مهم نیست طرف دستفروش است یا مدیر یک شرکت بزرگ. براساس قانون برنامه پنجم توسعه و اصل 29 قانون اساسی، همه شهروندان باید حداقل دارای یک بیمه پایه درمانی باشند. این بیمه پایه باید بتواند بار اصلی هزینه‌های درمان را از دوش مردم بردارد.
کد خبر: ۸۰۸۶۰۷
بیمه همگانی در پیچ کمبود بودجه

سال گذشته، وزارت رفاه توانست حدود 9 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد؛ افرادی که فاقد هرگونه دفترچه بیمه‌ای بودند.

این افراد برای دریافت این دفترچه بیمه‌های رایگان، وارد سامانه سازمان بیمه سلامت ایران شدند و پس از ثبت نام، دفترچه بیمه برای آنها ارسال شد. این سامانه همچنان باز است و هنوز هم افرادی که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

اما مشکلی که روز گذشته رئیس سازمان بیمه سلامت به آن اشاره کرد، بحث کمبود بودجه برای پوشش بیمه‌ای ثبت نام‌های جدید است.

آن‌گونه که تسنیم به نقل از محمدجواد کبیر نقل کرده، سازمان بیمه سلامت برای بیمه شده‌های جدید با کسری اعتبار هزار میلیارد تومانی روبه‌رو ست.

تا امروز بیش از 10 میلیون و 500 هزار فرد فاقد بیمه، تحت پوشش قرار گرفته‌اند که حدود 9 میلیون نفر از آنها دفترچه درمانی‌شان را نیز دریافت کرده‌اند.

از طرف دیگر، براساس آمارهای ارائه شده از سوی رئیس سازمان بیمه سلامت، بین شش تا 10 میلیون و حتی 12 میلیون ایرانی نیز فاقد پوشش بیمه‌ای بودند.

با احتساب این آمارها، می‌شود گفت که هم‌اکنون سازمان بیمه سلامت برای پوشش سه میلیون فرد آسیب‌پذیر با مشکل بودجه‌ای روبه‌روست؛ افرادی که اغلب آنها درآمد کافی برای پرداخت حق بیمه ندارند و فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند.

این مقام مسئول ضمن ارائه این آمارها تاکید دارد که امروز تقریبا پوشش بیمه‌ای برای تمام این افراد کامل شده و خدمات ما جامعیت پیدا کرده است، اما از امروز باید بشدت در ارتباط با منابع و پوشش خدمات سلامت جدیت داشته باشیم.

این افراد هم به قول رئیس سازمان بیمه سلامت، «اکثریت آنها از گروه‌های آسیب‌پذیر، کم درآمد و نیازمند جامعه بودند.»

هم‌اکنون برای بیمه شده‌های جدید، هزار میلیارد تومان کسری اعتبار وجود دارد که رقم مورد نیاز برای این افراد 1700 میلیارد تومان است که به گفته این مقام مسئول، 700 میلیارد تومان آن از منابع سازمان پرداخت شده است، اما آن‌طور که کبیر ابراز امیدواری کرده، با توافق صورت گرفته امیدواریم این کسری بودجه تا شهریور سال 94 دریافت شود.

همچنین وی درخصوص کسری منابع این سازمان در سال‌های 93 و 94 هم تصریح کرده است که مطالبات مراکز طرف قرارداد تا پایان دی سال گذشته پرداخت شده است و تلاش می‌‌کنیم پرداخت‌ها بهنگام شود، اما برای این امر نیاز به منابع بهنگام نیز داریم، زیرا هم‌اکنون بخشی از منابع سال 94 صرف هزینه‌های سال 93 شده است.

فقط بیمه کردن کافی نیست

گرچه تکمیل بیمه همگانی و توزیع دفترچه‌های رایگان بین اقشار آسیب پذیر، اقدامی ستودنی است، اما سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام جم معتقد است که فقط بیمه شدن افراد کافی نیست و باید سقف پوشش این بیمه‌ها افزایش پیدا کند.

عباسی تصریح می‌کند: درست است که افزایش کمی تعداد بیمه شده‌ها اقدام مثبتی است، اما باید فکری هم به حال افزایش کیفی خدمات این بیمه‌ها هم بشود.

هم‌اکنون دفترچه بیمه‌های صادر شده از سوی سازمان بیمه سلامت، بسیاری از خدمات مثل دندانپزشکی، آزمایش‌های تخصصی، عکسبرداری‌های پزشکی و بسیاری از داروها را پوشش نمی‌دهد.

به همین علت، عباسی معتقد است که باید بیمه‌ها با توان مالی که در اختیار دارند، هم کمیت و هم کیفیت بیمه‌ها را همگام با هم افزایش بدهند.

این‌که سازمان بیمه سلامت عنوان کرده که برای تکمیل فرآیند بیمه همگانی با سد مشکلات بودجه‌ای برخورد کرده است، به باور این نماینده مجلس، رفع این مشکل با مدیریت بودجه‌ها امکان پذیر است.

به گفته عباسی، نباید همه کم و کاستی‌ها را به گردن کمبود بودجه انداخت، بلکه باید بتوان با کمک کارشناسان و مشاوران، با کمترین منابع مالی، بیشترین بهره‌برداری و بازدهی ممکن به دست بیاید.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها