موسسه رتبه‌بندی آمریکایی فیچ طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران ظرفیت بلندمدتی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز جهان را در اختیار دارد اما این قابلیت به علت هزینه بالا و پیچیدگی پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی حداقل پنج سال زمان می‌برد.
کد خبر: ۸۱۶۰۷۴

به گزارش فارس، موسسه رتبه‌بندی فیچ، یکی از سه موسسه رتبه‌بندی معتبر جهان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، به لطف ذخایر 34 تریلیون مترمکعبی گاز طبیعی ایران که 18 درصد کل ذخایر جهان را تشکیل می‌دهد، این کشور برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولید‌کننده گاز در جهان، دارای پتانسیل‌ بلندمدتی است.

این موسسه آمریکایی متذکر شد: اما حتی اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شود، حداقل پنج سال زمان خواهد برد تا این کشور تولید خود را افزایش دهد و خط لوله‌های لازم برای صادرات را احداث کند و به یک صادرکننده بزرگ گاز تبدیل شود. هزینه بالا و پیچیدگی پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی به این معناست که صادرات قابل توجه ال‌ان‌جی، یک دهه یا بیشتر زمان می‌برد تا عملی شود. این موسسه آمریکایی در ادامه بیانیه خود آورده است: ما متوجه هستیم که به علت تحریم‌های بین‌المللی این پروژه و دیگر پروژه‌های با هدف صادرات، با تاخیرهای قابل توجه روبه‌رو شده‌اند چراکه اکثر شرکت‌های نفتی خارجی روابط تجاری خود را با ایران متوقف کرده‌اند. فیچ افزود: ایران در نظر دارد تا چند خط لوله صادرات گاز احداث کند که معطل برداشته شدن تحریم‌هاست. به عنوان مثال، خط لوله IGAT-9 با ظرفیت انتقال سالانه 35 میلیارد مترمکعب گاز است که ایران در نظر دارد از آن برای انتقال گاز از پارس جنوبی به اروپا از طریق ترکیه استفاده کند. درحال حاضر، هیچ خط لوله ترانزیتی در ترکیه برای انتقال گاز به بازارهای اروپایی وجود ندارد. تنها خط لوله تحت احداث در ترکیه، خط لوله ترانس آناتولین نچرال گس است که تا سال 2019 تکمیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها