نگرانی چهار ماهه شالیکاران مازندرانی از کم‌آبی و خشکسالی و کابوس گاه و بیگاه آنان درباره احتمال خشکیدن شالیزارها و از بین رفتن زحمات شبانه‌روزی، با طلایی شدن خوشه‌های شالی در مناطق مختلف به روزهای پایانی نزدیک شده است.
کد خبر: ۸۱۷۱۶۲

براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نخستین برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای این استان فردا با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیین نمادین برداشت اولین خوشه‌های رسیده شالی در مازندران در 5/1 هکتار از شالیزارهای روستای اسبوکلای شهرستان فریدونکنار برگزار می‌شود. همزمان با این آیین، برداشت برنج در دیگر نقاط استان نیز آغاز می‌شود.

کشاورزان شالیکار مازندران امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های کاری خود را به خاطر کاهش شدید بارندگی و به‌دنبال آن کم شدن آبدهی رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها تجربه کردند.

براساس اعلام هواشناسی، میزان بارندگی در مازندران در سال زراعی جاری دست‌کم 45 درصد نسبت به میانگین مدت مشابه سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم حاکی از کاهش 40 درصدی میزان آبدهی رودخانه‌های استان در فصل بهار امسال است.

گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم نشان می‌دهد، بیشترین میزان کاهش آبدهی تا حدود 75 درصد مربوط به رودخانه‌های تجن و نکا در مرکز و شرق استان بوده و رودخانه‌های هراز و بابلرود نیز با کاهش آبدهی 30درصدی مواجه بودند.

سدهای استان نیز براساس همین گزارش با کاهش 62 میلیون مترمکعب ذخیره نسبت به مدت مشابه سال پیش مواجه شدند. باوجود اتخاذ تدابیر مختلف برای کاهش پیامدهای کم‌آبی و تلاش شبانه‌روزی کشاورزان برای رساندن آب به ریشه‌های شالی، نیش خشکسالی آثارش را بر بدن نحیف شالیزارهای مازندران بر جا گذاشت.

براساس تازه‌ترین گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بیش از 700 هکتار از شالیزارهای کشت شده استان به علت اثرگذاری عمیق خشکسالی و احیاناپذیری، رها شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها