارند. برای درمان از شناسایی گام به گام افکار منفی و مقابله با آن بهره بگیرید:

ـ نوشتن ترس‌ها و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت صورت خود دارید.

ـ ثبت احساس خود وقتی این افکار از ذهنتان می‌گذرد.

ـ ثبت رفتارهایی که از خود بروز می‌دهید.

ـ تهیه فهرست افکار مطلوب برای جایگزین کردن باافکار نامطلوب.

این موارد نیز اثربخش است:

ـ تقویت روابط اجتماعی و گفت‌وگو با دوستان بدون ترس از تمسخر یا این که مورد پذیرش آنها قرار نگیرید.

ـ تهیه فهرست فعالیت‌های لذتبخش و برنامه‌ریزی برای انجام دادن آنها.

ـ تعریف شکست و موفقیت و نوشتن درصد موفقیت‌هایی که در زندگی داشته‌اید.

ـ نوشتن اهداف کوتاه‌مدت جدید و اقدام به انجام آنها.

ـ نوشتن نکات مثبت و توانایی‌هایی که دارید و مرور هر روزه آنها.

ـ استفاده از تمرینات تنفسی و انجام فعالیت ورزشی.

ـ فکر کردن به نهایت مشکل و این که چنانچه این مساله برطرف نشود، چگونه می‌توانید برای زندگی با وضعیت جدید برنامه‌ریزی کنید. (طرح و برنامه خود را روی آینه اتاق خود بچسبانید)

دکتر مهرنوش دارینی

روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها