نمایش چند تئاتر و فیلم جدید پرستاره، شب‌های ماه رمضان را در تماشاخانه‌ها و سالن‌ها تماشایی تر کرده است

از افطارِ تئاتر تا سحری سینما

اگرچه یخ طرح ویژه افطار تا سحر که به سینماهای کشوراختصاص دارد، هنوز به طور کامل در این تابستانِ داغ، آب نشده است اما به نظر می‌رسد با ادامه نمایش موفق فیلم «نهنگ عنبر» و سپس اکران چند فیلم دیدنی در پایان این هفته، شاهد استقبال بیشتر مردم باشیم. ضمن این‌که با اجرای چند نمایش پرستاره در تهران، سالن‌های تئاتر هم با موافقت و همراهی مدیران فرهنگی و اماکن به نوعی با طرحی شبیه افطار تا سحر، در شب‌های ماه رمضان، میزبان مردم هستند.
کد خبر: ۸۱۰۰۹۵

به گزارش جامجم، با اینکه شبهای ماه رمضان در همین شروع کار به طور دربست دراختیار تلویزیون و برنامههای مناسبتی و ترکیبی پربینندهای چون «ماه عسل» و «خندوانه» و سریالهای «پایتخت4»، «دردسرهای عظیم2» و «گاهی به پشت سرنگاه کن» و البته پخش مستقیم مسابقات لیگ جهانی والیبال و بازیهای غرورآفرین آنها بوده است، اما مدیومهای تئاتر و سینما هم امیدوارند در روزهای آتی، روند موفقیت آمیزی را آغاز کنند و تماشاگران زیادی را به سالن های نمایشی بکشانند.

خوشبختانه امسال هم امکان اجرای طرح افطار تا سحر برای سینما فراهم شده و سینماداران سراسر کشور میتوانند تا زمانی که تماشاگر داشته باشند و فیلمهایشان با استقبال مواجه شود، به نمایش فیلم بپردازند. به دلایلی مشخص همچون کیفیت سالنها و امنیت محدوده آنها، پردیسهای سینمایی با استقبال بیشتری از سوی خانوادهها روبهرو میشوند و مردم با اطمینان و فراغ بال بیشتری به تماشای فیلم در مجموعههای تازه ساخت و با کیفیت مینشینند.

اما از فیلمهایی که این روزها روی پرده سینماها هستند، فقط «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم توانسته در جذب مخاطب انبوه موفق عمل کند و تا اینجا به فروشی حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی دست یابد. این فیلم کمدی با بهرهگیری از بازیگران شناخته شدهای چون رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، نادر سلیمانی، هانیه توسلی و رضا ناجی و لحظاتی بامزه و آشنا، همچنان مخاطب دارد و میتواند تماشاگران را به سالنهای سینما بکشاند. عطاران سال گذشته نیز با رد کارپت، رمضان را به ماه دلپذیری برای سینماداران و تماشاگران تبدیل کرده بود.

بجز «نهنگ عنبر»، سینماها در قالب طرح افطار تا سحر، فیلمهای دیگری چون «اسب سفید پادشاه» (محمدحسین لطیفی)، «یاسین» (حامد امرایی) و «آتیش بازی» (بهمن گودرزی) را هم نمایش میدهند. ضمن اینکه گروه هنر و تجربه هم به مناسبت این ماه، قیمت بلیتهایش را کاهش داده و فیلمها با بهای 5000 تومان اکران میشوند. «باشو، غریبه کوچک» ساخته خاطره انگیز بهرام بیضایی، «316» ساخته پیمان حقانی، «گس» به کارگردانی کیارش اسدیزاده، «فردا» ساخته مشترک مهدی پاکدل و ایمان افشاریان و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» به کارگردانی شهرام مکری، از جمله فیلمهایی هستند که در ماه رمضان هم به اکران خود ادامه میدهند.

اگر اکران موفق «نهنگ عنبر» را استثنا کنیم، رونق سینماها در ماه رمضان را باید از روز چهارشنبه این هفته و اکران فیلمهای «گینس» (محسن تنابنده)، «عصر یخبندان» (مصطفی کیایی) و «از رئیسجمهور پاداش نگیرید!» (کمال تبریزی)، شاهد باشیم. فیلمهایی که به دلیل تنوع و بهره گیری از چهرههای شاخص و محبوب بازیگران، ظرفیت جذب مخاطبان فراوان را دارند و میتوانند رسما چراغ طرح افطار تا سحر را روشن کنند.

ستارههای سینمایی روی صحنه تئاتر

اما طرح افطار تا سحر را نباید فقط محدود به سینما بدانیم، بلکه تئاتر حرفهای پایتخت هم بدون اینکه علنا از این عنوان بهره ببرد، مکمل طرح اذان تا اذان سینماهاست. نمایشهایی که برخی از آنها از وجود بعضی ستارههای محبوب و شناخته شده سینما بهره میبرند و زمان اجرای آنها از افطار تا دیرتر متغیر است. حتی ساعت بعضی اجراها تا پاسی از شب طول میکشد و تجربهای را برای تماشاگران رقم میزند که به لحاظ زمانی نظیرش را فقط در طرح افطار تا سحر سینماها از سر میگذرانند. البته مزیت دیدن نمایشها نسبت به فیلم دیدن، ریشه در برتری خود تئاتر دارد که همان مواجهه نفس به نفس با بازیگران است.

«عاشقانههای ناآرام»، اسم نمایشی به کارگردانی مریم جلالیان است که ساعت 18 و 30 دقیقه این روزها در تالار وحدت اجرا میشود. درواقع جزو معدود نمایشهای این ایام است که ساعت اجرایش پیش از افطار است. اما آن چیزی که باعث جلب توجه به این نمایش میشود، حضور برخی از شناخته شده ترین چهرههای سینماست.

محمدرضا فروتن، نیکی کریمی و فریبرز عرب نیا، سه چهرهای هستند که بیشتر به دلیل حضورهای سینمایی و تلویزیونیشان مشهورند و کمتر آنها را روی صحنه دیدهایم. فروتن را پیشتر یک بار و در نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی دکتر علی رفیعی و نیکی کریمی را در نمایش «شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی دیدهایم و «عاشقانههای ناآرام» دومین فعالیت تئاتریشان است. عرب نیا را هم در این سالها بیشتر در تلویزیون و سینما دیده بودیم و از آخرین حضور تئاتریاش، مدتها میگذرد. او که بازی در نمایشهایی چون کالیگولا، بهرام چوبینه و دایره گچی قفقازی را در کارنامه دارد، یکی از نقشهای اصلی «عاشقانههای ناآرام» را ایفا میکند.

بجز این سه، این نمایش از چهرههای سرشناس دیگری همچون پانتهآ بهرام، سیامک صفری، یکتا ناصر، علی سرابی، نسیم ادبی و مهرداد صدیقیان هم بهره میبرد. «عاشقانههای ناآرام» که بازسازی برخی از مهمترین سکانسهای عاشقانه سینمای ایران و جهان است، از پنجشنبه اجرای خود را آغاز کرده و تا 15 تیر روی صحنه خواهد بود.

«رام کردن زن سرکش» به کارگردانی مریم کاظمی هم که پیشتر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود، این شبها ساعت 22 در تالار ایوان شمس اجرا میشود. حسین محب اهری، مریم کاظمی و کاظم هژیرآزاد در این نمایش بازی میکنند.

نمایش «فهرست» به کارگردانی رضا ثروتی نیز از جمله آثاری است که این روزها در تالار حافظ روی صحنه میرود. این نمایش 150 دقیقهای در دو نوبت و در ساعت های 17 و 30 دقیقه و 21 اجرا میشود. با اینکه «فهرست» از بازیگر شناخته شدهای بهره نمیبرد، اما موفقیت کارهای پیشین ثروتی همچون «عجایبالمخلوقات»، «مکبث» و «وویتسک»، بسیاری از دوستداران تئاتر را به تماشای این کار میکشاند.

«هیچکس نبود بیدارمان کند» نیز نام نمایشی به کارگردانی پیام دهکردی است که بعد از افطار و در ساعت 21 این شبها در تئاتر باران روی صحنه میرود. فریبا متخصص، الهام پاوه نژاد، رضا مولایی، پیام دهکردی، خاطره حاتمی و نیکی نصیریان، از بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «تونل» به کارگردانی سیامک احصایی نیز که پیش از افطار و ساعت 19 و 30 دقیقه در تئاتر باران اجرا میشود، از بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی بهره میبرد.

«شانه کردن در آینه شکسته پنجاه پاره در باد» به کارگردانی علی نرگس نژاد نیز از دیگر نمایشهای جدید است که هرشب در آستانه افطار در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا میشود. امیر پوریا – نویسنده و منتقد سینما در نخستین تجربه بازیگری اش روی صحنه تئاتر ـ ، روشنک گرامی و نیره رستگار در این نمایش بازی میکنند.

«ستوان اینیشمور» و «اسم» هم دو نمایش تازهای هستند که از پایان این هفته، اجراهای خود را آغاز میکنند و میتوانند در جلب نظر تماشاگران و اقبال طرح نانوشته افطار تا سحرِ تئاتر نقش موثری داشته باشند.

«ستوان اینیشمور»، نمایشی به کارگردانی حسن معجونی است که بازیگرانی چون رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا و نوید محمدزاده در آن بازی میکنند. این نمایش از چهارشنبه و پس از افطار از ساعت 21 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.

«اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی هم از جمله آثار نمایشی جدیدی است که از پنجشنبه در همین سالن اجرا میشود. البته ساعت اجرای این نمایش 23 است.

حسن معجونی، داریوش موفق، عباس جمالی و سارا افشار از بازیگران این نمایش هستند. نکته قابل اشاره درباره این نمایش، جایگزینی لیلی رشیدی به جای لیلا حاتمی در گروه بازیگران کار است. پیشتر اعلام شده بود لیلا حاتمی با حضور در این نمایش، نخستین بازیاش در تئاتر را تجربه خواهد کرد، اما به دلیل ناهماهنگیهای پیش آمده و حضور حاتمی در یک پروژه سینمایی، بازی او منتفی شد و رشیدی جای او را گرفت.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها