با یحیی آل اسحاق‌، وزیر اسبق بازرگانی:

تحقق رشد 8 درصدی در گرو اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برنامه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به چرایی اجرا و ضرورت اقتصاد مقاومتی در کشور پرداخت و به موضوع دو جنگ دنیا که ده سال به طول کشید، اشاره و اظهار کرد: در نیمه دوم قرن بیستم سیاست کشورها بر این شد که در قالب پیمان‌های تجاری غنایم حاصل از دو جنگ جهانی را تقسیم کنند و پیمان گات و پس از آن سازمان تجارت جهانی محور اقتصاد باشد و هر کشوری خواست خارج از این قاعده مستثنا شود،او را تحریم کنند.
کد خبر: ۸۱۳۸۲۰

محمدباقر نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 36 بار طی سال‌های مختلف تحریم شدیم، شورای امنیت نیز با قطعنامه‌های مختلف تحریم‌های ظالمانه را اعمال کرده و یک نبرد تمام عیار اقتصادی بین ایران و قدرت‌های بزرگ ایجاد شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و پیشرفت و توسعه داشته تا برای جهان الگو باشیم. همه دانشگاه‌های دنیا این سیاست‌ها را تائید می‌کنند.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکیدبر این‌که اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود، یادآور شد: وزارت نفت در راستای این سیاست‌ها موفق شده صادرات محصولات خود را 5/23 درصد افزایش دهد و شش ردیف پالایشی پارس جنوبی و سه سکوی تولیدی راه‌اندازی شد و چهار ردیف فازهای پارس 15 و 16 و نیز سکوی دریایی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: تولید میعانات گازی به 446 هزار بشکه در روز رسیده و تکمیل خط 6 با اولویت صادرات انجام شده است همچنین تکمیل پالایشگاه میعانات ستاره خلیج‌فارس به 360 هزار بشکه رسیده و 2/8 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نوبخت با اشاره به این‌که 8 درصد تولیدات پتروشیمی افزایش یافته است به بخش کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: رشد تولیدات 6/6 درصد افزایش یافته که در بخش دام و طیور 9/4 درصد و شیلات 8/7 درصد رشد وجود دارد، وظیفه داریم کالاهای استراتژیک مانند گندم برای ماه‌های زیادی ذخیره کنیم که با سیاست تشویقی افزایش قیمت، دو میلیون تن گندم برای شش ماه وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو گفت: با تأسی از دستورات اقتصاد مقاومتی صادرات برق 6000 مگاوات در نیروگاه‌های برقی و 4000 مگاوات برق در ترکیه وجود داشته و همچنین 7610 میلیون مگاوات برق به کشورهای همسایه با وجود تحریم‌ها صادر شده و با این تنگناها کشور سرپاست و رشد مثبت اقتصادی در سایه رهنمودهای اقتصاد مقاومتی وجود داشته است.

به گفته نوبخت 117 درصد رشد ترانزیت دریایی، 61 درصد بخش راه‌آهن و در خشکی و جاده 3 درصد رشد مشاهده می‌شود همچنین 53 درصد تعداد پروازهایی که از آسمان ایران عبور می‌کند رشد وجود دارد که جزو برنامه‌های وزارت راه و ساختمان بوده است.

وی تأکید کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی 13 درصد و با احتساب آن 19 درصد رشد داشته و تفاوت آن را می‌توان در راستای اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد. علاوه بر آن رشد صنعت 3/2 درصد بوده و سهم ارزش تولیدات آن 6/13 میلیارد دلار بوده که هر چند این رشد کم است، اما با توجه به این‌که نمی‌توان پول نفت را به داخل آورد رشد را ادامه داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان این‌که 149 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت و معدن وجود داشته که این میزان 48 درصد بیشتر از گذشته است و با وجود همه سختی‌ها و تنگناها بعد از دو سال رشد منفی اکنون رشد 3 درصدی وجود دارد، اما به‌گونه‌ای نیست که سر سفره مردم بزودی خود را نشان دهد و برای افزایش رفاه و قدرت نیاز به رشد 8 درصدی است.

وی با اشاره به این‌که روند رشد از حالت منفی به مثبت رسیده است، گفت: در 9 ماهه سال 93 سرمایه‌گذاری 8/13 درصد رشد کرده و همچنین تورم از 40 به 15 درصد رسیده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها