نبرد «جرود عرسال»؛ چالش‌ها و گزینه‌ها

منطقه «جرود عرسال» لبنان از زمان آغاز بحران سوریه به یکی از پناهگاه‌های اصلی تروریست‌های تکفیری تبدیل شد و هم‌اکنون نیروهای مقاومت برای پاکسازی آن از لوث تکفیری ها تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۴۶۲۱
نبرد «جرود عرسال»؛ چالش‌ها و گزینه‌ها

روستای «عرسال» در لبنان و دامنه های اطراف آن از جمله مناطقی است که تعداد بیشماری از اعضای گروه های تروریستی و تکفیری در آنجا مستقر هستند.

با این وجود، دستاوردها و پیروزی های اخیر ارتش لبنان علیه گروه های تکفیری در منطقه مرزی «القلمون» موجب شد تا تروریست های مستقر در «عرسال» به منطقه «البقاع» و مناطق اطراف آن بگریزند.

وجود گروه های تروریستی در روستای «عرسال» و مناطق اطراف آن به وقوع درگیری های شدید در شهر «القصیر» و یا منطقه «القلمون» باز نمی گردد، بلکه گروه های تکفیری از زمان آغاز بحران سوریه و تشدید جنگ در این کشور به تدریج وارد عرسال شده و در آنجا مستقر شدند.

این روستا در اوایل سال ۲۰۱۲ به یک گذرگاه امن برای عبور تروریست های تکفیری از آن به منظور ورود به سوریه و انجام اقدامات تروریستی تبدیل شد.

در حال حاضر، اوضاع امنیتی روستای عرسال پس از عقب نشینی جبهه النصره از آن و پناه بردن به دامنه های آن بیش از پیش ملتهب شده است البته هم اکنون نیز تعدادی از اعضای جبهه النصره در اردوگاه های واقع در عرسال مستقر هستند.

از همین سو، پاکسازی کامل این روستا از لوث تروریست های جبهه النصره از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین ارتباط، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در سخنرانی خود به صراحت بر لزوم پاکسازی این روستا تأکید کرده و گفت: «وزیر کشور لبنان و جریان المستقبل ( که وزیر کشور هم عضو آن است) می گویند که «جرود عرسال» توسط تکفیریها اشغال شده است. با این حال سؤال این است که چرا دولت از طرح مسأله پاکسازی عرسال در جلسات خود شانه خالی می کند؟ دولت باید به مسئولیت خود در قبال این موضوع پایبند باشد».

پر واضح است که روستای «عرسال» و دامنه های اطراف آن به دلیل بافت جمعیتی موجود در آنجا با دیگر مناطق لبنان تفاوت دارند.

همین تفاوت موجب شده تا گروه های تروریستی و تکفیری روز به روز در این منطقه ریشه دوانده و گسترش یابند.

در واقع ورود گروه های تروریستی به عرسال و به دست گرفتن زمام امور در آنجا به دلیل برخی همکاری های صورت گرفته با آنها توسط ساکنان این منطقه مدت زیادی طول نکشید.

انفجار از داخل

«انفجار از داخل»؛ واقعیتی است که اوضاع کنونی «عرسال» در سایه وجود گروه های ترویستی و تکفیری در آنجا را تشریح می کند.

داعش نیز در کنار جبهه النصره فعالیت کوچکی در عرسال دارد. این دو گروه تروریستی اقدامات جنایتکارانه ای علیه ساکنان این منطقه انجام می دهند. داعش در عرسال به خود اجازه می دهد تا درست مانند جنایت هایی که در سوریه و عراق مرتکب می شود، علیه مردم ساکن «عرسال» حکم اعدام، زندان و یا شلاق صادر کند. این جنایت ها موجب شده تا مردم عرسال از ترس مجازات حتی جرأت بیان عقیده خود را هم نداشته باشند چه برسد به ایستادن در برابر تکفیریها و همکاری با محور مقاومت.

چالش ها و گزینه ها

منطقه «جرود عرسال» هم اکنون با چالش های فراوان اقتصادی و امنیتی مواجه بوده که از جمله مهم ترین این چالش ها به شرح ذیل است:

۱ـ موقعیت جغرافیایی منطقه «جرود عرسال» به گونه است که در دورترین نقطه از مرزهای مشترک سوریه و لبنان واقع شده است. برخی گروه های لبنانی همواره اعلام می کنند که جرود عرسال توسط تکفیریها اشغال شده است. آنها تلاش می کنند تا این منطقه را به صورت یک «بمب ساعتی» که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد، جلوه دهند. این اقدام با هدف تحقق اهداف سیاسی آنها صورت می گیرد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی خود با خطاب قرار دادن وزیر کشور لبنان به عنوان یکی از اعضای جریان المستقبل از وی به دلیل اعلام مکرر اشغال عرسال به شدت انتقاد کرد.

۲ ـ همکاری برخی ساکنان «جرود عرسال» با گروه های تروریستی ـ تکفیری مستقر در این منطقه. برخی از ساکنان عرسال که سابقه انجام اقدامات جنایتکارانه را در پرونده خود می بینند و هم اکنون نیز توسط نیروهای امنیتی لبنان تحت تعقیب هستند، به دلیل روابط تنگاتنگ خود با بعضی از جریان های لبنانی و تروریست های تکفیری با آنها همکاری کامل دارند.

۳ ـ ارتش لبنان خود را از مقابله با تروریست های تکفیری مستقر در «جرود عرسال» عاجز می بیند، به همین دلیل هیچ گاه به انجام عملیات علیه آنها مبادرت نمی کند. از سوی دیگر، جریان المستقبل لبنان با سر دادن شعارهای فرقه ای، با دخالت حزب الله در این منطقه و تلاش برای آزادسازی آن مخالفت می کند.

۴ ـ نفوذ گسترده تروریست های تکفیری در اردوگاه های پناهندگان سوری در عرسال. منابع امنیتی آگاه در لبنان از نفوذ تعداد بیشماری از اعضای جبهه النصره و داعش در اردوگاه های پناهندگان سوری در عرسال خبر می دهند و از آن به عنوان یک «بمب خاموش» یاد می کنند.

علی رغم وجود چالش های سنگین کنونی در «جرود عرسال» به دلیل جنایت های وحشیانه و بی رحمانه اعضای داعش و جبهه النصره در این منطقه، گزینه های زیادی در مقابل مردم عرسال به منظور مقابله با این گروه های تروریستی وجود دارد. تمامی گزینه ها در همکاری ساکنان عرسال با ارتش لبنان و محور مقاومت و ورود به میدان نبرد حقیقی با تروریست های تکفیری خلاصه می شوند.

سید حسن نصرالله اخیرا خطاب به مردم عرسال به صراحت اعلام کرد: «ما از آمادگی کامل برای حمایت همه جانبه از شما برخوردار هستیم و در کنار شما خواهیم ماند، اما دولت نیز باید به مسئولیت خود در قبال شما پایبند باشد.

در صورتی که دولت از انجام مسئولیت خود شانه خالی کند، مردم البقاع، بعلبک و هرمل اجازه نخواهند داد حتی یک تروریست هم در عرسال باقی بماند». در همین حال بسیاری از مردم عرسال ضمن تأیید سخنان دبیرکل حزب الله لبنان بر لزوم پاکسازی کامل این منطقه از لوث تروریست ها تأکید دارند.

تحولات میدانی اخیر در «جرود عرسال» نشان می دهند که مردم این منطقه تنها در سایه معادله «ارتش، ملت و مقاومت» می توانند از چنگ تروریست های تکفیری رهایی یابند. در این زمینه نه جریان المستقبل و نه حتی ساکنان عرسال حق جلوگیری از نیروهای ارتش و محور مقاومت به این منطقه برای آزادسازی آن را ندارند، زیرا خطر تروریست های مستقر در عرسال تنها به این منطقه محدود نبوده و تمامی خاک لبنان را تهدید می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها