ابتلا به سرطان در گلستان رو به افزایش است و به گفته مسئولان، این استان با مرگ سالانه ۷۰۰ نفر، رکورددار ابتلا به سرطان مری در کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۰۸۸۳۸

مسئول برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت گلستان با اشاره به اینکه سالانه 2000 نفر در گلستان به بیماری سرطان مبتلا میشوند، گفت: شایعترین سرطانها در استان سرطان پستان، مری، معده و روده است.

غلامرضا روشندل در گفتوگو با مهر، نوشیدن چای داغ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عوامل ژنتیکی را از عوامل اصلی بروز بیماری سرطان دانست و افزود: در کنار این موارد استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، اضافه وزن و کمتحرکی ابتلا به بیماری را افزایش میدهد.

وی با بیان این نکته که 70 درصد افرادی که به سرطان مری و معده مبتلا میشوند، در سال اول ابتلا جان خود را از دست میدهند، افزود: ابتلا به این بیماری اغلب در افراد مسن رواج دارد.

روشندل تعداد افرادی که سالانه جان خود را در این استان به خاطر سرطان از دست میدهند ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: امکاناتی در استان مانند رایوتراپی و شیمیدرمانی ارتقا یافته که این امر احتمال زنده ماندن بیماران را نسبت به ده سال قبل افزایش داده است. وی افزود: طبق نتایج تحقیقات انجام شده ۶۰ درصد افرادی که فعالیت منظمی نداشته و ۲۵ درصد که زندگی نشسته دارند، احتمال ابتلا به بیماری سرطان در آنها بیشتر است. وی تصریح کرد: نتایج آمار نشان داده در استان گلستان سرطانهای اصلی این منطقه مری، معده، روده، پستان و کبد است. این اطلاعات آماری روش درمان را راحتتر میکند، زیرا میتوانیم برای آن برنامهریزی داشته باشیم.

مسئول برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت گلستان، کاهش وزن در افراد چاق و داشتن تغذیه مناسب و اختصاص ساعاتی از روز به ورزش را عوامل بازدارنده ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: استفاده نکردن از دخانیات هم تاثیر زیادی در پیشگیری از این بیماری در افراد دارد. مسئول برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت گلستان، به آموزش در سنین پایین تاکید کرد و افزود: اطلاعرسانی و تبلیغات در حد چاپ بروشور و پخش برنامه از صداوسیما پاسخگوی جامعه برای منع مصرف دخانیات نیست. این مسئول گلستانی، خواستار اطلاعرسانی درست در جامعه شد و گفت: به دلیل نبود اطلاعرسانی خوب، مردم از درمان دوری میکنند. باید اطلاعات با توضیحات کامل به افراد داده شود.

وی با تاکید بر این نکته که علائم خطر به دور از ترس باید داده شود تا فرد در صورت مشاهده، بدون هیچگونه وحشتی به پزشک مراجعه کند، افزود: باید در جامعه آموزش دهیم سرطان یک بیماری کنترل شده است. اگر اطلاعات به درستی انتقال یابد و در اعتقاد مردم بگنجد فرد براحتی این بیماری را پذیرفته و برای درمان آن اقدام میکند. نتایج تحقیقات نشان داده در ایران از هر 100 هزار نفر 150 نفر مبتلا به بیماری سرطان میشوند که این رقم در کشورهای آسیایی و اروپایی ۲۵۰ نفر است. این اطلاعات حاکی از آن است که وضع ایران نگرانکننده نیست، اما باید تا بحرانی نشدن شرایط برای یافتن راهکارها اقدام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها