حوادث بین الملل؛ خطای پزشکی

خطای پزشکی کودکی را تا پای مرگ کشاند

زن جوان زمانی که مجبور به عمل سقط جنین شد، تصور نمی‌کرد با سهل‌انگاری پزشک زنان، رحم خود را برای همیشه از دست بدهد.
کد خبر: ۸۱۴۳۱۷
خداحافظی با مادر شدن به دلیل سهل‌انگاری پزشک

به گزارش جام‌جم، زمستان سال گذشته مردی با حضور در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان چابهار از خانم دکتری به اتهام خطای پزشکی شکایت کرد.

وی به بازپرس پرونده گفت: آبان سال 93 همسرم باردار شد. زمانی که جنین 18 هفته‌اش بود، همسرم برای غربالگری به مرکز درمانی رفت که پس از چند آزمایش پزشکان نظر دادند فرزندمان روی خط مونگولیسم است و اگر به دنیا بیاید، هنگام زایمان جان مادر به خطر می‌افتد و بهتر است جنین سقط شود.

شاکی خاطر نشان کرد: چون نظر پزشکان دیگر هم سقط جنین بود، برخلاف میل باطنی‌مان تصمیم به این کار گرفتیم. ابتدا به پزشک معالج همسرم مراجعه کردیم اما او به‌دلیل ماموریت کاری حضور نداشت و بناچار نزد پزشک دیگری در تنها بیمارستان شهرمان رفتیم. خانم دکتر گفت باید برای سقط جنین از پزشکی قانونی برگه‌ای بگیریم. در این مرحله پس از چند مرتبه مراجعه به پزشکی قانونی، دو متخصص زنان و یک متخصص اطفال نیز نظر دادند جنین باید سقط شود. ما هم این مدرک را به بیمارستان ارائه کردیم و همسرم بعد از عمل از بیمارستان ترخیص شد.

وی افزود: اما 12 روز بعد حال همسرم بد و دوباره در بیمارستان بستری شد.

برای این که علت بد حالی همسرم مشخص شود، او چندبار آزمایش و سونوگرافی انجام داد اما خانم دکتر بدرستی نتوانست علت این وضعیت بعد از عمل را تشخیص دهد. تصمیم گرفتم همسرم را نزد متخصص دیگری در تهران ببرم. همسرم چند روزی در یک بیمارستان خصوصی و بعد در بیمارستان دولتی در تهران بستری شد. سرانجام پس از آزمایش‌های تخصصی معلوم شد، بقایای جفت در رحم همسرم جا مانده و باید او تحت عمل جراحی قرار گرفته و رحم وی برداشته شود. در غیر این صورت ممکن است جان خود را از دست بدهد.

شاکی گفت: با موافقت همسرم عمل جراحی انجام شد اما او دیگر نمی‌تواند دوباره بچه‌دار شود. شاید اگر پزشک اولی که همسرم را عمل کرده بود، دقت بیشتری به خرج می‌داد، این حادثه تلخ برای همسرم رخ نمی‌داد. در این ارتباط پرونده‌ای تشکیل و به دادسرای جرایم پزشکی در سازمان نظام پزشکی شهرستان چابهار ارسال شد. در این مرحله از تحقیقات خانم دکتر به دادسرای جرایم پزشکی احضار شد و در دفاع از خود گفت آنچه برای سلامت و نجات جان بیمارش لازم بوده، انجام داده و گمان نمی‌کرده همسر شاکی دچار مشکل شود و قدرت باروری‌اش را از دست بدهد.

در ادامه خطای پزشکی خانم دکتر مشخص و پرونده اتهامی وی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. با گذشت پنج ماه از وقوع این حادثه جلسه هیات بدوی انتظامی در سازمان نظام پزشکی شهرستان چابهار با حضور طرفین پرونده و ده نفر از اعضای هیات بدوی انتظامی تشکیل و چند روز پیش رای این پرونده صادر شد.

در این رای آمده است، نظر به این که سن حاملگی همسر شاکی 18 هفته بوده و اقدام درمانی ابتدایی برای خروج جنین منطبق با اصول علمی نبوده و باعث آسیب جسمی شده و پزشک معالج در مراجعات بعدی بیمار با توجه به جواب سونوگرافی، به درمان مناسب اقدام نکرده، پزشک معالج به‌دلیل سهل‌انگاری در حادثه پیش آمده به میزان 45 درصد مقصر شناخته شده و طبق بند «هـ» تبصره یک ماده 28 فصل ششم قانون نظام پزشکی ایران به محرومیت اشتغال به حرفه پزشکی به مدت سه ماه در کل کشور محکوم می‌شود و این رای تا 20 روز قابل اعتراض در هیات تجدید نظر استان است.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان چابهار نیز در این باره به جام‌جم گفت: در این پرونده عمل سقط جنین با رضایت همسر بیمار انجام شده بود. خانم پزشک طبق گفته خودش تمام تلاشش را به کار بسته تا بیمار دچار حادثه نشود.

این خانواده فقط از پزشک اول که کورتاژ را انجام داده بود شکایت کرده و از پزشک دوم به‌دلیل عمل برداشتن رحم شکایتی نکرده‌اند. با توجه به این که بیمار و همسرش از پزشک اول شکایت کردند، طبق قانون به این پرونده رسیدگی و رای صادر شد.

دکتر بهادر فرقانی خاطرنشان کرد: در سازمان نظام پزشکی اگر مشخص شود سهل‌انگاری پزشک باعث صدماتی جبران‌ناپذیر به بیمار شده، با جدیت با پزشک سهل‌انگار برخورد می‌شود.

سهل‌انگاری پزشک زندگی‌‌مان را نابود کرد

امیرحسین، شوهر این زن بیمار به جام‌جم گفت: شاید اگر پزشک معالج همسرم در همان روزهای اولیه بعد از عمل جراحی تشخیص درستی می‌داد، اکنون این حادثه تلخ برای همسرم رخ نمی‌داد که در سن جوانی دیگر نتواند فرزندی به دنیا بیاورد. این حادثه ضربه روحی شدیدی به من و همسرم وارد کرد و زندگی‌مان نابود شده است.

وی خاطرنشان کرد: من یک کارمند هستم و مجبور شدم هزینه‌های مالی بسیاری را برای درمان همسرم متقبل شوم که بخشی از آن را وام و قرض گرفتم که هنوز نتوانسته‌ام به‌طور کامل بدهی‌هایم را بپردازم. همسرم نیز دچار افسردگی شده است. این مجازات آیا برای بلایی که سر همسرم آمده کافی است؟ به نظر می‌رسد این حکم بازدارندگی نداشته باشد. همسر من برای همیشه باید حس مادر شدن را فراموش کند اما پزشک سهل‌انگار تنها به 3 ماه محرومیت از حرفه‌ پزشکی محکوم شود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
سهل انگاری كدومه ؟ بگو نابودی یك خانواده . وقتی علم مدركی شود و تخصص فراموش گردد امید خیلیها نا امید میشود
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
همش سه ماه؟؟؟ زندگی مردم رو به باد داده همش سه ماه؟؟
صدف
Germany
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
چه مجازات بازدارنده ای!
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
3ماه؟

3ماه به اندازه 1سفر میشه واسه دكتره بره خوش گذرونی
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
واقعا چه حكم سنگینی بهش دادن!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
باید كلا از طبابت تا آخر عمرش محروم شود.باز هم كمه.باز هم كمه.باز هم كمه.
لا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
حكمش این است كه رحم خانم دكتر را بردارن
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
وای پولی كه اینا میگیرن كمر آدم میشكنه حتما بازم عمل داشته كه كارش رو با دقت انجام نداده واسه اینا پول مهمه نه ...
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
خوب باید زود برگرده سر همین شغلش !! خوب زحمت میكشه خوب.......
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
رفتم بیمارستان هیچكس رسیدگی نكرد ومن همون روز سقط كردم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
سه ماه،زندگی یه زن و شوهر و خراب كرده، سه ماه، حتما یه وكیل خوب گرفته پول زیادیم بهش داده ...
احمد
Canada
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
فقط سه ماه بره اروپا استراحت كنه.حكم از این بهتر.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
۰
۰
واقعا این رو میشه عدالت ؟! ... فقط سه ماه محرومیت ؟؟ واقعا خسته نباشید باید گفت به این دستگاه قضائی ، واقعا
نرم افزار موبایل
-
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
۰
۰
درواقع سه ماه مرخصی به خانوم دكتر داده شده تشریف ببرن استانبول یك آب و هوایی تازه كنن!!!عجب عدالت پزشكی داریم مااااااااا
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
۰
۰
لااقل اسمدكتر را افشا كنید تا با طرد شدن ازشغلش درس عبرتی برای دكترهای دیگرباشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها