وی افزود: گرچه در تاریخ خشونت کم نبوده است و در جهان نیز غیر مسلمانان کمتر از مسلمانان مرتکب خشونت نشده اند، اما امروز این قتل و غارت ها رنگ و بوی دیگری دارد. خشونت های امروز از یک سو خود را بشدت در پوستین دینداری و اسلام مخفی کرده است و از طرف دیگر نوع خشونت آن بسیار وحشیانه و سبعانه است که انزجاری نامیمون و نامتعارف پدید آورده است. امروز صحنه هایی که جز در فیلم ها انتظار نداشتیم را در واقعیت می بینیم، صحنه هایی که کسی را به خاطر دینش می سوزانند یا بعد از قرن ها، برده داری راه انداخته و زن ها -ولو غیر مسلمان- را به عنوان برده می فروشند.
یادگار امام با بیان اینکه در طول تاریخ جنگ های زیادی بوده است و انسان ها پرونده سفیدی ندارند به ذکر برخی نمونه های تاریخی از برده داری سیاه پوستان پرداخت و تصریح کرد: تاریخ انسانیت چندان پر افتخار نیست و اتفاقا اگر پیامبران را جدا کنیم تاریخ بشر تاریخ چرکینی است، اما امروز بسیاری از جنایاتی که مربوط به ماقبل تمدن بوده است دوباره تکرار می شود. اگر پنج یا شش سال پیش می گفتند افرادی پیدا می شوند که یک نفر را زنده زنده در قفس می سوزانند و فیلم آن را منتشر می کنند باور نمی کردیم و این اتفاق کمی نیست.
وی بابیان اینکه سخن گفتن از وحدت این روزها واجب تر است، گفت: یکی از عوامل برهم زننده وحدت، مطلق انگاری است. مطلق انگاری یعنی کسی خود را مطلق بداند و دیگران را براساس نزدیکی به خود مورد قضاوت قرار دهد. مطلق انگاری یعنی همه گروه مقابل خود را هم عقیده و مثل هم بپنداریم. اگر توانستیم این طرز فکر را در خودمان حل کنیم پاشنه آشیل تفرق نشانه گرفته شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جماران، سید حسن خمینی ادامه داد: اگر یک سنی در جهان فلان تفکر را داشته باشد به این معنا نیست که همه اهل تسنن مانند او هستند. در جهان جریانی به شدت خواهان آن است که اندیشه مطلق انگاری را رواج و ادامه دهد، بنابراین نباید رقیب و حریف خود و کسی که در دین یا مذهب ما نیست را مطلق ببینیم؛ زیرا آنها اقسام مختلف دارند.
وی در ادامه به ذکر یک نمونه تاریخی پرداخت و گفت: مامون عباسی می گوید اگر می خواهید یک مرجئی (ازپیروان گروه مرجئه) قبل از مرگ بمیرد اسم علی(ع) را جلوی او بیاورید که از این بغض می میرد، در حالی که این مساله در مورد تمام مرجئین واقعیت نداشت و برخی شخصیت ها از جمله ابوحنیفه از پایه گذاران مرجئه چنین دیدگاهی را نداشته و به علی(ع) ارادت داشتند.
یادگار امام گفت: اینکه در یک مقطع زمانی یک فرد از یک گروه حرفی زد یا کاری کرد، حواسمان باشد که آن را ناخودآگاه به همه آن گروه توسعه ندهیم. هم درمیان شیعیان و هم در میان اهل تسنن کسانی بوده اند که کارهای زیادی کرده اند، ازسوی دیگر بیهوده هم نگوییم که ما با هم از ابتدا خوب بوده ایم. هم مذهبان ما دعواهای زیادی با هم کردند اما امروز جهان اسلام را باید از مطلق انگاری بیرون آورد. این چه تفکری است که چون یک سنی قبر امام حسن عسکری(ع) را ویران کرده، خون تمام اهل تسنن مباح است. یا چون یک شیعه حرفی زده او مهدور الدم است. درحالی که اولین شرط وحدت آن است که این باور را بپذیریم که در طرف مقابل طیف های زیادی وجود دارد و نکته دیگر اینکه هر طیف را با بزرگان آنها بسنجیم و شیعه را با امامان بسنجیم. امروز باید تلاش کنیم سبعیت را از جهان اسلام خارج کنیم و محبت و انسانیت را جایگزین سازیم.
یادگار امام با بیان اینکه امروز شرایط جهان اسلام حساس است و همه ما به نحوی در این شرایط دخیل هستیم، تصریح کرد: باید به حد وسع خود روابط مان را بسیار محبت آمیز سازیم و بگذاریم رابطه ما با یکدیگر الگو باشد و این الگو را جهان ببیند. این که هم لباس و هم مذهب من هرچه کرد به من نسبت دهید و من نیز هر چه هم لباسان شما انجام دادند به شما نسبت دهم، صحیح نیست. اینگونه هم نباشد که هر کس در هرجا هر کاری کرد شما باید به او جواب دهید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد