گزارش مرگ زائران عربستانی نهایی شد:

هیچ عمدی وجود نداشت سهل‌انگاری بوده است

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با رد عمدی بودن مسمومیت زائران عربستانی آن را سهل‌انگاری و ناآگاهی کارمندان هتل عنوان کرد.
کد خبر: ۸۰۶۸۵۱

به گزارش فارس، حسین ذوالفقاری دیروز در نشست خبری درباره مسمومیت زائران عربستانی در مشهد مقدس گفت: پس از این اتفاق رئیس‌جمهور دستوری را به وزارت کشور صادر کرد تا موضوع بررسی و پیگیری شود و نتیجه آن به اطلاع عموم برسد.

وی افزود: با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و درمان، دادستانی استان خراسان رضوی، وزارت اطلاعات، میراث فرهنگی، وزارت امورخارجه و استانداری خراسان رضوی این موضوع مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت .

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره نتیجه این بررسی‌ها گفت: شانزدهم خرداد تعداد 137 نفر از زائران عربستان توسط کاروان نورالمهدی از عربستان وارد مشهد می‌شوند و در ساعت‌های اولیه روز 16 خرداد در طبقات دوم و چهارم هتل توحید مشهد مستقر می‌شوند و بعد از 24 ساعت از زمان حضورشان، در برخی افراد مستقر در طبقه چهارم علائمی مشاهده شده که بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شوند و مشخص می‌شود این افراد مسموم شده‌اند و در نهایت ساعت 10 صبح 17 خرداد، چهار نفر از زائران شامل کودکان دو ماهه،‌پنج ماهه و هشت ماهه و نوجوان 12 ساله به علت ضعف جسمانی وبر اثر مسمومیت جان خود را از دست می‌دهند.

وی تأکید کرد: بلافاصله با دستور دادستان استان مدیر هتل و چهار نفر از دست‌اندرکاران هتل بازجویی و چهار نفر بازداشت شدند و همچنان در بازداشتگاه هستند و زائران بلافاصله در هتل دیگری اسکان یافتند.

معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: از 37 نفری که مسموم شده بودند 22 نفر ترخیص شده و بقیه تحت درمان هستند و بررسی‌های پزشکی نشان داده است مسمومیت زائران در اثر انتشار گاز ناشی از قرص برنج که در طبقه پنجم هتل برای کشتن حشرات موذی مورد استفاده قرار گرفته، بوده است.

معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور با بیان این‌که از سال 89، تهیه، مصرف و فروش این قرص توسط وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده بود، خاطرنشان کرد: در بازجویی از مدیر و کارکنان مشخص شد این افراد به دلیل نداشتن آگاهی لازم، این قرص‌ها را برای کشتن حشرات موذی استفاده کرده بودند .

ذوالفقاری با اشاره به نتیجه کمیته خاطرنشان کرد: به طور کلی هیچ گونه عمدی از سوی هیچ کس و هیچ گروهی برای مسموم کردن زائران وجود نداشته و نوعی سهل‌انگاری و ناآگاهی موجب شده این اتفاق رخ دهد. هر چند دستگاه قضایی با قاطعیت وارد شد و مدیر هتل مسئولیت این سهل‌انگاری را بر عهده گرفته و هیچ جای شک و شبهه‌ای برای این‌که این قضیه عمدی باشد وجود ندارد.

معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: قرار شده نتیجه بررسی‌ها را به صورت مستند از سوی وزارت خارجه برای مسئولان کشور عربستان سعودی ارائه کنیم، چرا که هم ما و هم آنها پیگیر موضوع بودیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها