کردستان یکی از استان‌های غنی کشور در حوزه معدن بوده که با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت قزاقستانی، قرار است در آینده‌ای نزدیک معدن طلای ساریگونی قروه استان به مرحله بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۸۱۴۹۰۴

معدن طلای ساریگونی قروه ـ که یکی از ظرفیت‌های مهم معدنی در کردستان است ـ سال‌ها به دلیل نبود سرمایه‌گذار مورد بهره‌برداری قرار نگرفت تا این که بالاخره چندی پیش یک شرکت قزاق در این منطقه سرمایه‌گذاری کرد و قرار است در آینده نزدیک کار بهره‌برداری از آن آغاز شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شرایط معدن طلای ساریگونی قروه گفت: معدن طلای ساریگونی شهرستان قروه یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان کردستان است و بهره‌برداری کامل از آن در مهر ماه می‌تواند در روند توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد.

محمد دره‌وزمی افزود: براساس قولی که از سوی مجری طرح داده شده بود، قرار بود عملیات اجرایی آن اواخر خرداد ماه پایان یابد و کار بهره‌‌برداری معدن از اول تیرماه آغاز شود؛ اما به دلیل برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده این مهم به تاخیر افتاده است. دره‌وزمی یادآور شد: ذخیره قطعی طلای خالص شناخته شده در استان ۳۷ تن و ذخیره قطعی شناخته شده در کل کشور ۳۴۰ تن است که ذخایر کردستان بیش از ۱۰ درصد ذخیره قطعی طلای ایران را شامل می‌شود.

وی افزود: کارهای بهره‌‌برداری از معدن طلای ساریگونی قروه در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار با شتاب و جدیت خاصی از طرف دو کشور ایران و قزاقستان در حال پیگیری است.

پیمانکار ایرانی طرح طلای ساریگونی قروه نیز با اشاره به این مطلب که این طرح به صورت مشترک میان ایران و قزاقستان انجام می‌شود، گفت: اکنون تعداد زیادی از بخش‌های این معدن فعال است و چند بخش دیگر آن نیز تا مهر ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

محمد فاضلی افزود:در مجموع ذخیره معدن 5/14 میلیون تن سنگ طلاست که در هر تن 024/1 گرم طلا استحصال می‌شود و ماهانه می‌توانیم ۴۵۰ هزار تن از این معدن سنگ طلا استخراج داشته باشیم.

پیمانکار ایرانی طرح طلای ساریگونی قروه ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است تا آخر امسال یک تن طلا، سال آینده دو تن طلا و دو سال دیگر نیز چهار تن طلا از این معدن استخراج شود.

فاضلی بیان کرد: متاسفانه کارخانه به دلیل تحریم‌ها و کمبود تجهیزات دو ماه تعطیل بود و با رایزنی‌های صورت گرفته در حال حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت به کار خود ادامه می‌دهد و تا مهر ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری روی این پروژه به صورت مشترک است و ۷۰ درصد قزاق‌ها و ۳۰ درصد طرف ایرانی تعهد داشته‌اند که تاکنون ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و برای اتمام کار نیز ۱۵ میلیون دلار دیگر نیاز است.

مارات دال دانوف ، پیمانکار قزاق پروژه طلای ساریگونی قروه نیز درخصوص این معدن عنوان کرد: اگر به ظرفیت ۴۰۰ تن سنگ طلا در معدن ساریگونی برسیم، این معدن اولین معدنی است که در ایران این ظرفیت بهره‌برداری را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها