سارا روستاپور که به خاله سارا معروف است، سال‌هاست که برنامه گل‌آموز را برای بچه‌ها تولید و اجرا می‌کند.
کد خبر: ۸۰۸۶۶۵
آموزش علوم قرآنی توسط مجری زن برنامه کودک

او روحیه بچه‌ها را دوست دارد و هرگز از آنها خسته نمی‌شود و کودک درونش شاد و سرزنده است. وی قبل از آن‌که وارد دنیای عروسکی کودکان شود، کارهایی نظیر تدریس و روزنامه‌نگاری را تجربه کرد. روستاپور اولین اجرایش را در سال 78 با برنامه‌ای با عنوان «از مدرسه تا مدرسه» در شبکه دو تجربه کرد و بعد از آن با برنامه رنگین‌کمان به عنوان مجری همکاری کرد. وی چندسالی است که برنامه گل‌آموز را برای شبکه آموزش تهیه و اجرا می‌کند. او ماه رمضان امسال این برنامه را به شکل ویژه برای بچه‌ها اجرا می‌کند. این برنامه قرار است علوم قرآنی و احکام شرعی را به بچه‌ها آموزش دهد.

رویکرد برنامه گل‌آموز در ماه رمضان چیست و قرار است به چه موضوعاتی بپردازد؟

برنامه گل‌آموز از ساعت 14 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت پخش می‌شود. رویکرد برنامه امسال تفسیر قرآن و بیان احکام شرعی و پرداختن به علوم قرآنی است. ما در این برنامه از قصص قرآنی، نام حیوانات و میوه‌هایی که در قرآن به آن اشاره شده، برای بچه‌ها خواهیم گفت.

برنامه با مسابقه شروع می‌شود و تصویری برای بچه‌ها پخش می‌کنیم. بچه‌ها تصاویر را کنار هم می‌گذارند و نام حیوان را می‌گویند. بعد درباره آن حیوان تحقیقات علمی می‌کنند و اطلاعاتشان را به بچه‌هایی که در خانه مشغول دیدن این برنامه هستند، منتقل می‌کنند.

در ادامه بچه‌ها سراغ روحانی برنامه (حجت‌الاسلام حاج میرامین محمدی) می‌روند و از او می‌خواهند درباره قصصی که از این حیوان در قرآن آمده، توضیح بدهد. ایشان درباره احکام روزه و... هم در برنامه صحبت می‌کند.

تفاوت برنامه گل‌آموز امسال با سال‌های قبل در چیست؟

امسال رویکرد برنامه موضوعی و کلیت برنامه درباره علوم قرآنی است. در حالی که سال قبل آیتمی به علوم قرآنی می‌پرداختیم. تیتراژ برنامه تغییر کرده و کلیپ و وله‌های جذاب برای بچه‌ها آماده کرده‌ایم، ضمن این‌که بچه‌ها در این برنامه تحقیق علمی و مذهبی می‌کنند. برنامه با دعای هر روز ماه رمضان شروع می‌شود و بچه‌ها با زبان ساده کودکانه معنی دعای آن روز را می‌خوانند. امسال سعی داریم آموزه‌های قرآنی را با بازی و شکلی کودکانه به بچه‌ها آموزش دهیم تا برایشان جذاب باشد.

روحانی برنامه هم با توجه به همین ساختار انتخاب شده است؟

بله، اتفاقا ایشان دکترای مشاوره خانواده و کودک دارد و با زبان کودکان به مباحث علوم قرآنی می‌پردازد تا برنامه برای بچه‌ها کاربردی باشد.

مخاطبان این برنامه چه گروه سنی را در برمی‌گیرد؟

بچه‌های دبستان.

ما کمتر برنامه‌ای با این رویکرد در تلویزیون برای بچه‌ها دیده‌ایم. به نظرتان ساخت چنین برنامه‌هایی چقدر ضرورت دارد؟

تولید و پخش برنامه با محوریت آموزش علوم قرآنی به بچه‌ها خیلی اهمیت دارد. البته بچه‌ها به واسطه والدین‌شان با علوم قرآنی آشنا می‌شوند، اما ما می‌توانیم با ساخت برنامه‌های جذاب نمایشی بچه‌ها را بیشتر با احکام آشنا کنیم و برنامه گل‌آموز هم در قالب مسابقه و نمایش کودکان را با احکام شرعی آشنا می‌کند.

چطور شد از بچه‌ها برای اجرای برنامه استفاده کردید؟

به‌خاطر این‌که بچه‌ها مخاطب برنامه هستند. من فقط در پلاتوی اول هستم و پلاتوهای بعدی را بچه‌ها اجرا می‌کنند. تلاش می‌کنم به بچه‌ها نمایش را از همین حالا یاد بدهم تا پله‌پله بالا بروند و در مجموع مجری پرورش می‌دهم. به نظرم بچه‌ها سرمایه خوبی هستند. در حال حاضر این بچه‌ها بعد از سه سال کار کردن با ما حرفه‌ای و خبره شدند و توانمندی‌های زیادی هم دارند. این بچه‌ها در آینده می‌توانند در حوزه نوجوانان هم برنامه اجرا کنند و حتی مجریان آینده باشند. این اتفاق خوبی برای سازمان است، زیرا بچه‌ها از سن پایین آموزش می‌بینند و این خیلی برایشان مفید است. ما در این برنامه مرتب در حال تست گرفتن از بچه‌ها هستیم و بعد از انتخاب آنها دوره‌هایی برایشان برگزار کرده و از کارگردانان حرفه‌ای برای آموزش‌ استفاده می‌کنیم تا روی فن بیان بچه‌ها کار کنند.

ولی فکر نمی‌کنید این آموزش باعث می‌شود تا اجرای بچه‌ها تصنعی شده و از سادگی کودکانه فاصله بگیرد؟

نه! کودکان در این برنامه بچگی خودشان را دارند، حتی اشتباه می‌کنند، اما ما می‌گذاریم همین‌طور باشند تا سادگی برنامه حفظ شود. اما در کنارش مهارت‌هایی را به آنها آموزش می‌دهیم. ضمن این‌که ما بچه‌ها را از کانون ادبی می‌‌آوریم که بخشی از دیوان حافظ را حفظ هستند یا آموزش بازیگری دیده‌اند.

در مجموع این‌طور نیست که بچه‌ها در برنامه دانای کل باشند. آنها هم اشتباه می‌کنند.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها