جام جم سرا- وقتی خانواده خودم را با خانواده‌های دیگر مقایسه می‌کنم، از خجالت آب می‌شوم چون مثل خانواده من، هر روز با یکدیگر جر و بحث نمی‌کنند. خانواده‌ای زودباور دارم که هر کسی هر چه دلش می‌خواهد درباره من می‌گوید و همه اعضای خانواده‌ام باورش می‌کنند. دیگر خسته شده‌ام.
کد خبر: ۸۰۵۸۳۸
آخر، من از دست این خانواده بدبین و زودباور چه کنم؟!

پاسخ مشاور:‌ در آنچه گفته‌اید ۳ نکته وجود دارد:


1 - مقایسه کردن
به طور کلی مسئله مقایسه کردن، امری مطلوب به شمار نمی‌رود و باعث بیشتر شدن فاصله شما و خانواده‌تان می‌شود؛ بنا بر این توجه داشته باشید که اولاً قرار نیست همه افراد و خانواده‌ها مثل هم رفتار کنند و می‌توان گفت عملکرد هر خانواده‌ای به شخصیت افراد آن خانواده و عواملی مانند سطح تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و فردی، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها بستگی دارد و به دلیل یکسان نبودن این عوامل و شرایط در خانواده‌های مختلف، رفتارهای متفاوتی را شاهدیم. ثانیاً میزان اطلاعات و آگاهی شما از خانواده خودتان و مشکلات داخلی آن بمراتب بیشتر است و قطعاًَ از مشکلات و زوایای پنهان زندگی دیگران آگاهی ندارید. به همین دلیل، در واقع عملاً باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می‌کنید و این کار عادلانه و منطقی نیست.


2 - زودباوری و دهان بینی
توجه داشته باشید که حتی در صورت وجود این مسئله در بین اعضای خانواده‌تان، شما نیز باید بتوانید مانند دیگران از این ویژگی آن‌ها استفاده کنید و اگر قادر نیستید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید باید به دنبال یافتن علت این بی‌اعتمادی باشید زیرا هر شخصی با هر ویژگی مثبت و یا منفی، زمانی از دیگران پذیرش خواهد داشت که به آن‌ها اعتماد کند. به نظر می‌رسد که شما در کسب اعتماد آن‌ها موفق نبوده‌اید و باید در راستای به دست آوردن این اعتماد بیشتر تلاش کنید.


به یاد داشته باشید که این امر صرفاً از طریق رفتارهای درست و منطقی محقق می‌شود، نه حرف و شعار.


3 - قضاوت درباره شما
آنچه اهمیت بیشتری دارد، سطح انتظارات و میزان انتقادپذیری شماست؛ به گونه‌ای که اگر سعی کنید توقعات خود را قدری محدودتر کنید و دیدگاه‌های انتقادی دیگران را بدون ذهنیت و پیشداوری‌های منفی مورد بررسی قرار دهید، بدون شک بسیاری از دلخوری‌ها به وجود نخواهد آمد و شما هم خواهید توانست از پدید آمدن آن‌ها پیشگیری کنید.
اینکه همه افراد بخواهند درباره شما به دلخواه و منفی صحبت کنند، امری است که به بررسی و تأمل بیشتری نیاز دارد زیرا افراد متعهد و مثبت‌نگر نیز قطعاً در بین اطرافیان شما وجود دارند که ویژگی‌های مثبت و واقعیت‌های خوب شما را نیز بیان کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنم ضمن صبوری، سعی کنید از پیشداوری منفی درباره خانواده و اطرافیانتان بپرهیزید و مثبت‌اندیشی را تمرین کنید تا در نتیجه این افکار مثبت بتوانید روی اعضای خانواده خود تأثیر بگذارید. مطمئن باشید اگر منطقی و عادلانه رفتار کنید و قدرت بخشش و گذشت را در خود تقویت کنید، خیلی زود دیدگاه دیگران به شما تغییر خواهد کرد و مورد اعتماد آن‌ها واقع خواهید شد. در این صورت دیگر آن‌ها حرف‌های منفی دیگران را درباره شما براحتی نخواهند پذیرفت.
ضمناً مراجعه به یک روانشناس و مشاور باتجربه نیز می‌تواند در این راه به شما کمک کند. (حسین محرابی – روانشناس/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها