فصل تابستان که حدودا 10 روزی از آن می‌گذرد، اوج مصرف برق است و از این رو هم شرکت برق و هم ما، خودمان و شما را به صرفه‌جویی در مصرف این کالای گرانبها و پرکاربرد دعوت می‌کنیم. ساده‌ترین راه هم این است که در ساعات پرمصرف یا همان پیک، از روشن کردن کالاهای پرمصرف مثل ماشین لباسشویی یا جاروبرقی خودداری کنیم. حالا که حرف از برق و مصرف آن است، تصمیم گرفتیم ستون شگفتی آماری این هفته را به مصرف برق در کشورهای جهان اختصاص دهیم. آماری که در اینجا مبنای گزارش ماست به نقل از World Fact Book نقل می‌شود و در مورد اکثر کشورها مربوط به بعد از سال 2010 است.
کد خبر: ۸۱۳۵۹۸

چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق در جهان است. مر دم این کشور چهار میلیارد و 831 میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. این میزان به اندازه تولید دو میلیون و 350 هزار نیروگاه با ظرفیت نیروگاه شهید رجایی کشورمان است و به معنای روشن بودن 241 هزار و 550 میلیارد لامپ کم‌مصرف 20 وات در یک ساعت! بعد از چین، ایالات متحده با حدود یک میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق کمتر در جای دوم قرار دارد، اتحادیه اروپا باز هم یک میلیارد کیلووات ساعت از آمریکا کمتر مصرف می‌کند و در رده‌های چهارم تا دهم هم کشورهای روسیه، ژاپن، هند، آلمان، کانادا، برزیل و کره جنوبی قرار دارند. نکته جالب در کشورهای صدر جدول قرار داشتن آلمان و ژاپن و کره است که مساحت اندکی دارند و نشان می‌دهد حجم بالایی از برق را صنایع این کشورها استفاده می‌کنند.

اما در قعر جدول جزایر ماریانای شمالی با 48 هزار کیلووات ساعت قرار دارد و پس از آن نوار غزه که به دلیل شرایط بد اقتصادی و محاصره توسط صهیونیست‌ها فقر 202 هزار کیلووات ساعت مصرف برق دارد؛ یک‌دهم ظرفیت تولید نیروگاه شهید رجایی. نیووی، سنت هلن، جزایر فالکلند، مونتزرا، کیریباتی، نائورو، جزایر کوک و سنت پیر که همگی از کشورهای کوچک و جزایر اقیانوسی هستند در دیگر جایگاه‌های قعر این فهرست قرار گرفته‌اند.

اما وضعیت مصرف در کشورمان به چه صورت است؟ در کشورمان طبق آمار سال 2011، سالانه 185 میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود. از این جهت ایران در رده بیست و یکم جهان قرار گرفته است، اما در منطقه خاورمیانه دو کشور عربستان سعودی و ترکیه رده‌های ماقبل ایران را تسخیر کرده‎اند. جالب است بدانید کشورهایی چون هلند، مالزی و مصر هم در رده‎‌های بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها