وقتی یک شوخی با ناسزا و خشم پاسخ داده می‌شود

رشیدپور با فضای مجازی خداحافظی کرد

رضا رشیدپور مجری سابق تلویزیون و بازیگر سینما در یادداشتی به نقد سریال پایتخت 4 ساخته سیروس مقدم پرداخت،
کد خبر: ۸۱۰۸۸۷
انتقاد شدید رشیدپور از سریال «پایتخت4»
به گزارش جام جم سیما، متن این یادداشت بدین شرح است:
سریال پایتخت را همیشه دوست داشته ام و تماشا کرده ام . امسال هم منتظر بودم تا هنرنمایی محسن تنابنده‌ی عزیز به اتفاق دوستانش را ببینم .

قبول دارم که سه قسمت از یک مجموعه بیست و چند قسمتی محک مناسبی برای نقد نیست. اما سنت سال نکو و بهار را هم نباید از نظر دور داشت. راستش را بخواهید در این سه شب حجم باور نکردنی از بهم ریختگی دراماتیک و سر درگم بودن خط روایی بیش از اندازه متعجبم کرد .

البته شنیده بودم که گروه بدون حتی یک صفحه سناریو عازم شمال شده اند ولی باور نمی کردم . موضوع فقط نقص دراماتیک نیست . حتی بازیها هم دیگر روان نیستند . چفت و بست دیالوگ ها کاملا فشل است و هنرنمایی امیر معقولی در جادوی قاب و حرکت هم رنگ باخته . پایتخت در این سه قسمت تلاش کرده تا همه چیز باشد . از هجو سیاسی تا کمدی رو حوضی . از شوخی بر سر تقلب در انتخابات تا بازی با کلمات دو پهلو که یادآور برخی کمدی های ... است.

اما به گمان من از همه به هیچ رسیده است . مشتی هیچ با چندین فرسنگ پلانهای کشدار بی معنی . کارگردان اصرار می کند که ما تمام صحنه های رفتن و برگشتن ارسطو به قبرستان با موتور سیکلت را ببینیم ! آن هم در زمانی نزدیک به زمان واقعی ! آش آنقدر شور می شود که در پخش مجدد پلانهای یاد شده را حذف می کنند ... دلم می سوزد.

رشیدپور در ادامه خاطرنشان ساخت: ما استاد هدر دادن سرمایه هایمان شده ایم . یقینا محسن تنابنده و سیروس مقدم کارشان را خوب بلدند اما با یقین بیشتر می توان گفت که هرگز جادوگر نیستند و نمی توانند در زمانی کمتر از دو ماه خاطره سریالهای زنجیره ای موفق در جهان را تداعی کنند.

مثلا چه ایرادی داشت که این بندگان خدا از همان سال قبل کارشان را آغاز می کردند ؟! یعنی هیچ کس نمی دانست که سال نود و چهار هم ماه رمضان دارد ؟! حالا مجبوریم اصطحکاک چرخ دنده های خلاقیت و محدودیت را با انواع شوینده های «تاژ» لیز کنیم تا بلکه از صدقه سر اسپانسر عزیز مخارج سرمایه سوزی مان تامین شود!

البته من هنوز دوست دارم که به جمع بچه های هنرمند پایتخت امیدوار بمانم . به قول آن بنده خدای عزیزی که می گفت من دلواپس نیستم ، امیدوارم!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۱
۰
اقای رشیدپورخواهشاایرادنگیرید..مردم به پایتخت خوش اندودرحاشیه...كه هردوشون پرازانتقادهای شمامنتقدانه
حامد
United States
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۱
۰
جدیدا همه انتقاد میكنن فك میكنن هر كی انتقاد كنه ادم بزرگیه اون از درحاشیه .الانم نوبته ماه عسلو وپایتخته
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
با سلام. آقای رشید پور ، شما بهتر به فكر برنامه بی محتواتون تو شبكه نسیم به نام عینك باشید. خدا را شكر حداقل <<شكر آباد>>و <<خندوانه>>در شبكه نسیم اومدند و گرنه من با دیدن برنامه شما تا آخر عمر شبكه نسیم را نگاه نمی كردم خیال كردید مهران مدیری هستی؟!
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۱
پایتخت 4 واقعا ... شده اصلا اون لذت گذشته رو نداره.....
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
شوخی بر سر انتخابات باعث دل درد رشید پور شده
فریبرز
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
یك نفر انتقاد كرده انتقادی كه از دیدگاه یك هنرمند كرده و شاید صحیح هم باشه شاید هم نباشه ولی دوستان چه جبهه ای گرفتن انگار در مورد ........ انتقاد شده .
كمی جنبه داشته باشید به هر حال نظر شخصی هست مثل شما ها كه نظر شخصی تون رو گفتید .
احساس و بی منطقی های زود گذر را دور بریزید .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
كسی باید هنری را نقد كند كه خودش اگر 100 نباشد زیر 10 هم نباشد . مثلا در سریال كاملا آبكی عینك آفتابی مثلا از یكپارچگی دیالوگ برخوردار بود. چند هنر جوی لوس با ادا و اطوار به زور می خواستند هنرنمایی كنن
اگه من جات بودم بجای اینكه به سریال دیگران سرك بكشم و نقد بنویسم می رفتم یه بار دیگه این 3 ریال رو یه بار می دیدم و نقاط ضعف را پیدا می كردم
آره دادش جون آره - دنیا حساب و كتاب داره
یك ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۰
چرا اینقدر بیت المال و وقت مردم را برای این سریال بی كیفیت مصرف می كنید چون عده ای گفتند خوبه باید همینطوری بدون محتوا ادامه پیدا كنه ؟؟؟دیگه بسه !!تمامش كنید.حالمون ازش بهم میخوره.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۱
منم با ایشون موافقم.اخه این چه سریال بی محتوایی
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
سطح توقع مردم پایین اومده از بس برنامه های نازل دیدن .نمیشه بهشون خرده گرفت .به فرض من كه حاضر نیستم به جای سرنوشت یك مبارز بشینم ماه عسل ببینم .
رضا موحد از گنبد كاووس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۰
۰
سلام سه مورد جهت نقدپایتخت4:
1-باتوجه به اصل وبنیان سریال براساس سری های قبل كه ازگنبدوبارگاه شروع شد نشان دادن بدن لخت در غسالخانه و عدم رعایت موازین شرعی مورد انتقاداست.2-درغسالخانه برای شستن سرسری وبه قول خودشون گربه شوركردن استفاده ازصابون گلنارراپیشنهادمیكنندكه یك تبلیغ منفی برای صابون گلنارتلقی می شود كه می تواندجای اعتراض آن شركت را بازكند .
3-كتك كاری آن پیرمردتوسط ارسطو درجلسه ای كه می خواستندلباس عزا راازتنش درآورندودست بلندكردن روی بزرگترآن هم بزرگتردلسوزوازهمه مهمتردریك محفل خانوادگی بسیارغیراخلاقی وضدتربیتی می باشد.باتشكر موحد معلم از گنبد كاووس منتظر پاسختان هستم التماس دعا
سجاد باقری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
سلام ببینید آقای رشیدپور این سریال هرچقدرم بی محتوا و معنی باشه از برنامه خودتون همون عینك آفتابی بهتره كه فقط توش مطالب بی محتوا تحویل ملت میدادی.این سریال دكور و لوكیشنش واسه مردم عادی هستش همینم جذابش كرده.نه مث عینك آفتابی كه اصلا معلوم نبود منظورش چی بود فقط بودجه به شما دادن....
سپیده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
۰
۰
باسلام وعرض خسته نباشید از سریال پایتخت ۴ چرا از بازیگران چینی استفاده میكنید كم از چین كشیدیم بازیگر نداریم تا قسمت دوازدهم عالی پیشرفت چوچانگ رو چرا اوردید ؟ ببریدش دوسش ندارم
نگین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۱
واقعا با این نوشته موافقم....با كمی دقت در این فیلم می توان به طور واضح دید كه تمام مردهایی كه در این فیلم ایفای نقش می كنند بیكارند از جمله نقی كه خود تا لنگ ظهر می خوابد و خانومش صبح زود به سركار می رود،چرا باید چنین آموزش های نادرستی به مردم داده شود؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۱
آقای مقدم...آقای تنابنده بس هست دیگه برادر....كركره این سریال بی محتوا را بكش پایین آقایان به اصطلاح فرهنگی...ای بابا....
زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
۰
۰
كاش برای نقد سریال اجازه میدادید تعداد قسمت های بیشتری از ان پخش شود. شاید قسمت های اول كمی از هم گسیختگی داشت ولی بسرعت به كیفیتی كه از سری های قبلی مجموعه دیده بودیم رسید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها