معاون وزیر خارجه روسیه: کند شدن روند مذاکرات نگران‌کننده است

مذاکرات برای خروج از بن‌بست

معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 دیروز در حالی در وین پشت میز مذاکره نشستند که برخی خبرها از کند شدن روند پیشرفت گفت‌وگوها حکایت دارد. البته با نزدیک شدن مذاکرات به روزهای پایانی و جزئی شدن بحث‌ها، امری طبیعی به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۸۰۷۲۷۱

آن طور که اعلام شده مهم‌ترین اختلافات، چگونگی رفع تحریم‌ها و همچنین انجام بازرسی‌ها از سوی آژانس است و به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور، گفت‌وگوها در این موضوعات در بن‌بست قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم و به نقل از اسپوتنیک، ریابکوف گفت:‌ «متأسفانه، سرعت پیشرفت در حال کند شدن است. این امر روسیه را به‌صورت فزاینده‌ای نگران می‌کند زیرا زمان باقیمانده به ضرب‌الاجل کوتاه است‌ و ما باید در اسرع‌وقت به مرحله نهایی برسیم.» ریابکوف در ادامه سخنانش اظهار کرد: «گروه 1+5 و ایران هنوز رویکردی مشروح برای شکل‌دهی دوباره به رآکتور اراک و همچنین تأمین مالی هزینه‌های آن تدوین نکرده‌اند.»

وی گفت: «گروه 1+5 و ایران درباره شکل آتی رآکتور آب سنگین اراک به تفاهم رسیده‌اند، اما طرف‌ها هنوز مشخص نکرده‌اند که چه‌کسی، چگونه، در چه‌زمانی و با چه‌نوع منابع مالی این رآکتور را تغییر شکل خواهد داد.»

ریابکوف افزود: «بدون پاسخ به این سؤال‌ها ما نخواهیم توانست به‌سمت توافق نهایی حرکت کنیم.»

البته همزمان با این اظهارات ریابکوف، به گزارش خبرگزاری صداوسیما رئیس هیأت کارشناسی ایران با اشاره به نشست‌های دیروز گفت: روند بحث‌های گذشته مرور و مورد بررسی قرار گرفت و کشورهای عضو تمایل جدی خود را برای سرعت دادن به پیشرفت در مذاکرات اعلام کردند.

احتمال توافق بدون حل ابعاد احتمالی نظامی

در همین حال مقامات غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که قدرت‌های جهانی ممکن است بدون حل آنچه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران خوانده می‌شود،‌ توافق با تهران را بپذیرند و حل کامل این موضوع را به بعد از توافق جامع هسته‌ای موکول کنند.به گزارش ایسنا، مقامات مذاکره‌کننده گفته‌اند اگرچه احتمال دستیابی به توافق زیاد است، اما نگرانی‌ها درباره مباحث پی.ام.دی تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن رفع نخواهند شد. این مقامات غربی همچنین به آسوشیتدپرس گفته‌اند که آمریکا و متحدانش به جای رفع نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تا پیش از توافق، بر نگارش اقداماتی که ایران باید در یک دوره ده ساله پس از توافق هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌های غرب انجام دهد متمرکز هستند.

مذاکرات هسته‌ای در حالی جریان دارد که همچنان واکنش‌ها به ماجرای افشای جاسوسی اسرائیل از هتل‌های محل مذاکره ادامه دارد. در همین زمینه، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این مذاکرات دشمنانی دارد بخصوص رژیم صهیونیستی که نمی‌خواهد این مذاکرات موفق شود.رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: به همین خاطر آنها از هر تلاشی که بتوانند، فروگذار نمی‌کنند و برای ما غیرمنتظره نبوده و نیست.

نجفی تاکید کرد: به همین دلیل، مذاکره‌کنندگان در طول مذاکرات همه اقدامات احتیاطی را اتخاذ کرده و می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها