3 نماینده ایران در استارت لیست مسابقه‌های جهانی، برای کسب مدال شانس دارند

وزنه‌برداران جوان به‌دنبال بزرگی در‌لهستان

مسابقه‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان برای تیم ملی کشورمان از امشب با رقابت‌های گروه A دسته 77 کیلوگرم آغاز می‌شود؛ جایی که علی میری، نماینده کشورمان باید با 11 وزنه‌بردار جوان دیگر بر سر مدال طلای این وزن مبارزه کند.‌
کد خبر: ۸۰۵۹۶۶

البته شروع رقابت‌های جهانی لهستان از روز یکشنبه بود، اما تیم کشورمان با ترکیبی ناقص در آن حاضر شد و در اوزان 56، 62، 69 و 105+ کیلوگرم نماینده‌ای نداشت. اعزام تیم چهار نفره کشورمان به لهستان درحالی بود که سال گذشته هم به بهانه میزبانی پرو و بعد مسافت، فدراسیون وزنه‌برداری از اعزام تیم به رقابت‌های جهانی خودداری کرد. حالا پس از یک‌سال غیبت تیم وزنه‌برداری جوانان کشورمان با سرمربیگری حسین توکلی و تنها با چهار وزنه‌بردار به رقابت‌های جهانی 2015 اعزام شده تا صرفا فرصتی باشد برای اندوختن بر مدال‌های جهانی ما، نه ایستادن روی یکی از سکوی‌های تیمی.

در رقابت‌های امسال وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان ـ که در شهر وروکلای لهستان در حال برگزاری است ـ در مجموع 236 وزنه‌بردار از 42 کشور در دو بخش مردان و زنان (در بخش مردان، جایی که تیم ملی ایران هم حضور دارد 135 وزنه‌بردار از 38 کشور حضور دارند) با یکدیگر رقابت می‌کنند. طبق استارت لیست نهایی این رقابت‌ها فقط پنج کشور لهستان میزبان، روسیه، آمریکا، ترکیه و کانادا با ترکیبی کامل (هشت نفره) در این دوره حاضر هستند و 33 کشور دیگر، تیم خود را ناقص به لهستان اعزام کرده‌اند. نکته دیگر این که در میان کشورهای صاحب‌نام، تیم مدعی چین هم مثل ایران فقط با چهار وزنه‌بردار در رقابت‌های جهانی 2015 حضور پیدا کرده است تا به این ترتیب، شانس روس‌ها برای کسب عنوان قهرمانی افزایش یابد. لهستان میزبان هم از دیگر مدعیان قهرمانی است، در ضمن تیم کره جنوبی هم با داشتن هفت وزنه‌بردار می‌تواند تهدیدی جدی برای روسیه و لهستان به شمار آید.

همه مدال‌آوران ایران

از سال 1975 بود که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تصمیم گرفت علاوه بر مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان جهان، رقابت‌هایی در رده سنی جوانان نیز برگزار کند تا استعدادهای این رشته علاوه بر رده بزرگسالان، در مسابقه‌های مخصوص خود حضور پیدا کنند. از آن سال تاکنون 40 سال می‌گذرد و فدراسیون جهانی همه ساله توجه ویژه‌ای به برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان داشته است، به طوری که امسال در وروکلای لهستان شاهد برگزاری چهل و یکمین دوره این مسابقه‌ها هستیم. اما سهم وزنه‌برداری ایران از 40 دوره قبلی چه بوده است؟

نخستین مدال وزنه‌برداری ایران در رده سنی جوانان را آذر مجیدی در سال 1983 به دست آورد؛ هشت سال پس از برگزاری نخستین دوره مسابقه‌های قهرمانی جوانان جهان. رنگ مدال مجیدی در جهانی برزیل برنز بود، اما برای تکرار همین تک مدال برنز، وزنه‌برداری ایران 13 سال درجا زد تا این که شاهین نصیری نیا در مسابقه‌های جهانی 1996 لهستان توانست بار دیگر ایران را صاحب مدال برنز جوانان جهان کند.

پس از آن کورش باقری در رقابت‌های جهانی 1997 آفریقای جنویی، نخستین بار ایران را صاحب مدال طلای جوانان جهان کرد. در همان رقابت‌ها جواد خوشدل و محمدحسن برخواه هم صاحب نشان نقره شدند، اما باز هم یک وقفه 9‌ساله در مدال‌آوری نشان داد توجه به وزنه‌برداران جوان مقطعی بوده است. مدال طلای سعید علی حسینی در رقابت‌های جهانی 2006، تنها مدال وزنه‌برداری ایران پس از درخشش در مسابقه‌های جهانی 1997 بود.

حدفاصل سال‌های 2007 تا 2009، تیم ملی وزنه‌برداری جوانان سه دوره متوالی در مسابقه‌های جهانی شرکت کرد و توانست یک مدال طلا و 6 برنز از این رقابت‌ها به دست بیاورد. تنها طلایی آن سال‌ها بهداد سلیمی بود که در جهانی 2009 رومانی روی سکوی قهرمانی ایستاد. سلیمی سال ‌ 2008 همراه سهراب مرادی، سعید شاهدی و نواب نصیر شلال، مدال برنز جوانان جهان را به دست آورده بود. مدال‌های برنز نواب نصیر شلال در رقابت‌های جهانی 2007 جمهوری چک و جابر بهروزی در 2009 رومانی دیگر مدال‌های وزنه‌برداری ایران بودند.

پس از آن نوبت به مدال طلای کیانوش رستمی در مسابقه‌های جهانی 2010 رسید. یک‌سال بعد تیم جوانان ایران برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. در مسابقه‌های جهانی 2011 که در پنانگ مالزی برگزار شد کیانوش رستمی، سعید محمدپور و بهادر مولایی برای تیم ملی جوانان مدال طلا کسب کردند. در آن رقابت‌ها مجید عسکری و علیرضا کاظمی‌نژاد صاحب نشان نقره شدند و جابر بهروزی هم با ایستادن روی سکوی سوم به مدال برنز دست پیدا کرد. در رقابت‌های جهانی سال 2012 باز هم شاهد درخشش جوانان کشورمان بودیم؛ جایی که سعید محمدپور، بهادر مولایی و سعید سیار در گواتمالا به ترتیب صاحب مدال‌های طلا، نقره و برنز شدند و تیم ایران هم روی سکوی سوم جهان ایستاد.

حالا پس از سه سال وقفه باید منتظر ماند تا بار دیگر نام وزنه‌برداران ایرانی در فهرست مدال‌آوران رقابت‌های جهانی جوانان قرار بگیرد. سهم ایران از 40 دوره قبلی این رویداد جهانی هشت مدال طلا، پنج مدال نقره و 9 مدال برنز بوده است.

پیمان جان (105)

یکی دیگر از شانس‌های تیم وزنه‌برداری ایران برای ایستادن روی سکوی جهانی جوانان، سید پیمان جان است. این وزنه‌بردار 20 ساله اردبیلی را باید باتجربه‌ترین وزنه‌بردار تیم جوانان کشورمان در رقابت‌های جهانی 2015 دانست. او دو سال پیش در مسابقه‌های وزنه‌برداری نوجوانان جهان در دسته فوق‌سنگین (94+ کیلوگرم) عنوان پنجم دنیا را به دست آورد و همان سال در رقابت‌های نوجوانان آسیا با کسب سه مدال نقره، روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد. پیمان جان برخلاف سه هم‌تیمی دیگرش 19 سال دارد و این شانس برایش هست که سال آینده نیز در رده سنی جوانان حضور داشته باشد. در رقابت‌های جهانی 2015 پیمان جان با رکورد ورودی 375 کیلوگرم، بعد از مارچل گودیا از روسیه که رکورد ورودی 380 کیلوگرم را به نام خود به ثبت رسانده در مکان دوم قرار دارد و از شانس مناسبی برای کسب مدال برخوردار است.

استارت لیست دسته 105

1 ـ مارچل گودیا (روسیه) با رکورد ورودی 380 کیلوگرم

2 ـ پیمان جان (ایران) با رکورد ورودی 375 کیلوگرم

3 ـ وو چانگ شنگ (چین) با رکورد ورودی 370 کیلوگرم

در گروه A دسته 105 کیلوگرم 13 وزنه‌بردار حضور دارند.

زمان مسابقه:

جمعه 22 خرداد ـ ساعت 19 و 30 دقیقه

رضا دهدار (94)

دیگر وزنه‌بردار خوزستانی تیم وزنه‌برداری جوانان رضا دهدار است. دهدار پیش از این یک بار تیم وزنه‌برداری نوجوانان ایران را در تورنمنت جام پادشاهی تایلند که سه سال پیش برگزار شد، همراهی کرد و با دوبنده این تیم، سه مدال نقره را به گردن آویخت. حالا در 20 سالگی و در آخرین فرصت برای حضور در رده سنی جوانان دهدار باید با بهترین‌های دسته 94 کیلوگرم دنیا رقابت کند.

کار او برای کسب مدال دشوارتر از دیگر هم‌تیمی‌هایش است. این را از استارت لیست نهایی مسابقه‌ها می‌توان حدس زد. دهدار با رکورد ورودی 340 کیلوگرم در دسته 94 کیلوگرم، بعد از نمایندگانی از روسیه، کره جنوبی، اوکراین و رومانی در مکان پنجم وزن خود قرار دارد. فاصله دهدار با نفر اول این وزن 20 کیلوگرم و با دو نفر بعدی 15 کیلوگرم است.

استارت لیست دسته 94

1 ـ ختاگ خوگائف (روسیه) با رکورد ورودی 365 کیلوگرم

2 ـ جین یانسئونگ (کره جنوبی) و ولودیمیر هوزا (اوکراین) با رکورد ورودی 360 کیلوگرم

در گروه A دسته 94 کیلوگرم 11 وزنه‌بردار حضور دارند و رضا دهدار با رکورد ورودی 340 کیلوگرم پس از نماینده رومانی در مکان پنجم قرار دارد.

زمان مسابقه:

پنجشنبه 21 خرداد ـ ساعت 19 و 30 دقیقه

ایوب موسوی (85)

ایوب موسوی، این وزنه‌بردار خوزستانی در اولین تجربه برون‌مرزی خود این شانس را دارد که نخستین مدال جهانی‌اش را به دست بیاورد. البته این شانس فعلا بر اساس استارت لیست نهایی رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان نصیب او شده است.

موسوی با رکورد ورودی 350 کیلوگرم همراه وزنه‌بردارانی از چین و ایتالیا در صدر گروه A دسته 85 کیلوگرم قرار دارد و یکی از سه شانس کسب مدال طلا به شمار می‌رود.

او با این کورد ورودی تنها نماینده کشورمان است که در صدر استارت لیست نهایی قرار دارد؛ اما این که در روز مسابقه چه اتفاقاتی خواهد افتاد باید تا فردا شب صبر کرد.

در وزن موسوی، لیا آتنابائف از روسیه و ایگور کونوتوپ از اوکراین دیگر شانس‌های کسب مدال هستند و نماینده کشورمان برای ایستادن روی سکوی جهانی باید با این چهار وزنه‌بردار بجنگد.

استارت لیست دسته 85

1 ـ سیدایوب موسوی (ایران)، ژائو یانچائو (چین) و آنتونیو پیزولاتو (ایتالیا) با رکورد ورودی 350 کیلوگرم

در گروه A دسته 85 کیلوگرم 11 وزنه‌بردار حضور دارند.

زمان مسابقه:

چهارشنبه 20 خرداد ـ ساعت 19 و 30 دقیقه

علی میری (77)

علی میری از خطه آذربایجان غربی یکی از امیدهای وزنه‌برداری ایران در المپیک 2016 است. او با 20 سال سن، آخرین سال حضور خود را در رده سنی جوانان سپری می‌کند و از سال آینده باید مسیر بزرگی کردن را با حضور در مسابقه‌های جهانی بزرگسالان آغاز کند. کسب مدال در اولین و آخرین حضور او در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان می‌تواند برایش یک سرآغاز خوب باشد. استارت لیست مسابقه‌ها هم امیدواری‌ها را برای این مهم بیشتر کرده است. در دسته 77 کیلوگرم مسابقه‌های جوانان جهان علی میری با رکورد ورودی 335 کیلوگرم پس از آندرانیک کاراپتیان از ارمنستان ـ که رکورد ورودی 350 کیلوگرم به نامش ثبت شده است ـ در مکان دوم گروه A ایستاده و یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال برای تیم چهار نفره کشورمان به شمار می‌رود.

استارت لیست دسته 77

1 ـ آندرانیک کاراپتیان (ارمنستان) با رکورد ورودی 350 کیلوگرم

2 ـ علی میری با رکورد ورودی 335 کیلوگرم

3 ـ مورنو و مورسیو پدرایتا (کلمبیا)، محمد خدوم (عراق)، جمال عبدالرئوف و عماد محمد (مصر) و سادرتین گدیک (ترکیه) ‌330 کیلوگرم

در گروه A دسته 77 کیلوگرم 12 وزنه‌بردار حضور دارند.

زمان مسابقه:

سه‌شنبه 19 خرداد ـ ساعت 19 و 30 دقیقه

رضا پورعالی ‌/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها