jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۸۱۸۷۸۹ ۳۱ تير ۱۳۹۴  |  ۰۰:۰۱

یکی از مسائلی که روند بهبود افراد را هنگام بیماری تحت تاثیر قرار می‌دهد روحیه افراد است. برخی بیماری‌ها به محض اتفاق افتادن فرد را دچار وحشت می‌کنند و با این که نتایج آزمایش‌های پزشکی حاکی از بهبود یافتن بیماری است، اما فرد مبتلا احساس ناامیدی می‌کند و ممکن است دچار استرس بیش از حد و ناراحتی و ناامیدی شود. یکی از این اتفاقات، فلج عصب هفتم صورت یا بلزپالسی است که در این اختلال، صورت فرد به صورت نیمه یا گاهی به صورت کامل فلج می‌شود و از خفیف تا شدید ادامه پیدا می‌کند و فرد ابتدا تصور می‌کند سکته کرده است.

این ناهنجاری در سنین مختلف رخ می‌دهد و درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی و روانشناختی نیاز دارد. براساس شدت بیماری فرد ممکن است روحیه خود را ببازد و با توجه به این که طول مدت درمان از سه هفته تا یک سال متغیر است، اولین تمرین برای فرد صبوری و پذیرش شرایط موجود است. به دلیل نداشتن تقارن یا حتی بسته نشدن پلک و کج شدن دهان، فرد ممکن است به صورت وسواس گونه جلوی آینه بایستد یا حتی از نگاه کردن به صورت خود اجتناب کند.

پژوهش‌ها حاکی است، نداشتن استرس در روند بهبود بیماری تاثیر مستقیم دارد و هرچه فرد ناامیدتر و افسرده‌تر باشد، بدن و عصب دیرتر بهبود می‌یابد. درصد بسیار زیادی از این افراد، سلامت خود را با گذشت زمان به طور کامل به دست می‌آورند و با توجه به‌شدت آسیب، ممکن است فرد درصدی از کارکرد ضعیف عصب را مادام‌العمر همراه داشته باشد. برای ارتقای روحیه و کاهش استرس و افزایش اعتماد به‌نفس این افراد لازم است علاوه بر درمان‌های پزشکی و پیراپزشکی از درمان‌های حمایتی نیز استفاده شود و بخصوص اطرافیان می‌توانند روی بیمار تاثیر زیادی بگذارند. برای درمان از شناسایی گام به گام افکار منفی و مقابله با آن بهره بگیرید:

ـ نوشتن ترس‌ها و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت صورت خود دارید.

ـ ثبت احساس خود وقتی این افکار از ذهنتان می‌گذرد.

ـ ثبت رفتارهایی که از خود بروز می‌دهید.

ـ تهیه فهرست افکار مطلوب برای جایگزین کردن باافکار نامطلوب.

این موارد نیز اثربخش است:

ـ تقویت روابط اجتماعی و گفت‌وگو با دوستان بدون ترس از تمسخر یا این که مورد پذیرش آنها قرار نگیرید.

ـ تهیه فهرست فعالیت‌های لذتبخش و برنامه‌ریزی برای انجام دادن آنها.

ـ تعریف شکست و موفقیت و نوشتن درصد موفقیت‌هایی که در زندگی داشته‌اید.

ـ نوشتن اهداف کوتاه‌مدت جدید و اقدام به انجام آنها.

ـ نوشتن نکات مثبت و توانایی‌هایی که دارید و مرور هر روزه آنها.

ـ استفاده از تمرینات تنفسی و انجام فعالیت ورزشی.

ـ فکر کردن به نهایت مشکل و این که چنانچه این مساله برطرف نشود، چگونه می‌توانید برای زندگی با وضعیت جدید برنامه‌ریزی کنید. (طرح و برنامه خود را روی آینه اتاق خود بچسبانید)

دکتر مهرنوش دارینی

روان‌شناس و مشاور

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

آتش خشم در ایالات متحده

آتش خشم در ایالات متحده

به دنبال قتل جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس آمریکا بوسیله پلیس، بار دیگر آتش زیر خاکستر اعتراضات علیه خشونت و نژاد پرستی در ایالات متحده سربرآورد و چندین ایالت آمریکا را در برگرفت. این رخداد در شرایطی که تنها چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده شرایط پیروزی مجدد دونالد ترامپ را تحت تاثیر قرار داد.

اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

دین اسلام، حقوقی را برای انسان قرار داده است که در این خصوص تفاوتی میان زن و مرد به عنوان دو فرد وجود ندارد و حقوق مشترک زنان و مردان در جامعه اسلامی تلقی می‌شود.

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

این روزها هجمه‌های همه جانبه‌ای از سوی آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی به محور مقاومت و حزب ا... لبنان وارد می‌شود.

تعامل کارساز قوا

تعامل کارساز قوا

قوه مجریه، قضاییه و مقننه، سه بازوی کارآمدی نظام در پاسخگویی به مطالبات حقیقی مردم و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب‌ هستند و همگرایی سه‌ قوه در اجرای این سیاست‌ها الزامی است.

گفتگو

بیشتر
بازیگری نمی‌ایستد

گفت‌گو با پرستو گلستانی به مناسبت تولدش و همه خاطراتی که این سال‌ها برای ما ساخته است

بازیگری نمی‌ایستد

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر